Toyota sa pochválila zvláštnym úspechom, na druhom konci sveta prekonala aj Teslu
Toyota finalizuje rok 2019 ďalším úspechom, tentokrát však nie v Severnej Amerike alebo v Európe, ale u protinožcov v Austrálii. Zvíťazila v súťaži Auto Rating roku austrálskeho časopisu Australian Drive.
Vydané Text: Erik Stríž
Drive Car of the Year je súťaž zameraná na austrálskych spotrebiteľov. Porotcovia po celý rok testujú automobily a posledný týždeň testy vyhodnocujú, pričom sa riadia najmä kritériom, ktoré auto je najlepšie pre široký okruh odberateľov. Najprv sú vybraní víťazi jednotlivých kategórií a potom spomedzi nich vyberú najlepší automobil. V segmente stredných SUV konkuruje Toyota RAV4 mnohým značkám z rôznych kútov sveta, ako napríklad Citroen, Ford, Holden, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Mahindra, Mazda, MG, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Subaru a Volkswagen.
### Ekonomická jazda
Podľa porotcov súťaže modely Toyoty RAV4 ponúkajú širokú škálu verzií vybavenia, ako aj pohon AWD (elektrický pohon všetkých kolies) na prednú nápravu. Cena zodpovedá rozpočtu austrálskych rodín, čo je dôležité, pretože SUV-čka strednej veľkosti si v Austrálii získali status štandardného rodinného auta.
Toyota má viac ako dve desaťročia skúsenosti vo vývoji hybridov, preto je schopná vyrábať hybridné autá v cene spaľovacích automobilov. V novom modeli RAV4 pracuje hybridný pohon 4. generácie, ktorý využíva benzínový motor s objemom 2,5 litra s celkovým výkonom 155 k a v závislosti od verzie mu sekunduje samostatne predný elektromotor (143 k), alebo predný (143 k) aj zadný elektromotor (68 k). Vo verzii RAV4 Hybrid FWD bez zadného elektromotora má 218 k a vo verzii AWD 222 k. Výkonnejšia verzia 4×4 zrýchli na stovku za 8,1 sekundy.
Prednosťou RAV4 Hybrid je nízka spotreba paliva. Porotcovia dosiahli počas testov v meste výsledok 5,8 l/100 km, čo na nich urobilo dojem – veď napokon ide o SUV s hmotnosťou nad 1,5 tony. Ekonomická jazda je pre austrálskych zákazníkov čoraz dôležitejšia so zreteľom na rastúce ceny paliva.
V diskusii o výsledkoch súťaže autori zdôrazňujú, že hybridný pohon Toyoty bez potreby nabíjania je pre vodičov praktickým riešením. Pocity z jazdy sú podobné ako pri konvenčnom aute s automatickou prevodovkou, pohon nevyžaduje zmenu v spôsobe jazdy, ani návyky spojené s tankovaním či využívaním auta. Aj keď auto jazdí ako spaľovacie, jeho pohon funguje inak. Benzínový motor je často vypnutý – nielen pri zastavení alebo spomalení. Auto pracuje bez spaľovania benzínu často aj pri jazde konštantnou rýchlosťou alebo miernom zrýchlení a dokonca aj pri štartovaní. Schopnosť štartovať pomocou elektromotora je úľavou pre spaľovací motor, pre ktorý je štartovanie veľkou záťažou. V tom spočíva tajomstvo nielen nízkej spotreby, citeľnej najmä počas jazdy v zápche, ale aj životnosti hybridného pohonu. Hlavným zdrojom pohonu je aj naďalej spaľovací motor. Proces výberu optimálnej činnosti každého z motorov sa deje automaticky bez účasti vodiča.
### Najlepšie stredné SUV
Australian Drive pripomína že v 90. rokoch vytvorila Toyota RAV4 segment SUV pre jazdu v ľahkom teréne. V roku 1994 si všetci kládli otázku, čo je to ten Recreational Activity Vehicle 4×4. Nový typ automobilu rýchlo zaznamenal obrovský úspech a jeho popularita rastie dodnes. O čosi neskôr RAV4 spolu s Hondou CR-V vytvorili dovtedy neznámy trh SUV-čiek strednej veľkosti a vytlačili z pozície rodinných automobilov minivany. V Austrálii je RAV4 veľmi obľúbeným modelom už oddávna, ale piata generácia, založená na platforme TNGA, vniesla do segmentu celkom novú kvalitu.
Medzi dôvody prečo je nová RAV4 Hybrid skvelé vozidlo časopis zaraďuje novú platformu a nový multimediálny systém, ako aj dôležité vlastnosti rodinného auta – relatívne nízke prevádzkové náklady, efektívnosť, ľahkú údržbu, priestranný interiér a 580-litrový batožinový priestor. Pohony auta sú prvotriedne, dynamické a úsporné. Auto má okrem toho v porovnaní s konkurenciou vysoko kvalitné použité materiály a remeselné spracovanie. Aj z hľadiska bezpečnosti má RAV4 Hybrid čo ponúknuť. Pri nárazových testoch ANCAP – austrálskeho ekvivalentu Euro NCAP – získal automobil 5 hviezdičiek. K štandardnému vybaveniu automobilu v Austrálii patrí integrovaný bezpečnostný balík Toyota Safety Sense 2. generácie, 7 airbagov, multimediálny systém s dotykovou obrazovkou, digitálne rádio DAB, Bluetooth a satelitná navigácia. K priplatenej výbave patria systémy Apple CarPlay a Android.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk