Poplatky štátu sú pre autobazáre doslova likvidačné

Na prihlasovacích poplatkoch na seba a následne na zákazníka totiž autobazár zaplatí horibilnú sumu. Je vôbec reálne doviezť a na Slovensku predať dobré ojazdené auto? Čítajte a úsudok si spravte sami.
Vydané  Text: 
Nekvalitných ojazdených automobilov z dovozu, ktoré majú väčšinou veľmi zahmlenú históriu, je doslova plný internet. Je problém v nenásytnosti prevádzkovateľov autobazárov, alebo sa za týmto fenoménom ukrýva aj niečo iné? Keď sme sa do problematiky dovozu ojazdeného auta na Slovensko ponorili trocha hlbšie, zistenia boli doslova šokujúce. V skratke si dovolíme povedať, že za súčasných podmienok a poplatkov je takmer nereálne na Slovensko doviezť a za reálnu cenu predať dobré ojazdené auto. Prečo? ### Je to možné? Nebudeme virtuálne kupovať nejaké super výkonné auto. Vstúpime do kože majiteľa malého autobazáru, ktorý autá dováža. Dovezme si napríklad z Nemecka model Škoda Octavia 2.0 TDI (140 kW/190 k) s rokom výroby 2017.
Čo všetko budeme potrebovať v prípade, že auto budeme na Slovensko prepravovať po „vlastnej osi“, teda nie na odťahovacom vozidle? Ak totiž nepôjdeme na istotu, teda pre konkrétne auto a plánujeme si spraviť obhliadku viacerých tak je nereálne, aby s nami majiteľ auta túto tortúru dobrovoľne podstúpil. A ak aj áno, stálo by nás to značné náklady. ### Dlhý účet Na prevezenie auta z Nemecka na Slovensko si musíme pripraviť minimálne 500 €. V tejto sume sú zahrnuté nálady na odhlásenie auta, vývozné značky, nocľah, strava a samozrejme náklady na palivo. Odmenu pre vodičov nerátame, budeme totiž dúfať, že zarobíme na predaji auta zákazníkovi. Po príchode na Slovensko budeme potrebovať úradný preklad obidvoch častí technického preukazu a kúpnej zmluvy. Je totiž nepravdepodobné, že sme ju uzatvárali v slovenskom jazyku. Potom nás čaká kontrola na stanici STK. Po úspešnom absolvovaní môžeme podať žiadosť o schválenie jednotlivo dovezeného vozidla z členského/zmluvného štátu. Sme ľahší o ďalších minimálne 500 €. A s nákladmi ani zďaleka nekončíme, ideme si auto zaregistrovať a požiadať o pridelenie EČV. ### Podpora podnikania Registrácia sa spája s poplatkom, ktorý nás pošle do kolien. Podľa sadzobníka, ktorý nájdete tu, je základná sadba na naše auto 700 €. Auto má rok výroby 2017, má necelé tri roky, a tak si základnú sadzbu vynásobíme koeficientom 0,56. Náš registračný poplatok je teda 392 €. Na individuálny dovoz auta si podľa hrubého odhadu treba pripraviť minimálne 1 400 €. Auto sme legalizovali na naše cesty, máme STK, máme pridelené EČV. Musíme ho umyť, vyčistiť interiér a klimatizáciu, natankovať palivom a opraviť drobné nedostatky. Ďalších minimálne 200 € je fuč. Ideme predávať. Auto je z dovozu, s cenou teda moc vyskakovať nemôžeme. Musíme tiež počítať s tým, že registračný poplatok bude treba zaplatiť aj na nového majiteľa. Ešte sme nezarobili ani cent a už sme v mínuse 2 000 €. Na aute chceme samozrejme zarobiť (marža, platy zamestnancov, náklady na inzerciu, prenájom priestorov…) plus musíme počítať so skrytými vadami. Na auto, hoci je ojazdené, musíme podľa zákona poskytnúť záruku 12 mesiacov. Podčiarknuté a zrátané. Na to, aby naše podnikanie dávalo ekonomický zmysel, potrebujeme na tomto aute zarobiť približne 3 500 €. Je to ale reálne? ### Oplatí sa doviezť? Cena ojazdeného auta vychádza z ceny nového auta v danej krajine. V Nemecku sú nové autá drahšie. A tak je šanca na výhodnú kúpu, teda takú, ktorá sa vzhľadom na vyššie uvedené vyplatí, veľmi malá. Iste, nájdu sa aj solitérne kusy, ktoré sa priviezť oplatia. To sa ale nebavíme o štandardných autách, ktoré vynikali vo veľkých sériách. ### Ťažký život bazárnika Na Slovensku sa z motoristov stali dojné kravy všeobecne a pozornosti mocipánov neušli ani autá z dovozu. Ak by sme sa bavili o starých nebezpečných vrakoch, bolo by všetko v poriadku. Také na našich cestách nechce nikto. Naše vzorové auto je však zánovné, má všetky aktuálne bezpečnostné prvky a je aj ekologické. A napriek tomu šanca doviezť ho na Slovensko v TOP kondícii je takmer nulová. Nie je tento stav jedným z dôvodov, prečo sa na Slovensko vozia „mladé vraky“ s neznámou servisnou históriou a počtom majiteľov? Nenastal čas na to, aby sme stanovili podmienky (technický stav, emisie), ako na náš trh kvalitné autá dostať? Alebo radšej zostaneme v tradičnej pasívnej v pozícii „Cudzie nechceme a svoje si nedáme“?

Dovážajú sa na Slovensko menej kvalitné autá? Toto je pravda o dvojakej kvalite výroby v automobilovom priemysle.

**To, že prášok na pranie z Rakúska je voňavejší a lieskovo-orieškový krém chutnejší a zdravší nám nedávno potvrdila aj Európska únia, ktorá tento závažný problém dvojakej kvality potravín v súčasnosti rieši.** Mnohých však zaujíma otázka, či rozdielny meter pri výrobe používajú aj iné firmy vyrábajúce napríklad nábytok či automobily. Pamätníci vám určite povedia, že za socializmu boli produkty určené na... Prečítať celé




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia