Turecká štátna automobilka TOGG za 22 miliárd tureckých lír: možný vzor pre Slovensko?
Už v októbri 2019 zahájilo Turecko výrobu vlastných elektromobilov. Plánuje vyrobiť 175 000 elektromobilov ročne.
Vydané Text: Erik Stríž

*Komentár: Pre Turecko je automobilový priemysel dôležitý, čím ho možno porovnávať so Slovenskom. Pre našu ekonomiku sú dokonca zahraničné automobilky kľúčové, pretože v prípade ich rezignácie by sme sa dostali do závažnej krízy, desiatky tisíc ľudí vo výrobe a u dodávateľských reťazcov by prišli o prácu a dôsledky odchodu automobiliek by sa prejavili v každej oblasti súkromného a pracovného života. Snahu Turecka o vytvorenie vlastnej národnej automobiky možno vnímať aj ako snahu o udržanie statusu v prípade, že sa automobilky rad za radom rozhodnú z krajiny odísť. Deje sa to už dnes, príkladom je napríklad koncern Volkswagen a jeho zrušenie plánov na investovanie v Turecku. Môže byť teda Turecko vzorom aj pre Slovensko? Malo by Slovensko šancu vykompenzovať eventuálny odliv zahraničného kapitálu vlastnou výrobou? V súčasnej situácii to považujeme nielen za vysoko nepravdepodobné, ale aj za priam nemožné. Takýto projekt by si vyžiadal miliardy eur, mimoriadne schopné vedenie a hoci majú Slováci dlhoročné skúsenosti s automobilovou výrobou, samo o sebe to nie je garanciou úspechu. Zatiaľ nie je isté ani to, či sa tureckým manažérom skutočne podarí dostať automobilku TOGG do zelených čísel a či o nej budeme počuť pozitívne správy aj o rok.*

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk