Ekologická ofenzíva od Hyundai: Kompletný prehľad elektrifikovaných modelov

Alternatívne druhy pohonu dnes nemožno ignorovať. Práve naopak, treba sa na ne sústrediť. Presne túto istú filozofiu vyznáva aj Hyundai. Dôkazom toho je široká ponuka ekologicky zameraných modelov.
Vydané  Text: 
Automobilka Hyundai začala s experimentmi okolo alternatívnych pohonov už dávno. Možno si pamätáte, že v roku 2013 vyvinula dokonca prvý sériovo vyrábaný a verejne predajný automobil na palivové články – model Hyundai ix35 Fuel Cell. Pred ním sa s pohonom na palivové články pohrával už testovací Hyundai Tucson FCEV (2005) a súčasnú situáciu skúma nový model NEXO, ktorý tiež čerpá svoju energiu z vodíka. Vodík je však pre (zatiaľ) slabo rozšírenú sieť čerpacích staníc okrajová záležitosť. Dnes sa rozpráva najmä o hybridoch a elektromobiloch. A to je dôvod, prečo má Hyundai v ponuke hneď niekoľko modelov, ktorým vo väčšej či v menšej miere k lepšej spotrebe a ekologickejšej prevádzke pomáha elektrina. Ktorá automobilka vám dnes dá na výber z každého dostupného alternatívneho pohonu? Zatiaľ to dokáže iba Hyundai. Revolúcia sa začala unikátnym modelom Hyundai IONIQ. Je to prvé vozidlo svojho druhu, ktoré dokáže v jednej karosérii ponúknuť až tri druhy ekologického pohonu: hybridný, plug-in hybridný a plne elektrický. Ak teda máte chuť kúpiť si ekologické auto, alebo sa vám IONIQ jednoducho páči, môžete si ho presne prispôsobiť svojmu životnému štýlu. A aby bola rôznorodosť ešte väčšia, môžu sa radovať aj tí, ktorí viac obľubujú vyššiu karosériu modelov SUV a s ňou spojené pohodlnejšie nastupovanie či lepší výhľad z vozidla. Aj Hyundai Kona je totiž popri konvenčných pohonných jednotkách dostupný ako hybrid alebo dokonca ako elektromobil. ### Hybrid? Plug-in? Elektro? **HYBRID (HEV)** Výhodou hybridného pohonu je, že preňho nemusíte meniť svoje návyky ani správanie. Jazdíte s ním ako s klasickým autom, tankujete doňho benzín a o nabíjanie sa stará auto samotné. Najmenšia batéria zaberá v aute najmenej priestoru. Hybrid je však potenciálne najmenej úsporný a jeho výhody sa prejavia najmä v mestskej premávke. Spotreba je však relatívne konzistentná, nezávisle od dĺžky trasy. Hybrid môžeme odporučiť prakticky komukoľvek **PLUG-IN HYBRID (PHEV)** Teoreticky spája to najlepšie z oboch svetov. Ak ho pravidelne nabíjate, poslúži vám pri každodennom dochádzaní do práce v rámci mesta ako elektromobil s takmer nulovou spotrebou paliva. Ale ak sa chcete vybrať na dlhšiu trasu, máte možnosť doňho kdekoľvek natankovať benzín. Plug-in hybrid však dáva zmysel len vtedy, keď využívate možnosť ho dobíjať z elektrickej siete, inak so sebou len nosíte zbytočne ťažkú a veľkú batériu, ktorá často zaberá aj viac miesta v aute na úkor batožinového priestoru. Plug-in hybrid neodporúčame ľuďom, čo nemajú prístup k nabíjacej stanici aspoň v práci alebo obchodnom centre. **ELEKTROMOBIL (BEV)** Nulové emisie pri prevádzke, žiaden hluk motora, instantná akcelerácia. Má to však svoju cenu. A nielen peňažnú. Musíte sa zmieriť s tým, že elektromobil je závislý len od jedného zdroja energie – elektriny. Jej čerpanie je síce každým dňom jednoduchšie vďaka rastúcemu počtu dobíjacích staníc, avšak množstvo plug-in hybridov a elektromobilov sa zvyšuje rýchlejšie. Tým kúpu elektromobilu neodporúčame ľuďom, ktorí nemajú aspoň garáž s elektrickou zásuvkou. Naopak, elektromobil je skvelé druhé auto do domácnosti, ak máte pri aute prístup k elektrine.
### [Hyundai Kona Electric](https://www.hyundai.sk/modely/kona-electric) [GALLERY id=30452] Napriek tomu, že elektrický Hyundai Kona má veľmi silnú konkurenciu často aj medzi prémiovými značkami, ho považujeme za jeden z najlepších elektromobilov na trhu. Jeho relatívna cenová dostupnosť neprichádza z technickej stránky so žiadnymi nevýhodami, skôr naopak. Kona Electric sa osvedčila svojím reálnym dojazdom, keď sme ju vzali do Chorvátska. Ukázala, že sa môžete spoľahnúť na jej deklarovaný dojazd, ktorý dokáže presiahnuť aj 450 kilometrov! Navyše sa rapídne neznižuje pri jazde na diaľnici. To o sebe mnoho prémiových konkurentov nemôže povedať, aj keď na papieri sľubujú mnoho. Kona Electric je navyše vďaka populárnemu karosárskemu formátu SUV a praktickým rozmerom veľmi dobre využiteľná. Zároveň to môže byť rozhodne najdynamickejšia verzia tohto modelu. Najvýkonnejší variant má výkon až 150 kW (204 k), pričom netreba zabúdať, že elektrické kone sú extra potentné a okamžite reagujú na vaše povely. + Ticho
+ Skvelý reálny dojazd vrcholnej verzie
+ Výkon
**Výkon**: 100 kW (136 k)/150 kW (204 k)
**Kapacita batérie**: 39 kWh/64 kWh
**Dojazd**: 289/449 km
**Batožinový priestor**: 332/1 114 litrov (obe verzie)
**Cena od**: 35 890 €/39 890 €
### [Hyundai Kona Hybrid](https://www.hyundai.sk/modely/hybrid-elektro) [GALLERY id=30455] Ak máte v modeli Hyundai Kona záujem o úspornú motorizáciu ideálnu do mesta, ale nechcete byť závislí od elektrických zásuviek, siahnite po verzii Kona Hybrid. Nemusíte sa báť vysávačových zvukov známych z niektorých hybridov, Kona má totiž dvojspojkovú prevodovku. Kombo spoľahlivého 1,6-litrového atmosférického štvorvalca a elektromotora dosahuje výkon slušných 104 kW (141 k), krútiaci moment až 265 Nm, pričom spotreba 3,9 l/100 km podľa NEDC je veľmi fajn. O ekologickú prevádzku sa stará aj inteligentná palubná elektronika. Keď si do navigácie zadáte adresu, počítač trasu zanalyzuje a tomu prispôsobí algoritmus dobíjania, jazdy na spaľovací alebo na čisto elektrický pohon. + Žiadne starosti navyše
+ Dobrá spotreba
+ Dvojspojková prevodovka
**Výkon**: 104 kW (141 k)
**Kapacita batérie**: 1,56 kWh
**Dojazd**: cca 800 km
**Batožinový priestor**: 361/1 143 litrov
**Cena od**: 23 490 €
### [Hyundai Ioniq Hybrid](https://www.hyundai.sk/modely/ioniq-plug-in-hybrid) [GALLERY id=30454] Pekný aerodynamický liftback je s hybridným pohonom, veľmi príjemné auto. Má plne využiteľný batožinový priestor s objemom 456 litrov, reálnu spotrebu okolo 4 l/100 km a najpriaznivejšiu cenovku. + Maximálna rýchlosť až 185 km/h
+ Objemný batožinový priestor
+ Najnižšia hmotnosť
**Výkon**: 104 kW (141 k)
**Kapacita batérie**: 1,56 kWh
**Dojazd**: cca 1 100 km
**Batožinový priestor**: 443/1 505 litrov
**Cena od**: 23 840 €
### [Hyundai Ioniq Plug-in hybrid](https://www.hyundai.sk/modely/ioniq-plug-in-hybrid) [GALLERY id=30456] Zaujímavá alternatíva, ktorá síce obetuje vyše 110 litrov batožinového priestoru, avšak výmenou zaňho dostanete až 52 kilometrov čisto elektrického dojazdu. Aj keď systémový výkon je rovnaký ako v prípade verzie Hybrid, Plug-in hybrid má o niečo silnejší elektromotor, ktorý kompenzuje vyššiu hmotnosť tohto auta. + Slušný čisto elektrický dojazd
+ Tichá prevádzka v meste
+ Silnejší elektromotor
**Výkon**: 104 kW (141 k)
**Kapacita batérie**: 8,9 kWh
**Dojazd**: podľa nabíjania
**Batožinový priestor**: 341/1 401 litrov
**Cena od**: 30 490 €
### [Hyundai Ioniq Electric](https://www.hyundai.sk/modely/ioniq-electric) [GALLERY id=30453] Vďaka novej batérii má teraz Ioniq Electric dojazd až 311 km na jedno nabitie. Rýchlonabíjaním 100 kW nabíjačkou ho nabijete na 80 % za 54 minút. Ticho na palube, okamžité reakcie na plynový pedál a nulové emisie pri jazde vás isto oslovia, ak máte radi pohodu a zároveň vám záleží na životom prostredí. + Ticho
+ Okamžitý nástup výkonu
+ Väčší kufor než Plug-in
**Výkon**: 100 kW (136 k)
**Kapacita batérie**: 38,3 kWh
**Dojazd**: 311 km
**Batožinový priestor**: 357/1 417 litrov
**Cena** **od**: 35 990 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia