Honda Jazz je zázrak na štyroch kolesách! Toto auto si zamiluje každý vodič
Filozofia Hondy Jazz sa od uvedenia prvej generácie na trh prakticky nezmenila a dodnes patrí k populárnym zástupcom mestských áut vo svete. Má však zmysel aj na konci životnosti?
Vydané Text: Peter Orosz
Napriek častej jazde po diaľnici a užívaniu si okresných ciest v Juhočeskom kraji nám palubný počítač neukázal vyššiu spotrebu paliva než 5,7 l/100 km. **Pohodová jazda medzi obcami dokázala tento údaj stlačiť až na neuveriteľných 3,8 l/100 km, čo je menej, ako oficiálne deklaruje výrobca.** Maximálny výkon na úrovni 75 kW sme preverili aj pri plnom obsadení a s batožinou v kufri. Na diaľnici zaťaženie výrazne ovplyvnilo dynamiku a na udržanie rýchlosti sme neraz museli podradiť aj o dva prevodové stupne. Samotné sprevodovanie šesťstupňového manuálu je krátke, takže na časté stláčanie spojky a vyberanie správneho prevodového stupňa si v Jazze musíte jednoducho zvyknúť.
Kým diaľničné tempo naloženému autu nevyhovovalo, na okresných cestách a v meste sa Honda cítila ako ryba vo vode. V tomto prípade nepotrebujete k zábave za volantom extrémnu rýchlosť či výkon. Stačí dobre odladený podvozok, presné riadenie a výborná kulisa manuálnej prevodovky. **V meste a na okresných cestách vás začne baviť aj samotný motor. Ten miluje otáčky a bod správneho preradenia na ďalší stupeň sa nachádza o niečo vyššie, než sme zvyknutí.** V tomto aute tak máte pocit pretekára už pri rýchlosti 50 km/h a pre dobrú zábavu za volantom nemusíte porušovať žiadne dopravné predpisy. Aj rutinnú cestu do miestneho supermarketu dokáže Jazz premeniť na adrenalínový zážitok, aký pri drahých športových autách jednoducho nezažijete. Práve skromný výkon v kombinácii s výbornými jazdnými vlastnosťami dovoľujú vodičovi neraz stlačiť akcelerátor úplne na podlahu a tešiť sa z otáčok či kompaktných rozmerov, s ktorými si podmaníte mestské uličky.
A v porovnaní s drahými športovými autami má Jazz ešte jedno eso v rukáve. Vnútorný priestor môžem označiť za zázračný. Dodnes mi nie je úplne jasné, ako sa konštruktérom podarilo získať miesto pre štyroch dospelých ľudí a príslušnú batožinu v aute s dĺžkou 4 028 mm. **Cestovné tašky si navyše môžete schovať aj pod zadnú vyklápateľnú lavicu.** Svoje opodstatnenie má aj pri prevoze vyšších predmetov, pretože po vyklopení sedáka vznikne v druhom rade priestor pre menší bicykel či tuje do záhrady.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!