Automobily kategórie SUV sú medzi vodičmi stále populárnejšie. Z dlhodobého hľadiska však tento trend vytvára automobilkám nemalý problém, ktorým sú emisie. **Podľa najnovších noriem by vozidlo v priemere nemalo vypúšťať viac ako 95 gramov CO2/km, v opačnom prípade hrozí výrobcom vysoká sankcia za každý nadlimitný gram CO2 vo výške 95 €.** V súčasnosti však tento prísny… Prečítať celé
Automobily kategórie SUV sú medzi vodičmi stále populárnejšie. Z dlhodobého hľadiska však tento trend vytvára automobilkám nemalý problém, ktorým sú emisie. **Podľa najnovších noriem by vozidlo v priemere nemalo vypúšťať viac ako 95 gramov CO2/km, v opačnom prípade hrozí výrobcom vysoká sankcia za každý nadlimitný gram CO2 vo výške 95 €.** V súčasnosti však tento prísny limit nezvláda dodržiavať ani jedna z popredných automobiliek a podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur.
**Keďže finančné sankcie častokrát presahujú čistý zisk, môže dôjsť ku krachu niektorých automobiliek.** Ako príklad môžeme uviesť koncern Jaguar Land Rover, ktorému do roku 2021 hrozí pokuta až 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 % zisku automobilky z roku 2018. V súčasnosti však zástupcovia výrobcov lobujú za zmiernenie sankcií, no vyzerá to tak, že postihom sa v blízkej budúcnosti úplne nevyhnú.
Na nové emisné normy **je najlepšie pripravená Toyota, ktorá produkuje na jeden kilometer 95,1 gramu CO2.** Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover až 135 gramov.
K zníženiu priemeru vypúšťaných emisií môže prispieť obmedzenie výroby niektorých modelov, pričom k najviac ohrozeným patrí práve kategória SUV. Vyššie a ťažšie autá produkujú viac emisií než kompaktné ekvivalenty. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel má vplyv na zvyšujúce sa hodnoty CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer. Napriek tomu, že si výrobcovia zatiaľ veria pri plnení nových limitov vďaka uvedeniu nových ekologických modelov do portfólia, **nevylúčili obmedzenie výroby či navýšenie cien väčších áut v budúcnosti.** „Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,“ povedal Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Výroba SUV môže čoskoro skončiť! Európska únia sa automobilkám vyhráža pokutami za nedodržanie emisných limitov.
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!