Používate svetlá v zime správne? Za túto chybu zaplatíte pokutu
V súvislosti s prevádzkou auta v zime riešime predovšetkým pneumatiky, ale nemali by sme zanedbať ani svietenie.
Vydané Text: Erik Stríž
V krúžku na fotografii je auto s aktívnym denným svietením: zadné svetlá sú vypnuté a zadné hmlovky vodiča ani len nenapadlo zapnúť. Na diaľnici v rýchlosti 130 km/h môže byť takýto vodičov nedostatok fatálny.
Automatický režim svietenia vie byť miestami zradný, je správne naštudovať si jeho funkčnosť pred jazdou.
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
Niektoré moderné autá nezobrazujú na palubovke symbol stretávacích svetiel. Zobrazujú však aktívne diaľkové a hmlové svetlá
• **ak klesne viditeľnosť (dážď, sneh, hmla), musíte zapnúť stretávacie, prípadne aj hmlové svetlomety**;
• **hmlové svetlá poznáme aj zadné aj predné, zapínajú sa manuálne**;
• **ak nemáte istotu v automatickom režime, nastavte svetlá manuálne**;
• **nezabúdajte na občasné kontroly svetlometov regloskopom**.
#### Čo hovorí zákon: **§ 2 Vymedzenie základných pojmov** aa) zníženou viditeľnosťou (sa rozumie, pozn.) viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli, **§ 32 Osvetlenie vozidla** (1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. (2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere. (3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. (4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené. (5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané. **§ 22 Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky** (1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto *m*) iným konaním, ako sa uvádza v písmenách *a)* až *l)*, poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. (3) V blokovom konaní alebo v rozkaznom konaní za priestupok podľa odseku 1 písm. m) možno uložiť pokutu do 50 eur. **§ 25 (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť** (2) Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia. **§ 52 Osobitné ustanovenia o chodcoch** (3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
### Prečítajte si aj ďalšie články od autora z kategórie Poradňa:
Dážď, Erik Stríž, Legislativa, Policajt, Polícia, Poradňa, Slovensko, Str, Svetlá, Svietenie, Tipy, Zákony, Zaujímavosti, Znížená Viditeľnosť
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia