JAZDENÉ AUTÁ: Renault Clio Grandtour 1.2 TCe – Pozor na výber motora!
Renault Clio dobre jazdí, ešte lepšie vyzerá a zároveň poskytuje dostatok priestoru pre každú mladú rodinu, ktorá potrebuje kompaktné premiestňovalo do mesta.
Vydané Text: Peter Orosz
Skutočnosť, že Clio Grandtour bolo koncipované ako cenovo dostupné mestské auto, prezrádza až sedenie vzadu, kde chýbajú výduchy klimatizácie, stredová opierka s držiakmi na nápoje či vstupy pre mobilný telefón. Mládež ani priemerne vysoké dospelé postavy však nebudú mať problém s priestorom a rodičov potešia ľahko dostupné ISOFIX úchyty pre detské sedačky na krajných sedadlách. **Medzi najväčšie lákadlá tejto verzie nepochybne patrí zväčšený batožinový priestor s objemom 443 dm3 v štandardnom usporiadaní, prípadne až 1 380 dm3 po sklopení zadných operadiel.** Vďaka rovnej nakladacej hrane a pravidelnému tvaru kufra sú nakladanie a manipulácia s batožinou veľmi jednoduché, v prípade sklopenia operadiel navyše môžete roletku jednoducho upratať pod falošné dno.
Sťažovať sa nikto nebude ani na jazdné vlastnosti tohto mestského kombi, v niektorých momentoch by sme mohli Clio vo verzii GT Line označiť až za šoférske. **So sériovými sedemnásťpalcovými kolesami však budete musieť počítať so zníženým komfortom,** pri prejazde cez nerovnosti navyše počuť aj samotné plastové časti interiéru. Spracovanie jednotlivých častí palubnej dosky nepatrilo k najsilnejším stránkam tohto modelu. Napriek mäkčeným materiálom museli majitelia vozidiel vyrobených do roku 2016 počúvať počas jazdy vŕzganie jednotlivých dielcov.
Zákazníkov Renaultu viac ako spracovanie interiéru trápila pohonná jednotka 1.2 TCe s označením H5F. Napriek príjemnému prejavu štvorvalca, rýchlym reakciám na plynový pedál a slušnej výkonovej rezerve disponoval tento agregát viacerými konštrukčnými nedostatkami. **Zákazníci sa sťažovali na pomalé zahrievanie na pracovnú teplotu, pri používaní v meste sa tak často motor nedokázal dostať do optimálneho pracovného stavu.** Palivo vstrekované priamo do valcov nestihlo vyhorieť a zvyšky končili na stenách valcov, odkiaľ ho piestne krúžky zotreli dole do olejovej vane. Takéto riedenie v kombinácii s dlhými intervalmi výmeny oleja mali za následok jeho degradáciu. **Pre slabé mazacie účinky potom dochádzalo k zvýšeniu trenia piestnych krúžkov o steny valcov, čo následne spotrebu oleja zvyšovalo.** Pri priamom vstrekovaní tiež musíte rátať s častým výskytom nánosov karbónu na ventiloch. Aj z týchto dôvodov sa niektoré agregáty, ktoré boli používané zväčša v mestskej premávke, nedožili ani prvého servisu. Pri tejto pohonnej jednotke sú preto povinné dlhšie výlety mimo mesta a častá výmena oleja každých 10 000 kilometrov.
**Oveľa lepšou voľbou z hľadiska spoľahlivosti je preto trojvalec 0.9 TCe s nepriamym vstrekovaním a ukážkovou reputáciou.** Ak sa chcete vyhnúť aj nedostatkom týkajúcich sa spracovania interiéru, bude lepšie zúžiť vyhľadávanie na vozidlá vyrobené po roku 2016.
–KONIEC ČLÁNKU–
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!