Porovnali sme HOPIN, BOLT a UBER s obyčajnou taxislužbou! Sú aplikácie skutočne také dobré, ako sa o nich hovorí?

Povedali sme si v jedno pondelkové ráno, keď sme vrátili testovacie autá a vracali sa do redakcie. Popritom sme vyskúšali, ako sa dá po Bratislave cestovať autom, ale nie vlastným ani požičaným. Má to význam popri hromadnej doprave?
Vydané  Text: 
Uber? Hopin? Päťeurový taxík? Namiesto teórie sme sa rozhodli otestovať viaceré možnosti prepravy taxíkom. Od aplikácií až po telefonickú objednávku. Zaujímalo nás, či nové technológie prispievajú k efektívnejšiemu využitiu taxíkov. **Chceli sme vedieť parametre rýchlosti príchodu, úroveň vodiča a vozidla, voľbu trasy, celkový dojem z jazdy a, samozrejme, aj cenu.** V rámci nášho experimentu sme naštartovali mobilné telefóny a pripravili drobné. Veď niekedy sa ceny taxíkov a MHD na kratšiu vzdialenosť približujú.

Uber/Bolt

Zdieľaná ekonomika, ľudia, ktorí sa taxikárčením nemusia primárne živiť a do istej miery pre nich znamená jazda Boltom aj dobrodružstvo. Pri pohľade na evidenčnú značku vozidla sa pýtate, či sa bude iba spoliehať na to, kam ho zavedie navigácia Waze, ktorá ráta s aktuálnou dopravnou situáciou. Využívanie tejto aplikácie patrí medzi povinnosti vodičov, zákazník tak má istotu, že ho vodič nechce oklamať zbytočnou jazdou okolo mesta. Kolega Juraj, ktorý sa takto dal odviezť a pritom má Bratislavu dostatočne zjazdenú, sám priznal, že trasu, po ktorej išiel, by si nevybral, ale bola rýchla a prejazdná. **Jazda** Aplikácia ukazovala príjazd vozidla o 11 minút, čo sa presne splnilo. Platbu za dopravu viete dopredu. Z Vajnorskej na Námestie slobody to bolo 5,08 €, čo bola aj reálna suma na konci jazdy. Jazda bola bez problémov. Aj v rannej dopravnej špičke bola trasa rýchla a trvala 24 minút, čo je akceptovateľné. Ak sa vám čokoľvek nepáči, máte možnosť reklamácie a peniaze vám vrátia. Aplikácia má na to špeciálne vytvorený formulár a starostlivosť o zákazníka je na veľmi dobrej úrovni. **Platba** Uber alebo Bolt, ako sa momentálne nazýva, neumožňuje platiť v hotovosti. O všetko sa stará aplikácia, ktorú si treba stiahnuť do mobilu a zaregistrovať sa vrátane vloženia čísla platobnej karty. Potom však všetko funguje hladko. Auto si cez aplikáciu objednáte, sledujete, ako sa k vám vozidlo blíži, cez aplikáciu zaplatíte, ohodnotíte vodiča a ak ste boli spokojní, môžete mu dať aj prepitné. **Hodnotenie** Ponuka áut je rôznorodá. Pri objednávke si môžete zvoliť za vyššiu cenu aj prémiové vozidlá. Inak je to mačka vo vreci. Po nás prišiel tmavý Hyundai Tucson aktuálnej generácie. Auto bolo čisté, vodič príjemný. Dostáva od nás pozitívne hodnotenie a v rámci platby sme mu pridali aj prepitné.

Hopin

Jedna z prvých aplikácií pre mobilné telefóny, ktorú návštevníkom Bratislavy odporúčajú aj turistické informácie o meste. V aplikácii získate nielen polohu vami objednaného taxíka, ale aj aktuálne odchody MHD s polohami vozidiel, takže ak chcete, máte možnosť zvoliť si aj cestu mestskou hromadnou dopravou. Takisto ako Uber aj Hopin ponúka možnosť voľby medzi bežnými vozidlami alebo limuzínami. Je to za príplatok, ale príde po vás minimálne Škoda Superb. **Jazda** Napriek avizovanému času príchodu bol taxík Škoda Superb pri nás už o 6,5 minúty. Cesta zo Zlatých pieskov na Námestie slobody trvala 20 minút a po konzultácii s vodičom sme si mohli vybrať trasu. Navigácia, ktorú používajú taxikári Hopinu, využíva údaje z aplikácie Waze, takže vidia, ktoré ťahy sú voľnejšie. Celá cesta trvala 20 minút, čo je menej, ako avizovala aplikácia pri objednávaní. Vodič sa totiž prispôsoboval priepustnosti jednotlivých ciest. Na druhej strane cena za jazdu predstavovala takmer desať eur, čo je v porovnaní s Boltom takmer dvojnásobná cena. **Platba** Máte možnosť vyplniť si profil užívateľa aplikácie, kde uvediete aj váš obľúbený spôsob platby. Okrem karty môžete platiť aj v hotovosti. Pod aplikáciou Hopin sa sústreďujú najmä bratislavskí taxikári, takže oproti Uberu/Boltu je väčšia pravdepodobnosť, že príde taxikár znalý mesta. Pri objednávke máte dosť presný odhad ceny. Zároveň po jazde môžete vodiča ohodnotiť, a rovnako môže vodič hodnotiť aj vás. A nechýba ani správa, ktorá potvrdí zaplatenú sumu, či mailový kontakt na zákaznícku podporu. **Hodnotenie** Auto bolo čisté a šofér upravený, jazda príjemná plynulá. V podstate službu Hopin hodnotíme pozitívne, prekvapila nás iba cena vzhľadom na to, že sme si nepriplácali za limuzínu. Takže prepitné bolo v tomto prípade minimálne.

Easy Taxi 5€

Rozhodli sme sa otestovať aj jednu z najstarších taxislužieb, ktorá zaviedla pevnú sadzbu za jednu jazdu taxíkom, v tomto prípade rovných 5 eur. Päťeurová taxa platí v širšom centre Bratislavy, do vzdialenejších okrajových častí si priplácate. Stále však ide o znesiteľné ceny. Najvyššou výhodou je pevná sadzba. Taxík sa dá objednať klasicky cez telefón, ale využiť môžete aj aplikáciu. **Jazda** Za málo peňazí sa pripravte aj na obmedzenú muziku. Takže rátajte v tomto prípade výlučne s Daciami. Vzhľadom na vyťaženosť vozidiel sa stretnete s poškodenými či amatérsky opravenými vozidlami. Ani interiér nebýva vždy čistý, ak je vodič fajčiar, tiež to pocítite. Taxík sme si objednali telefonicky cez dispečing, napokon číslo na vozidlách je viditeľné a ľahko si ho zapamätáte. Prvý telefonát o 10.28 sa skončil informáciou, že momentálne nie je voľné žiadne vozidlo a máme zavolať o päť minút. Volanie opakujeme o 7 minút s identickým výsledkom. Zdá sa, že v okolí Vajnorskej sa nenachádza ani jedno voľné auto. Dispečer nás opäť posúva o päť minút. Tretí telefonát dispečer o 10.43 rovno zruší. Neostáva nám nič iné, ako využiť MHD. Cez telefón si kupujeme lístok za jedno euro a ideme na zastávku električky. Tá prichádza o päť minút. Za ďalších 12 minút vystupujeme v centre a posledný úsek absolvujeme pešo. **Platba** V prípade týchto taxíkov sa platí výlučne hotovosťou, akákoľvek iná platba nie je možná. **Hodnotenie** V tomto prípade negatívne. Dispečer sa ani neunúval zdvihnúť telefón, prípadne nám odporučiť cestu MHD vzhľadom na vyťaženosť vozidiel. V rámci čakania sme stratili 18 minút, počas ktorých by sme sa k nášmu cieľu aspoň výraznejšie priblížili. Nič to, aspoň sme ušetrili, SMS lístok na MHD nás vyšiel na 1 euro.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia