Nový SEAT Leon vstúpil do štvrtej generácie, prekvapil všetkých a všetkým

Kombi a hatchback, obe na konvenčný pohon, ale aj ako mild-hybrid a plug-in hybrid. Interiér podobajúci sa na prémiové modely koncernu a vizuálna identita prebratá z veľkého SUV Tarraco – to je nový SEAT Leon.
Vydané  Text: 
Od chvíle, ako výrobca ukázal a potom spustil predaj esúvečka [Tarraco](https://www.autoviny.sk/novinky/120153/spanielsko-nemecky-seat-tarraco-vo-verzii-fr-phev), všetkým bolo očividné, že práve toto je dizajnový smer, ktorým sa bude značka uberať. Potom prišla [CUPRA Formentor](https://www.autoviny.sk/novinky/119310/cupra-predstavuje-najkrajsie-suv-tohto-roka-pod-kapotou-skryva-viacero-prekvapeni) využívajúca práve motívy z Tarraca a bolo to prakticky potvrdené. Síce kvôli tomu predčasne zostarol vzhľad vtedajšieho SEAT Leon (a teda aj Ibizy Arony a Atecy), dnes sa však môžeme pozrieť na úplne nový Leon s dizajnovými prvkami prebratými práve z Tarraca. A nesmierne mu to svedčí. Čo si však Leon zachoval, je svetelný podpis z LED pásov denného svietenia.
> Nový Leon je prvým úplne digitálne prepojeným vozidlom značky. Španielsky automobilový výrobca investoval údajne miliardy eur, aby vytvoril automobil s efektívnejšími motormi, vyššou úrovňou digitálnej konektivity, najmodernejšími asistenčnými systémami, vysokou dynamikou a atraktívnym vzhľadom. Nový SEAT Leon sa predviedol ako **hatchback** a ako **kombi** s názvom **Sportstourer**. Trojdverový variant k dispozícii nie je a zdá sa, že ani nebude. Obe vozidlá sú spredu na nerozoznanie, až pohľad na profil a zadné partie prezrádza, že kombi ponúkne obrovský batožinový priestor. Zatiaľ, čo hatchback má vzadu 380 litrov (teda ako 3. generácia), kombi narástlo o 30 litrov na finálnych 617 litrov. Po sklopení zadného radu sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou, ktorú zatiaľ výrobca neupresnil, ale odhadujeme ju na 1 600 až 1 700 litrov. Štvrtá generácia SEAT Leon stojí na modernej podvozkovej platforme MQB Evo, ktorá umožnila nárast dôležitých rozmerov, upravený dizajn sa však podpísal aj na skrátení vonkajšej šírky a zmenšení výšky: **hatchback** je dlhý 4 368 mm (+86mm), široký 1 800 mm (-16mm) a vysoký 1 456 mm (-3mm). Rázvor kolies sa predĺžil o 50 mm na finálnych 2 686 mm. **kombi** je dlhé 4 642 mm (+86mm), široké 1 800 mm (-16mm) a vysoký 1 448 mm (-3mm). Rázvor kolies sa predĺžil o 50 mm na finálnych 2 686 mm. Aerodynamika sa v prípade oboch karosárskych verzií zlepšila o 8 percent, čo je priamy dôsledok upraveného dizajnu predných partií.
Zväčšenie vnútorného priestoru sa týka nielen kufra, ale aj priestoru pre pasažierov a vodiča. Vodič a spolujazdec majú k dispozícii široký interiér s robustnou stredovou konzolou, aká bola ešte pred niekoľkými rokmi iba v esúvečkach. Dnes sa pohodlne vojde aj do hatchbacku, navyše s elegantnou shift-by-wire prevodovkou [ako v novej Octavii](https://www.autoviny.sk/novinky/120338/skoda-octavia-oficialne-predstavena-pozrite-si-velku-fotogaleriu-technicke-parametre-a-nase-prve-dojmy), ktorá úplne ruší konvenčnú páku automatickej prevodovky. Naďalej ale Leon ponúkne konfiguráciu s manuálnou prevodovkou. Uprostred palubovky je umiestnený maximálne 10-palcový displej **s novým informačným a multimediálnym systémom** a pred novým volantom má vyobrazená verzia Leonu digitálny kokpit s uhlopriečkou displeja 10,25 palca.
Priaznivcov poctivých mechanických ovládačov klimatizácie ale nepoteší, že nový Leon stavil na senzorické tlačidlá bez mechanickej odozvy a klimatizácia v najvyššej výbave sa tak ovláda iba jemnými dotykmi – podľa nášho názoru sú klasické otočné ovládače stále praktickejšie a bezpečnejšie. To, akú konzolu s ovládačmi klimatizácie v Leone dostanete, bude súvisieť aj s ostatnou výbavou. Nový Leon bude v predaji v stupňoch výbavy Reference, Style, Xcellence a FR, pričom práve FR je tým najlepšie vybaveným variantom. V tejto výbave dostane aj Full LED svetlomety, 17-palcové disky kolies s príznačným dizajnom či vylepšený vizuál masky chladiča. Mnohé z estetických doplnkov nájdete už vo výbave Xcellence. ### Fotogaléria: SEAT Leon Sportstourer kombi 2021 [GALLERY id=30439] ### Nový SEAT Leon – motorizácie Štvrtá generácia SEAT Leon bude v predaji s pohonom na benzín (TSI), naftu (TDI), ako mild-hybrid (eTSI, elektrina+benzín), plug-in hybrid (eHybrid, elektrina+benzín) a tiež ako hybrid spaľujúci benzín a CNG (TGI). Základnou motorizáciou je známy **trojvalec 1.0 TSI** s max. výkonom 66 kW a jeho silnejší variant s max. výkonom 81 kW. Tieto motory sa v Leone objavú vôbec prvýkrát. Nasleduje väčší **1,5-litrový štvorvalec TSI** s max. výkonmi 96 kW a 110 kW. Oba motory (1.0 aj 1.5) pracujú v Millerovom cykle s variabilnou geometriou, pričom umožňuje dosahovať až o 10 percent vyššiu účinnosť. V prípade štvorvalca je dispozícii aj technológia Active Cylinder Management, teda vypínanie valca počas plynulej jazdy bez zaťaženia. **Najvýkonnejším benzínovým motorom bude 2.0 TSI** s max. výkonom 140 kW konfigurovateľný s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Naftové motory budú vychádzať z agregátu **2.0 TDI v dvoch naladeniach**: max. 85 kW a 110 kW. Leon Sportstourer bude k dispozícii a s pohonom všetkých kolies 4Drive a automatickou prevodovkou DSG. Variant na CNG bude využívať motor **1.5 TGI** s max. výkonom 96 kW a v predaji sa tiež objavia mild-hybridné verzie eTSI konfigurovateľné s motormi 1.0 TSI 81 kW a 1.5 TSI 110 kW. 48-voltová sieť sa postará o zníženie spotreby benzínu. Avizovaná **plug-in hybridná verzia** ponúkne elektrický dojazd na úrovni 60 km a bude kombinovať akumulátor s max. kapacitou 13 kWh, benzínový motor 1.4 TSI s max. výkonom 150kW a 6-stupňovú automatickú prevodovku DSG. Plug-in hybrid bude v predaji ako hatchback i kombi. ### Nový SEAT Leon – cena Ceny nového SEAT Leon hatchback a kombi zatiaľ neboli upresnené. Novinka zamieri do predaja koncom tohto roka alebo začiatkom roka 2021. Novinka príde do predaja v priebehu tohto roka, správy hovoria o príchode prvých verzií na konci marca. Nový SEAT Leon bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone, kde sa v závode Martorell aj bude vyrábať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk