Šéf Škoda Auto Bernhard Maier na konferencii Smart Mobility Summit 2019 v Tel Aviv-Jafo
Hoci iba samotný Tel Aviv-Jafo má 380-tisíc obyvateľov a jeho materská aglomerácia Guš Dan až 3,8 milióna obyvateľov, celý Izrael nie je považovaný za Mekku automobilového priemyslu, no zdá sa, že k tomuto statusu smeruje. S ročným predajom 271 321 kusov nových automobilov, z toho 21-tisíc značky Škoda, je dostatočne veľký na to, aby sa mladoboleslavská automobilka rozhodla investovať práve tu.
Dôvod, pre ktorý najnovšie česká Škoda nalieva peniaze do Izraela, konkrétne Tel Avivu, tkvie v jeho bezpečnostnej vyspelosti a v potenciáli podieľať sa na technologickom rozvoji značky. Start-upy z Tel Avivu totiž vyzerajú mimoriadne sľubne a pre Škodu je kybernetická bezpečnosťou jedným z nosných pilierov budúceho rozvoja.
V Tel Avive sa dnes [podľa magazínu Autocar](https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/hunt-new-car-tech-why-skoda-backing-start-ups-israel) nachádza až 6 000 nových start-upov, z toho 640 sa týka práve automobilového priemyslu. Každý chce priniesť na trh inovácie, ktoré ho zmenia. Pokiaľ sa jedná o početnosť, Tel Aviv je svetovou dvojkou pre start-upy, hneď po slávnom Silicon Valley. Izrael sa dnes všeobecne považuje za „národ start-upov“.
Éra elektromobility je za dverami a s ňou prichádza aj nový prístup k navrhovaniu a používaniu automobilov. Kybernetická bezpečnosť sa stáva extrémne dôležitou a jej význam bude stále rásť, pretože možnosť vzdialeného zneužitia vozidiel je reálna už aj za súčasných podmienok. Keď budú automobily autonómne, neustále pripojené na internet (čo sú mnohé už dnes), nabúranie sa do ich systému môže mať ďalekosiahle dôsledky.
Škoda ešte v roku 2016 založila **Škoda Auto DigiLab**, platformu pre identifikáciu a vývoj technológií, ktoré jej môžu pomôcť v budúcnosti. Nejednalo sa teda o investície do konkrétneho vozidla, ale súčasť dlhodobej stratégie. V čase otvorenia Digilabu mal iba šesť zamestnancov.
Dnes je Škoda Auto DigiLab v troch svetových metropolách: v Prahe, Pekingu a najnovšie v Tel Aviv-Jafo. „Rozhodli sme sa, že musíme byť tam, kde inovácie vznikajú,“ povedala k téme otvorenia izraelského Digilabu jeho [šéfka Jarmila Plachá](https://www.linkedin.com/in/jarmila-plach%C3%A1-23aa869?originalSubdomain=cz).
Jedným zo silných argumentov, pre ktorý sa Škoda rozhodla umiestniť nový DigiLab práve do Tel Avivu, tkvie v priemernom veku šéfov start-upov. Údajne je až 40 rokov, čo je podľa Jarmily Plachej dôkazom ich zrelosti a vyspelosti ich nápadov.
Samotný DigiLab od Škody v Tel Avive zamestnáva štyroch ľudí, ktorých úlohou je udržiavať kontakty s novými start-upmi a identifikovať tie, ktoré by mohli byť zaujímavé a dôležité pre automobilový priemysel. Hovorí sa, že technologické novinky, ktoré Škoda nájde v Izraeli, majú byť použité už v novej generácii Škody Kodiaq.
Expozícia start-upu Silentium na technologickom kongrese, spoločnosť vyvíja audiosystém pre individuálne počúvanie hudby bez slúchadiel
V súčasnosti má Škoda vo svojom portfóliu už niekoľko ambicióznych start-upov. Napríklad **Silentium** vyvíja technológie pre redukciu hluku v kabíne auta a tiež audiosystémy pre izolované prehrávanie hudby pre každého pasažiera samostatne bez použitia slúchadiel či fyzických bariér.
**Guardian** vyvíja softvér na sledovanie a hodnotenie pasažierov vozidla, pričom o každom z nich generuje množstvo dát, vrátane vypočítavania hmotnosti pasažiera, aby sa na jej základe dal prispôsobiť účinok airbagu v prípade nehody. **Seebo** zasa hodnotí množstvo faktorov, ktoré by mohli zefektívniť samotnú výrobu automobilov.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Škoda investuje do Izraela, dôvodom sú obavy o bezpečnosť
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk