POROVNANIE: Kia XCeed alebo ProCeed? Zisťovali sme, pre koho sú najnovšie prírastky modelovej rodiny s benzínovým aj naftovým motorom!
Kia ProCeed GT je pre chlapov. To je predsa jasné, nie? A Kia XCeed zas skôr pre ženy. Bez debaty. Jedine, že by to nebolo až také jednoduché. Najmä ak obe poháňa vyše 200-koňový motor.
Vydané Text: Peter Orosz
Shooting brake
Keď ste muž a zháňate rodinné auto, ktoré je dynamické, má šmrnc a sexepíl, môžete miesto klasického Ceedu SW siahnuť po modeli ProCeed. **Postupne klesajúca strecha, prísny pás zadných svetlometov a upravený podvozok z nej robia jasnú voľbu pre tých,** ktorým záleží nielen na jedinečnom dizajne, ale aj ostrejších jazdných vlastnostiach. A daň za dizajn je tu takmer zanedbateľných 31 litrov batožinového priestoru v porovnaní s verziou SW. Cena za ProCeed je, samozrejme, inde, ale to aj preto, lebo má bohatšiu výbavu a ponúka sa s výkonnejšími motormi.Crossover
Kým ProCeed si svoj základ berie z verzie kombi, XCeed má bližšie k hatchbacku. Je to však crossover. Rozdiel medzi veľkosťami kufrov je na počudovanie rovnakých 31 litrov, tentoraz však v prospech XCeedu. Toto auto však nevzniklo lacným zvýšením pružín a nalepením plastov okolo karosérie. **Má svoj vlastný dizajn a musím povedať, že veľmi vydarený. Dlhá kapota, jedinečné predné svetlá, krásne disky kolies a celkový dizajn robí z XCeedu veľmi pekné auto.** A pri kozmetike sa úpravy nekončia. Tu sú však zamerané viac na komfort. Podvozok vyšší o 44 mm dostal do predných tlmičov hydraulické dorazy, pričom zadná nápravnica vyfasovala dodatočný špeciálny tlmič na zníženie kmitania karosérie. K tomu má XCeed mäkšie pružiny vpredu aj vzadu (o 7, resp. 4 %), prekalibrovaný posilňovač riadenia, aby kládol menší odpor a v našom prípade má aj najnovšiu verziu multimediálneho systému s obrovskou hlavnou obrazovkou a digitálnym prístrojovým štítom. Vyzerá to parádne.Silné karty
Do testu sme zobrali tri autá. Oranžový XCeed poháňa motor 1.6 T-GDi s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 265 Nm. Slušné čísla. Lenže rovnaké nájdete v bielom rohu, ktorý reprezentuje hneď vrcholná verzia ProCeedu – GT. **Poháňa ju totiž ten istý motor. A aby to bolo zaujímavé, máme tu ešte jeden ProCeed v rovnakej farbe ako XCeed.** Aspoň môžete porovnať ich tvary bez skreslenia inou farbou a možno aj motor 1.6 CRDi s výkonom 100 kW (136 k) zamieša karty. Najprv sa však poďme pozrieť, ako si dva diametrálne odlišné podvozky rozumejú s tým istým motorom.Pán zaujímavý
Kia ProCeed GT je pre bežného človeka auto, ktoré spĺňa veľmi veľa požiadaviek. Dobre vybavená, skvelo jazdí v zákrutách a pritom jej športový podvozok nie je taký tvrdý, aby ste pri jazde mestom drkotali zubami. Jeho veľmi silnou stránkou je zvuk. **Má totiž ladený výfuk doplnený o aktívnu klapku, ktorá sa otvorí spolu s aktivovaním športového režimu.** ProCeed GT tak má veľmi zaujímavý soundtrack, ktorý nestrieľa a nie je agresívny po vzore hothatchov, ale je skôr hlbší, čo sa charakteru auta veľmi hodí. Na suchom podklade prenáša ProCeed všetkých 204 koní bez problémov na cestu, pričom zrýchľuje celkom impozantne. V zákrutách je veľmi pekne vyvážený, jeho športové sedadlá vás podržia na mieste. Škoda, že ESP sa aj po vypnutí prihlási k slovu, keď uzná za vhodné. To je pri športových autách „no go“.Na vyššej nohe
XCeed má s tým istým motorom len jeden problém, a to preniesť výkon na cestu tak efektívne, ako jeho športovejšie založený súrodenec. 204 koní je na mäkšie naladený podvozok veľa, aj keď vo vyšších rýchlostiach sa táto nevýhoda stratí. **Spotreba aj hodnoty zrýchlenia sú v reálnom svete podobné, aj keď ProCeed GT mal vždy mierne navrch (max 0,5 l/100 km) vďaka lepšej aerodynamike.** V hmotnosti problém nebol, autá sú takmer rovnako ťažké. Myslel som si, že XCeed bude po ProCeede GT nezaujímavý, ale priznám sa, že v zimnom počasí a na mestské jazdy to bol práve XCeed, ktorý som častejšie vyberal z garáže. Jeho podvozok je naozaj veľmi príjemný. **Nádherne tlmí drobné nerovnosti, ktoré vám ProCeed GT dá naplno pocítiť, ale v zákrutách sa veľmi rýchlo stabilizuje, progresívne sa oprie o pružiny a umožňuje vám pekne precítiť prenos hmotnosti.** Správa sa predvídateľne. Nie je taký agilný ako ProCeed a viac sa nakláňa, ale pri bežnej jazde mi to vyhovovalo. Pre vyššie ťažisko by však s takýmto silným motorom potreboval aj pohon zadnej nápravy, ktorý však nemôže mať. Práve tu sa dostáva do hry oranžový ProCeed – vlastne len jeho motor. Jednotka 1.6 CRDi je skvelá, úsporná, pritom dostatočne výkonná. K XCeedu by mi pasovala. Tento test má teda jeden prekvapivý výsledok. Na XCeede som najazdil viac kilometrov než na ProCeede. Zároveň som priznal, že by mi stačil slabší motor. V každom prípade XCeed rozhodne nie je čisto ženské auto. **Sadlo mi ako uliate a bol som ním veľmi milo prekvapený. ProCeed je však vzhľadom na svoj väčší kufor predsalen univerzálnejšie auto.**
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!