Aj keď je ťažké povedať, kedy sa autonómne autá stanú súčasťou nášho každodenného života, majú už za sebou fascinujúcu históriu, ktorá sa neustále dopĺňa aktuálnymi štatistikami.
### Koncept autonómnych áut vznikol už v 30. rokoch 20. storočia
Už v roku 1939 predstavilo General Motors prvé autonómne auto v histórii. Išlo o elektrické vozidlo riadené elektromagnetickým poľom generovaným z kovových klinov vsadených do cesty. O necelých 20 rokov neskôr vyrobilo GM vozidlo s prednými senzormi, ktoré detekovali prúdenie elektriny z drôtu v ceste.
### Stal sa realitou v roku 1994
Nemecký vedec Ernst Dickamnns je považovaný za vynálezcu autonómneho auta. V roku 1986 začal s testami Mercedesu, do ktorého nainštaloval počítačový systém a senzory. Do roku 1994 vyrobil dva Mercedesy 500 SEL, v ktorých počítačový systém manipuloval s volantom, plynovým a brzdiacim pedálom.
### Waymo bolo zo začiatku tajomstvom Google
Hlavou projektu bol Sebastian Thrun, ktorý viedol robotický tím zo Stanfordovej univerzity v tajnosti od roku 2009. Až o pár rokov od začiatku projektu Google odhalil, že jeho autonómne autá najazdili viac ako 483-tisíc kilometrov s počítačovou kontrolou **bez akejkoľvek nehody**.
### Autá od Waymo najazdili najviac autonómnych kilometrov
V roku 2014 Waymo predstavilo prototyp úplne autonómneho auta bez volantu a plynového aj brzdiaceho pedálu. Jeho Alphabet Robot autá najazdili dokopy **13 miliónov kilometrov na verejných cestách**. Okrem toho má Waymo najazdených **11 miliárd kilometrov v simulácii** používajúcej údaje zo skutočných ciest.
Jeho najväčší konkurent Uber najazdil na amerických cestách “iba” päť miliónov kilometrov.
### Pridali sa k nemu hlavní výrobcovia automobilov
Bolo len otázkou času, kedy začnú na autonómnej technológii pracovať vedúci svetoví výrobcovia áut, ako General Motors, Ford, Mercedes-Benz či BMW.
Elon Musk prisľúbil plne autonómne autá Tesla do konca tohto roka a budúci rok sľubuje robo-taxi služby. GM rovnako sľubovalo autonómne autá do konca tohto roka, ale už teraz je jasné, že sa mu tento cieľ naplniť nepodarí. Dlho sa tiež hovorí o Apple, ktoré pracuje na svojom vlastnom autopilotovi, budúcnosť jeho projektu je však neistá.
### Doteraz bolo zaznamenaných päť smrteľných nehôd
Azda najzásadnejšou otázkou pri autonómnych autách je otázka bezpečnosti a zodpovednosti za nehody.** Prvá smrteľná nehoda na autonómnom aute** sa stala na Floride, kedy autopilot na Tesle Model S nebol schopný včas zabrzdiť, keď mu nákladný automobil s prívesom vošiel do cesty. Vodič Tesly vtedy zomrel. O život prišli aj ďalší traja vodiči autonómnych áut, ktorí zanedbali svoju povinnosť dohliadať na jazdu aj napriek zapnutému autopilotovi.
Doteraz bola zaznamenaná iba **jedna smrteľná nehoda, pri ktorej zomrel chodec**. Zrazilo ho vozidlo Uberu v Arizone, v ktorom bol záložný vodič, ale počas jazdy sledoval obrazovku mobilného telefónu. Po tomto incidente vývojár pozastavil testy autonómnych áut a keď sa k nim vrátil, prijal rozsiahle opatrenia na zabránenie podobných incidentov.
### Doteraz bolo zaznamenaných 13 vážnych nehôd
Tesla Model S bola súčasťou niekoľkých autonehôd, kedy bol na nej zapnutý autopilot. Významný podiel viny však na nehodách niesli aj šoféri.
Obyvatelia San Francisca, v ktorom sú autá so samojazdiacou technológiou bežné, vyjadrili svoje obavy o bezpečnosť, keďže sa v ich blízkosti testujú autonómne autá. Treba však zároveň dodať, že za nehodami v drvivej väčšine (vyše 99,9 percenta) stoja vodiči ostatných áut, ktoré autonómne vôbec nie sú.
### Automatické systémy môžu zmeniť trh s poisteniami Aj keď plne autonómne autá stále nie sú dostupné pre bežného zákazníka, na trhu sa objavuje čoraz viac áut s automatickým riadením. S príchodom plne autonómnych áut bude musieť prísť aj k zmenám v poistení, kde sa predpokladá, že časť **zodpovednosti za nehodu bude niesť aj výrobca vozidla**.
### Prijatie zákazníkmi je stále nedostatočné
USA sú považované za vedúci trh v oblasti autonómnych áut, avšak podľa prieskumu až 71 percent Američanov odpovedalo, že by nechceli jazdiť na úplne autonómnom aute. Vedia si však predstaviť autonómne autá s nízkou rýchlosťou, napríklad pri prevoze na letisku.
### Výsledky testujúcich jázd sa rapídne zlepšujú
Minulý rok museli šoféri Waymo prevziať kontrolu nad vozidlom v priemere každých 17 731 kilometrov, čo je dvojnásobná vzdialenosť oproti predchádzajúcemu roku. Autonómne automobily sa teda neustále zlepšujú a ich technológie napredujú doslova míľovými krokmi. Nie je preto nereálne očakávať, že v nasledujúcom desaťročí budeme svedkami ich rozsiahlej expanzie aj na Slovensku.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk