Nastupujúca vlna elektromobility prináša významné zmeny. Klasické automobilky okrem zásadnej zmeny výrobného programu dostávajú aj čoraz viac konkurentov. Pred pár rokmi sa plánom Elona Muska mnohí smiali. Dnes sa už nesmejú. Iste, podobných pokusov už bolo veľa a po prvom nadšení väčšinou rýchlo skončili. Sú tu však aj projekty, ktoré naberajú na význame.
O nakreslenie svetlej budúcnosti sa okrem talentovaných vizionárov starajú bohatí investori (**Rivian**) alebo veľké firmy (**StreetScooter**). A teraz tu máje novinku. **Ďalšia nová značka**, ktorá plánuje výrobu vlastných elektromobilov, vzniká pod ochrannou rukou a vďaka štedrej podpore vlády Turecka. Rodí sa značka TOGG a jej plány nie sú vôbec márne.
### U susedov
Za projektom stojí konzorcium **TOGG** (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu), ktoré založili spoločnosti Anadolu Group, BMC, Kok, Turkcell a Zorlu Holding. Fabriku postavia v meste Bursa, plánovaná kapacita výroby je 175 000 automobilov. Ak je vám toto mesto v automobilovom svete povedomé, nemýlite sa. Táto časť Turecka je totiž domovom viacerých svetových automobiliek. Turecká vláda sľúbila, že **do roku 2035 kúpi 30 000 elektromobilov**. Prvé auto by sa na trh malo dostať už v roku 2022.
### Bez prešľapov
Aby nábeh novej značky prebehol bez problémov, konzorcium najalo špičkových manažérov. Dizajn automobilov vzišiel zo súťaže, na ktorej sa zúčastnilo 18 domácich dizajnérov.
V hodnotiacej komisii sedel okrem iných aj **Murat Günak**, ktorý v minulosti ako šéfdizajnér pôsobil v značkách Mercedes-Benz, Peugeot a Volkswagen. Po práci dizajnérov nastal čas upraviť ich diela tak, aby boli autá vhodné do sériovej výroby. Aj na túto úlohu si konzorcium najalo profesionálov – taliansku firmu Pininfarina.
Prvé informácie potvrdili očakávania, že SUV, ktoré bude prvým vyrábaných automobilom, bude k dispozícii aj s pohonom 4×4, na výber bude aj rôzna kapacita akumulátorov. Súčasne s nástupom výroby plánuje konzorcium spustenie siete nabíjacích staníc.
### Národná automobilka
Po tom, čo sa v Turecku usídlili viaceré automobilky, politici na čele s prezidentom dostali chuť na vlastný produkt. Ak sa vedeniu firmy podarí skĺbiť skúsenosti a talent svojich slávnych rodákov, môže na čelách kapitánov „štandardných“ automobiliek pribudnúť nejedna poriadne hlboká vráska.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk