Sú celoročné pneumatiky bezpečné? A prečo by ste ich mali vymeniť za sezónne?

Na celoročné pneumatiky sú kladené vyššie nároky ako na tie sezónne. Naozaj sa však oplatia viac?
Vydané  Text: 
Obľuba celoročných pneumatík **celosvetovo rastie**. Tento trend sa prejavuje aj u slovenských vodičov. Podiel tých, ktorí celoročné plášte využívajú, je stále v rádoch jednotiek percent, ale na cestách už nie sú výnimkou. Je to dané aj tým, že technológia ide neustále dopredu a výrobcovia zapracovali na ich konštrukcii, dezéne aj zmesiach a eliminovali nedostatky starších modelov celoročných pneumatík. Pneumatiky, ktoré je možné plnohodnotne používať po celý kalendárny rok, ponúkajú **mnoho výhod, ale majú aj svoje limity**. Celosezónne sú voľbou motoristov, ktorí najazdia okolo **päťtisíc kilometrov ročne**, nepohybujú sa v horských oblastiach alebo majú viac ako jeden automobil. Hoci sú celoročné pneumatiky kompromisom medzi letným a zimným obutím, spĺňajú všetky legislatívne požiadavky na prevádzku v každom ročnom období. Napríklad všetky celoročné pneumatiky koncernu Continental nesú označenie M + S a symbol snehovej vločky – tzv. 3PMSF. To znamená, že môžu byť používané aj v zimnom období, ak sa na cestách vyskytuje súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, prípadne možno vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že takáto situácia nastane. Počas zimy však platí, že musí mať hĺbku dezénu minimálne 3 milimetre.
### Výhody Medzi hlavné výhody celosezónnych pneumatík bezpochyby patrí finančná i časová úspora. Vďaka pneumatikám, ktoré sa dajú využívať v lete aj v zime, nie je potrebné investovať do viac sád. Vodič nemusí kupovať druhú sadu ráfikov a senzorov TPMS. Navyše, vodič ušetrí aj náklady na prezúvanie. Odpadávajú tiež problémy s uskladnením práve nepoužívanej sady. Za výhodu možno považovať aj to, že u vodičov s nízkym nájazdom **nedochádza k veľkému starnutiu pneumatík**. Za nevýhodu naopak nutnosť dodržania minimálnej hĺbky dezénu 3 mm v zimnom období. U všetkých typov obutia vozidla však platí, že by motoristi mali pravidelne kontrolovať jedenkrát za mesiac tlak v pneumatikách a tiež geometriu vozidla v odborných servisoch. ### Nevýhody Aj keď súčasné „univerzálky“ poskytujú dobré jazdné vlastnosti na rôznych povrchoch, je nutné počítať s tým, že majú svoje limity. Oproti výhradne letným či zimným plášťom nedosahujú v podmienkach typických pre jednotlivé obdobia takých výkonov. To znamená, že letné pneumatiky ponúknu v letnom období lepšie vlastnosti a bezpečnosť ako pneumatiky uziverzálne, kým v zimnom období možno očakávať, že kvalitné zimné obutie bude mať lepšie vlastnosti. Z hľadiska bezpečnosti a jazdných vlastností sú teda vhodnejšie dve sady plášťov na zimnú a letnú sezónu. To platí najmä u vodičov, ktorí sú veľa na cestách a nemôžu zvoliť alternatívnu prepravu v prípade náhleho zhoršenia podmienok na vozovke ako v letnom, tak i zimnom období – obvykle vodiči služobných vozidiel.
### Dá sa spoľahnúť na renomované značky? „V posledných rokoch zaznamenávame nárast obľúbenosti celoročných pneumatík u slovenských vodičov, ktoré majú lepšie jazdné vlastnosti a sú bezpečnejšie ako tomu bolo v minulosti. Tieto plášte sú výhodné pre motoristov, ktorí jazdia menej a na kratšie vzdialenosti v priebehu celého roka. Ich nespornou výhodou je časová i finančná úspora, avšak vodič nesmie zabúdať, že ide o kompromisné riešenie, ktoré kombinuje letné a zimné plášte a má svoje obmedzenia,“ uvádza Magda Nagy, riaditeľka Divízie marketing spoločnosti Barum Continental s.r.o. „Pri voľbe celoročných pneumatík by som motoristom odporučil sa poobzerať po renomovaných značkách s lepšími výsledkami v testoch. Vodičom jazdiacim na lacnejších značkách letných a zimných pneumatík by som odporučil voľbu celoročných pneumatík z prémiového segmentu, ktoré majú síce drahšie zmesi, ale tiet budú fungovať minimálne na úrovni lacnejších zmesí letných a zimných pneumatík. Pri takejto voľbe budú s celoročnými pneumatikami určite spokojní,“ uvádza Aleš Langer, vedúci Technického zákazníckeho servisu v značke Barum. Pri výbere celoročných plášťov by šoféri mali postupovať rovnako ako v prípade letných či zimných pneumatík. Oplatí sa spoliehať na renomované značky, ktorých produkty majú dobré hodnotenie aj v nezávislých testoch. Príkladom môžu byť pneumatiky AllSeasonContact od spoločnosti Continental, ktoré zvíťazili v teste All Season Tire Test 2019 nemeckého ACE (Auto Club Europa) spoločne s GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) a rakúskeho Partner Club ARBÖ (Auto, Motor und Radfahrerbund Österreichs).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia