Na rozdiel od štátnych úradníkov, však autodopravcovia postupujú zodpovedne. Priebeh svoj svojho protestu budú koordinovať s políciou. Protest sa uskutoční 7. januára 2020.
Prinášame vám vyjadrenie DPB (Dopravný podnik Bratislava):
V utorok 7. januára 2020 prebehne v Bratislave štrajk autodopravcov. Podľa najnovších informácií sa dotkne východnej časti mesta. Dopravu v tom čase budeme riadiť operatívne a vopred sa ospravedlňujeme za vzniknuté komplikácie.
⚠ Približne o 11:00 sa kamióny budú presúvať po trase obchvat D1 -> výjazd letisko -> Ivanská cesta -> Galvaniho -> Rožňavská.
⚠ Samotný protest bude následne prebiehať pred budovou klientskeho centra na Tomášikovej ul. Vozidlá ostanú stáť v pravom jazdnom pruhu na Rožňavskej ulici v úseku od železničného nadjazdu (R1 centrum) po križovatku s Tomášikovou ul. Prejazdnosť ľavého pruhu však nevedia garantovať.
Celá akcia má prebiehať v súčinnosti s Policajným zborom SR. O prípadných ďalších opatreniach budeme informovať. Výraznejšie komplikácie očakávame iba v prípade neprejazdnosti Rožňavskej ulice.
### Prečo autodopravcovia protestujú?
[Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky](https://www.nku.gov.sk/aktuality?p_p_auth=atjoL4om&p_p_id=49&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&_49_struts_action=%2Fmy_sites%2Fview&_49_groupId=10157&_49_privateLayout=false) (NKÚ SR) zverejnil správu z kontroly fungovania mýtneho systému. Len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014-2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. A kde sa skončil zbytok? 45 centov dostávala štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje. Sedem centov získavajú ďalší zmluvní dodávatelia. Za roky 2014-2018 bol teda čistý výnos mýta viac ako 474 mil. eur, z čoho NDS na pokrytie svojich vlastných nákladov použila 123 mil. eur, teda o 26 mil. eur viac ako išlo na budovanie diaľnic.
NKÚ SR odporúča stanoviť záväzné limity pre NDS na použitie čistého výnosu mýta.
Šokujúce by bolo už to, ak by bol mýtny systém vybudovaný za peniaze prevádzkovateľa. Za vybudovanie mýtneho systému však zaplatil štát prostredníctvom NDS 256 mil. eur. A napriek tomu nevlastní nielen technické zariadenia, ale ani systém ako taký. Mýtny systém je vo vlastníctve spoločnosti SkyToll. Takýto stav je podľa kontrolórov NKÚ SR v rozpore s princípmi hospodárnosti a otázkou je tiež možné porušenie povinností pri správe cudzieho majetku zo strany kľúčových manažérov NDS či rezortu dopravy – ľudí, ktorí pripravovali súťažné podklady a zmluvu so spoločnosťou. Skutočnosť, že NDS nie je vlastníkom majetku mýtneho systému, bude podľa NKÚ SR zásadným spôsobom ovplyvňovať rozhodovanie NDS o predĺžení zmluvy so SkyTollom. Platí do konca roku 2022. Je možné predĺžiť ju až do roku 2027.
### Štátny bankomat
Platby mýta za deväť rokov dosiahli sumu viac ako 1,576 mld. eur. Z tejto sumy odišlo za uvedené roky na účet spoločnosti SkyToll až 48 %, t. j. 760 mil. eur. Táto suma bola už v roku 2018 vyššia o 44 mil. eur ako bola stanovená cena za komplexné služby výberu mýta za roky 2010-2022. Na účty iných zmluvných partnerov odišlo z výberu mýta 108 mil. eur a zvyšnú sumu 709 mil. eur získala NDS. Na výstavbu nových úsekov, diaľnic a rýchlostných ciest však bolo použitých iba 97 mil. eur.
Čo k tomu celému dodať? Nájde sa ešte niekto, kto si dovolí povedať, že na Slovensku nevieme postaviť poriadny tunel?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk