Krátky dojazd a dlhé nabíjanie je popri vysokej cene hlavnou prekážkou pre väčšinu motoristov. Presne na tento problém hľadajú riešenie vo Švédsku. Vývojári však nehľadajú spôsob, ako nabíjať elektromobil po pripojením na nabíjačku čo najkratší čas, ale testujú technológiu, aby sa elektromobil dokázal nabíjať bezdrôtovo, dokonca priebežne počas jazdy.
### Nabíjačka v ceste
Za projektom, ktorý sa realizuje na ostrove Gotland, je konzorcium Smartroad Gotland vedené spoločnosťou ElectReon AB. Finančným donorom je švédske ministerstvo dopravy.
Prvý skúšobný úsek cesty bude mať dĺžku 1,6 kilometra a je súčasťou cestného prepojenia centra mesta Visby a letiska na ostrove Gotland. Cieľom projektu je preveriť funkčnosť a spoľahlivosť systému **Wireless ERS** (Electric Road System), na ktorom pracuje izraelská spoločnosť ElectReon Wireless. Skúšobná prevádzka bude pod stálou kontrolou odborníkov, ktorý budú funkčnosť nabíjania priebežne vyhodnocovať.
Zdroj: ElectReon Wireless
### Funkčnosť preverí krutá zima
Ak sa pýtate, prečo firma z Izraela testuje svoje riešenie vo Švédsku, odpoveď je veľmi jednoduchá. Motoristi aj vlády Škandinávskych krajín sú elektromobilite veľmi naklonené, a tak firma preveruje, či bude jej technológia spoľahlivá aj v extrémnych zimných podmienkach s veľmi nízkymi teplotami a množstvom snehu, ktoré sú v týchto krajinách bežné. Vedenie firmy dúfa, že ak projekt skúšobného úseku cesty zvládne nástrahy počasia, záujem o technológiu Wireless ERS výrazne vzrastie.
### Také jednoduché?
Technológia je technicky a konštrukčne pomerne nenáročná, čo by malo mať samozrejme vplyv nielen na cenu, ale aj spoľahlivosť. Systém sa skladá z troch komponentov. Prvým je medená cievka, ktorá je umiestnená v špeciálnom gumenom puzdre. Na úpravu cesty z obyčajnej na „nabíjaciu“ teda stačí do stredu asfaltom pokrytého pruhu cesty vyfrézovať drážku hlbokú približne 10 centimetrov. Do drážky sa uloží cievka a zbytok drážky sa naspäť zaleje klasickým asfaltom.
Druhou časťou systému je doska inštalovaná do podvozka automobilu, ktorej úlohou je prijímať energiu z cievky. Vývojári predpokladajú, že v prípade klasických osobných automobilov bude na zabezpečenie dostatočného toku energie stačiť zabudovanie jednej dosky, pri nákladných automobiloch ich bude samozrejme treba viac. Pri ich rozmeroch to ale samozrejme nebude problém. Tretia časť systému už má na starosti funkčnosť systému. Riadi odovzdávanie energie z cievky do akumulátora automobilov, čerpanie energie z rozvodnej elektrickej siete a tiež účtovanie odobratej energie vozidlom.
### Odpoveď už čoskoro
Testovací okruh. Zdroj: ElectReon Wireless
Spustenie testovacej prevádzky projektu je naplánované už na začiatok budúceho roka. Jej priebeh budeme s napätím sledovať. V prípade výkonu takéhoto systému sme, s prihliadnutím na výkon bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov, trocha skeptický. Ak očakávate, že bude plniť funkciu plnohodnotného nabíjania elektromobilov, ste optimisti. Skôr by sme sa priklonili k názoru, že systém dokáže plnič funkciu predlžovača dojazdu. Aj tak by to bol veľký úspech. Ak sa totiž projekt ukáže ako životaschopný a reálna bude aj ekonomická návratnosť, mohli by byť akumulátory v autách podstatne menšie, ľahšie a teda aj lacnejšie.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk