Autá nikdy neboli také dobré! Toto je dôkaz, že nové modely sú lepšie než tie staré:

Väčšinou sa zaujímame o to, aké sú autá súčasnosti, prípadne, aké koncepty dopravy budúcnosti na nás v blízkej či vo vzdialenejšej budúcnosti čakajú. Pri príležitosti 30. výročia nežnej revolúcie sme sa však pohrabali v archívoch a štatistikách a podľa dostupnosti údajov sme sa spolu s nemeckými kolegami pozreli na to, kam sa moderné autá posunuli z minulosti. Či náhodou nie sú lepšie, bezpečnejšie a komfortnejšie.
Vydané  Text: 
SPOĽAHLIVOSŤ
Dlhodobý test bol až do 80. rokov pre nemeckých kolegov napínavejší než nedeľná kriminálka. **Roveru 2600 sa v roku 1982 prvý raz zablokoval kľukový hriadeľ už po 12 000 km.** Diagnóza znela: vložka valcov sa zošmykla smerom nadol na kľukový hriadeľ. O údiv redakcie sa postaralo aj to, že v motore žiadne vložky valcov byť nemali. Ako neskôr ukázali výsledky výskumu, vložku mal iba jeden zo šiestich valcov a išlo o bežné opatrenie priamo z výroby: maskovala sa tým priveľká vôľa piesta vo valci, čo veľa vypovedá o vtedajšej úrovni výroby a techniky. Dlho sa napríklad aj interval výmeny motorového oleja držal na úrovni 5 000 km. Udržiavanie vozidla v prevádzkyschopnom stave už nepatrí k životným úlohám, aj keď si mnohí pamätáme na susedov, ktorí cez víkend svojpomocne na parkoviskách rozoberali, opravovali a skladali motory škodoviek a žigulákov. A to pribudlo dosť techniky. **Napríklad Toyota Auris Hybrid využíva okrem spaľovacieho motora aj elektromotor a napriek tomu absolvovala v roku 2013 dlhodobý test na 100 000 km bez jedinej chyby.** Naozaj problémové auto sa už roky neukázalo. >Výdrž vozidiel sa oproti 60. rokom viac ako zdvojnásobila! V 60. rokoch bolo auto pre mnohých ľudí luxusom, no často ho z prevádzky vyradila hrdza či problémy s technikou. Ťažko povedať, ako to bude s technikou elektrických vozidiel. Je pravdou, že batérie sa po ôsmich rokoch asi premenia na stacionárne zásobníky energie, no zvyšok pohonu by mal vydržať aj ďalej. Napríklad Bosch hovorí, že elektrické komponenty nepotrebujú 300 000 km žiadnu údržbu. **Aj keď je teraz automobil obetným baránkom všetkých problémov so životným prostredím a s dopravou, treba uznať, že ide o obľúbený dopravný prostriedok, ktorý sa vždy vedel prispôsobiť požiadavkám zákazníkov a spoločnosti.** Spolu so zvyšovaním bezpečnosti a čistoty rástli aj komfort a zábava. A nie je dôvod, prečo by sa tento vývoj mal zastaviť. Asistenčné systémy dokážu zabrániť viacerým kritickým situáciám a do individuálnej mobility prehovoria aj hybridné, elektrické či vodíkové pohony.
SPOTREBA/EMISIE
**Komfortné vozidlo so spotrebou 9,4 l/100 km považovali naši nemeckí kolegovia v roku 1974 za úsporné.** A ako sa odvtedy zmenilo vnímanie? Za komfortné vozidlo považovali VW Golf I, ktorý by sme dnes s dĺžkou 3,2 metra radili medzi malé autá. A spotreba nad 9 l/100 km by znamenala vážny problém. Nasledovník v podobe VW Golf VII dosahuje spotrebu 6,4 l/100 km. Pri takmer dvojitej hmotnosti a s výkonom 85 kW (115 k) namiesto pôvodných 37 kW (50 k).
**Okrem spotreby nastal veľký posun aj v emisiách. Od prvej normy Euro 1 v 90. rokoch sa hraničné hodnoty znížili o 82 až 97 percent.** Vďaka dodatočným meraniam v reálnej premávke RDE, ktoré sú povinné od normy Euro 6d-Temp, nemajú výrobcovia priestor na vymýšľanie, čo pravidelne potvrdzujú aj naše testy. Bez ohľadu na nárast veľkosti a hmotnosti dnešných automobilov treba uznať, že spotreba dnešných automobilov sa oproti minulosti výrazne znížila. Navyše viacstupňové katalyzátory a filtračné systémy dokážu väčšinu škodlivín zo spalín účinne odstrániť.
BEZPEČNOSŤ
Bezpečnostné a asistenčné systémy majú veľký podiel na tom, že aj keď sa počet registrovaných vozidiel na Slovensku oproti roku 1989 viac ako zdvojnásobil, z 1 467 204 kusov na 3 203 441 v roku 2018, tak počet nehôd (z 30 936 v 1989 na 13 902 v 2018) so smrteľnými následkami poklesol zo 483 na 229. Svoje istotne zohrali aj legislatívne opatrenia ako povinné svietenie či nulová tolerancia alkoholu za volantom, či rozširovanie diaľničnej siete, čo odstránilo viaceré kolízne úseky. **Čo sa týka samotnej konštrukcie automobilov, tak nemožno zabúdať na nárast významu a dôležitosti nárazových a bezpečnostných skúšok, ktoré v Európe pravidelne vykonáva inštitút Euro NCAP.** Najvýznamnejším záchrancom ľudských životov je bezpečnostný pás, ktorý, spolu s airbagmi, priamo chráni posádku. Niektoré vozidlá dokonca pred hroziacou zrážkou silno pritiahnu posádku bezpečnostnými pásmi a na kolíziu sa pripraví celé vozidlo. Pevné a vysokopevné ocele, hliník a karbón sa starajú o pohltenie energie nárazu, prípadne o jeho odvedenie mimo posádky. **Moderné elektromobily používajú ochrannú konštrukciu okolo batérií ako kľúčovú časť svojej pasívnej bezpečnosti.**
V priebehu vývoja sa stredobodom snáh stalo predchádzanie nehodám. Od zavedenia ABS v 60. rokoch a ESP v roku 1995 v Mercedese Triedy S kupé sa neustále začali znižovať počty nehôd a to napriek rastúcemu počtu vozidiel na cestách. **Výskumy nemeckých poisťovní hovoria, že len samotný stabilizačný systém ESP znížil počet nehôd o 15 000 ročne.** Bezpečnosť cestnej premávky zvyšujú aj ďalšie asistenčné systémy, o účinných adaptívnych LED svetlometoch ani nehovoriac. A tie sa už medzi časom dostávajú aj do malých vozidiel ako Opel Corsa. A ako to bude pokračovať ďalej? Automobilka Mercedes-Benz svojou štúdiou ESF na základe modelu GLE ukázala, ako môžu svoju posádku chrániť napríklad autonómne jazdiace vozidlá, ktoré premietaním obrazu spred vozidla na zadné okno informujú aj svoje okolie. **Azda v žiadnej oblasti neboli pokroky techniky také výrazné ako v bezpečnosti vozidiel.** Samostatne jazdiace vozidlá však budú v budúcnosti na techniku klásť ešte väčšie výzvy.
KOMFORT
Zvýšte nároky a nezabudnite na nič a hneď sa ocitnete v najlepšej spoločnosti. Pod pojmom komfort si v prvom rade predovšetkým predstavíme schopnosť podvozka tlmiť nerovnosti na cestách a v najlepšom prípade v plnom rozsahu. **Automobiloví priaznivci si v prvom momente spomenú na model Citroën DS, ktorý sa predstavil v roku 1955 a s hydropneumatickým pružením začal písať novú kapitolu.** Francúzi s touto technikou dlho rozmaznávali chrbty pasažierov a dostala sa aj do ponuky iných luxusných značiek. Mercedes ju ponúkal do Triedy C, no s rozpačitým úspechom. Prečo? Spolu s ďalšími nadväzujúcimi komfortnými prvkami to znamenalo príplatok vo výške 5 000 eur. **A tlmiace prvky sa časom stali veľmi citlivými na zaťaženie posádkou a ďalším nákladom.**
Okrem neustále vylepšovaných tlmičov, často aj s adaptívnou funkciou, sa do áut dostávali aj ďalšie komfortné detaily ako napríklad zmenené sedadlá. Výrazné mäkké čalúnenie predstavuje iba krátkodobé osvieženie, to automobiloví konštruktéri zistili už dávno, preto sa snažia namiešať ideálne spojenie mäkkosti, tuhosti a opory sedadiel, čo sa prejavuje najmä na dlhších cestách. **Nehovoriac o vyhrievaní sedadiel a lakťových opierok, čoraz častejšie sa vo vozidlách objavuje aj odvetrávanie sedadiel.** Anatomické sedadlá nájdete už aj v nižšej strednej triede a to najmä vďaka Oplu Astra. Vo vyšších triedach očakávajú zákazníci čoraz viac, za samozrejmosť sa už začínajú považovať masážne funkcie.
V modeli Mercedes-Benz GLE si stlačením tlačidla na informačnom a zábavnom systéme nastavíte celý regeneračný program.**Prispôsobí sa náladové osvetlenie, hudba, vôňa interiéru a masážne funkcie.** Pokiaľ vodič nosí zodpovedajúci fitnesnáramok, dokáže vozidlo prispôsobiť správny program aj na základe jeho aktuálnej kondície a životných funkcií. Okrem komfortných funkcií sa potom zmení aj nastavenie asistenčných systémov, ktoré závisia od požiadaviek vodiča. Odbremeniť ho môžu asistent pre jazdu v dopravnej zápche či adaptívny tempomat s preberaním predpísanej maximálnej rýchlosti.
Stále však platí, že ide o asistenčné systémy, ktoré majú pomáhať a nepreberajú zodpovednosť. **Najmä preto, lebo na úplnú bezchybnosť systémov sa nemožno spoliehať, aj keď napríklad adaptívny tempomat sa v autách vyskytuje už od roku 1999.** Keď sa to tak vezme, tak sa toho až tak veľa nezmenilo, veď hydropneumatické pruženie má stále svoje muchy. Okrem neustáleho zlepšovania hardvéru podvozka a sedadiel sa budú na mieru komfortu čoraz intenzívnejšie vplývať asistenčné systémy a možnosti konektivity.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia