Za smartfón za volantom dostanete pokutu. A za displej?

Slovensko výrazne zvýšilo pokutu za používanie mobilného telefónu počas šoférovania. Nič proti tomu, vodič má sledovať premávku. Otázka len je, či používanie dotykového displeja neruší vodiča viac.
Vydané  Text: 
Interiér Citroënu C5 Aircross s dvomi rozmernými displejmi
Nie raz som počul argument, že ľudia dotykové displeje v autách chcú, a tak im ich automobilky ponúkajú. Oni nič, oni muzikanti… Vývoj vraj nemožno zastaviť. Keď si sadnem do niektorých automobilov mám pocit, že ich navrhovali bytoví, nie automobiloví dizajnéri. Čisté línie, fajnové materiály, minimum „rušivých“ prvkov. Extrémom je pre mňa interiér modelu Tesla 3, ktorý som si mal možnosť pred časom vyskúšať. Všetko, respektíve takmer všetko, je sústredené do veľkého tabletu. Pre niekoho elegantné, pre mňa šokujúco nebezpečné. Akúkoľvek informáciu vodič potrebuje, musí pozrieť na displej a okolie vozidla sleduje v lepšom prípade maximálne periférne.
Iste, môžeme si povedať, že toto auto má mimoriadne schopného autopilota. Áno, má, súhlasím. Ale v konečnom dôsledku je za vedenie vozidla zodpovedný vodič. Pred zákonom a aj pred svedomím. Ak autom spôsobíte nehodu, či na prechode zrazíte chodca, pred súdom sa budete zodpovedať vy, nie výrobca auta či vývojár systému autopilota. ### Dlhé metre Aby sme si ale vedeli lepšie predstaviť rozsah problému pozrime si niekoľko čísel. Ak sa auto pohybuje po ceste rýchlosťou 50 km/h, za jednu sekundu prejde vzdialenosť 13,88 metra. Za jedinú sekundu! Skúste si to na ceste „odkrokovať“. Koľko času však trvá, než na displeji nájdete informáciu, ktorú potrebujete, či sa preklikáte k funkcii, ktorú chcete upraviť? Skúste si to zmerať. Stihnete to za 5 sekúnd? Tak potom ste sa takmer 70 metrov nedívali na cestu, nevnímali ste chodcov idúcich popri ceste ani autá, pred vami. A ako je to pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h? Tam za jedinú sekundu auto prejde vzdialenosť 36 metrov a za päť sekúnd viac ako 180 metrov. Dosť, čo myslíte? ### Nechápem Zákonodarcovia vytvárajú obrovský tlak na zvyšovanie bezpečnosti na našich cestách, máme smelé ciele, aby na našich cestách už nezomierali ľudia. Používame špičkové materiály, vysokopevnostné ocele, tu a tam sa už objavil aj kevlar. Za to, že autá nemajú niektorých elektronických pomocníkov, v hodnotení Euro NCAP strácajú hviezdičky. A potom si sadnete za volant auta, ktoré robí všetko preto, aby ste sa sledovaniu premávky nevenovali… Tak ako to dnes vlastne je? Je auto stále dopravným prostriedkom, alebo už skôr módnym doplnkom, či luxusnou obývačkou na kolesách?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk