Ford Ranger je legenda, ktorú nie je potrebné zvlášť predstavovať. Skvelá 80-centimetrová brodivosť, ťažnosť 3,5 tony s unikátnym dizajnom ťažného zariadenia pripevneným na rám podvozka, pripojiteľný pohon 4×4 so stredovým diferenciálom pevne rozdeľujúcim hnaciu silu 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu a nadštandardné off-road schopnosti sú iba základ. Ikonický pick-up sa okrem toho nedávno dočkal významných vylepšení, ktoré z neho robia po estetickej i funkčnej stránke absolútneho lídra svojej kategórie a segmentu. Nasvedčujú tomu aj čísla, veď Ford Ranger je naďalej najpredávanejším pick-upom v Európe.
Na Slovensku si môžete nový Ford Ranger zadovážiť s motorom **2.0 TDCi Ecoblue**, prípadne **2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo**. Prečo sa zmenšil zdvihový objem valcov oproti predfaceliftovému Rangeru o 1,2 litra a prejaví sa vôbec táto zmena na dynamike a schopnostiach robustného pick-upu?
Na začiatok si porovnajme technické parametre starého a nového motora:
FORD RANGER MY2020
3.2 TDCi Duratorq
(skladové modely)
2.0 TDCi Ecoblue
2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo
Max. výkon
147 kW / 200 k pri 3 000 ot./min.
125 kW / 170 k pri 3 500 ot./min.
156 kW / 213 k pri 3 750 ot./min.
Max. krútiaci moment
470 Nm pri 1 500-2 750 ot./min.
420 Nm pri 1 500-2 500 ot./min.
500 Nm pri 1 750-2000 ot./min.
Počet a objem valcov
R5, 3 196 cm3
R4, 1 995 cm3
R4, 1 995 cm3
Prevodovky
A6
M6, A10
A10
Spotreba
~ 8,8 l/100 km *
~ 6,9-7,7 l/100 km *
7,6-7,9 l/100 km *
Emisie oxidu uhličitého
~ 231 g/km *
~ 179-201 g/km *
199-207 g/km *
Pohon
4×4
4×4
4×4
* záleží od karosárskeho vyhotovenia vozidla, výbavy, prevodovky a ďalších faktorov
Z uvedeného vyplýva, že hoci je nový agregát 2.0 TDCi menší z hľadiska zdvihového objemu valcov a tiež ich počtu (päť verzus štyri), **vo verzii BiTurbo dokáže vyvinúť väčší maximálny výkon o 9 kW a väčší maximálny krútiaci moment až o 30 Nm**. To sú údaje, za ktoré Ford vďačí nielen samotnému naftovému motoru, ale aj **desaťstupňovej automatickej prevodovke**, ktorá disponuje kratšími prevodovými stupňami a teda lepšou ekonomikou krútiaceho momentu. Ten sa posiela na prednú aj zadnú nápravu a nemenej dôležité je tiež pripomenúť úsporu paliva, ktorá môže v ideálnom prípade dosiahnuť **takmer jeden liter na sto kilometrov jazdy**.
Mať v pick-upe motor s výkonom až do 213 koní a krútiacim momentom 500 newtonmetrov nemusí byť nevyhnutnosťou pre každého, preto Ford do svojej ponuky zaradil aj **cenovo dostupnejšiu verziu motora 2.0 TDCi s max. výkonom 125 kW** (170 koní) a najvyšším krútiacim momentom 420 Nm. Sú to stále vynikajúce čísla, ktoré sa vedia postarať o bezproblémové vykonávanie ťažkej práce. Napokon Ford Ranger 3.2 Duratorq vo verzii doublecab má užitočné zaťaženie 1 006 kg, zatiaľ čo Ranger 2.0 TDCi 170k 4×4 A10 až 1 025 a 2.0 TDCi 170k 4×4 M6 až 1 077 kg. Maximálna hmotnosť celej jazdnej súpravy môže byť rovných šesť ton.
Fordu sa podarilo v prípade základovej i BiTurbo verzie dvojlitrového štvorvalca zabezpečiť skorý nástup krútiaceho momentu, čo v praxi znamená, že „zaberá odspodu“. V prípade BiTurbo je plných 500 Nm k dispozícii už od 1 750 otáčok za minútu!
[GALLERY id=30442]
### A čo na 2.0 EcoBlue TDCi hovorí sám Ford?
> Nový dvojlitrový motor spĺňa tie najprísnejšie emisné limity a pritom dokáže produkovať vďaka dvojici turbodúchadiel ohromný krútiaci moment už od nízkych otáčok. To všetko pri úspore paliva približne 1 l/100 km. Kombinácia s až desiatimi prevodovými stupňami novej prevodovky taktiež prispieva k celkovej dynamike pohonného ústrojenstva.
**Dokáže štvorvalec zvládať extrémne pracovné zaťaženie, ktoré očakávame od päťvalca 3.2 TDCi Duratorq? Respektíve – päťročná záruka ostáva v planosti aj v prípade 2.0?**
Nový motor poskytuje dostatočný výkon na všetky pracovné úlohy. Pri ťahaní prívesu pomáhajú kratšie prevodové pomery novej prevodovky. Nosnosť narástla vďaka nižšej hmotnosti motora. Sériovo dodávaný Pre-Collision Assist napomáha k vyššej bezpečnosti vášho vozidla a prepravovaného tovaru. Aj preto FORD dôveruje modelu Ranger a naďalej poskytuje záruku FORD Protect na 5 rokov / 150 000 km.
**Boli už pri vývoji a výrobe 2.0 TDCi a 2.0 TDCi BiTurbo zohľadňované pracovné zaťaženia očakávané od Rangeru? Ak áno, popíšte nám ich, prosím**.
Pre dôkaz o odolnosti aj menej objemného motora podstúpil nový dvojliter 200-hodinový vytrvalostný test – obe turbodúchadlá zahriate na maximum až do červena – kvalitné ložiská a nízkotlakové turbo chladené vodou pre zníženie teploty, zabránenie prehriatiu a ochranu komponentov na vedenie vzduchu, dokázali tlaku tohto testu odolať. Odolnosť a dlhú životnosť pohonnej jednotky zaisťuje i skrátený servisný interval 20 000 km/ 2 roky. Vďaka poskytovaniu Servisu zdarma na 5 rokov/150 000 km od 27.1.2020 zákazník na prevádzke ušetrí i napriek skrátenému servisnému intervalu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Ford Ranger s motorom 2.0 EcoBlue TDCi: Prečo je napokon skvelou alternatívou k 3.2 TDCi?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk