Viete, prečo jazdíme vpravo a volant máme vľavo? Prvé pravidlá strany jazdy vôbec nesúviseli s autami
Šoférovanie sa v rôznych krajinách líši podľa toho, či jazdia po pravej alebo ľavej strane cesty, ale aj podľa toho, na ktorej strane majú volant. V skutočnosti to však vôbec nesúvisí s autami.
Vydané Text: Erik Stríž
Audi RS6 Avant 2019 vo verzii s volantom vpravo
V polovici 19. storočia začali ľudia dláždiť cesty. Na každej strane boli kanalizačné priekopy. Aby do nej jazdci nespadli, sedeli radšej na koňovi vpravo a tiež jazdili vpravo. Keď sa objavili prvé autá, bolo to rovnako. Prvé americké autá (aj Fordov Model A z roku 1903) boli všetky s volantom napravo. Keď Ford zostrojil Model T, bolo na cestách dosť áut, takže byť na vnútornej strane cesty bolo omnoho dôležitejšie ako byť na jej okraji, preto dali volant doľava. Za 18 rokov sa predalo 15 miliónov áut Model T, takže to začali robiť aj ostatní.
### Japonsko
Japonsko nikdy nebolo britskou kolóniou a Napoleon sa tak ďaleko nedostal. Z podobných dôvodov ako Rimania začali Japonci jazdiť vľavo. Okrem toho v polovici 19. storočia potrebovali železnice, tak požiadali o pomoc Veľkú Britániu, v ktorej sa tiež jazdilo vľavo. Práve v tomto období modernizácie sa stala jazda vľavo v Japonsku oficiálnou.
### Švédsko
Nie všade to bolo také jednoduché. Švédsko nebolo s Napoleonom počas jeho vlády spojené, takže sa nikdy nemuseli vzdať rímskej tradície cestovania vľavo. Asi o 150 rokov neskôr šoférovalo 90% Švédov ľavostranné autá na ľavej strane cesty. To viedlo k obrovskému počtu čelných zrážok.
V roku 1967 Švédi zaviedli jazdu vpravo a stali sa tak poslednou európskou krajinou, ktorá zmenila smer jazdenia z ľavej strany na pravú. V tento deň zakázali všetky nedôležité prevozy medzi 1. a 6. hodinou ráno a tí, čo jazdili, museli zastaviť o 4:50, počkať pár minút a potom pokračovať v zmenenej jazde vpravo.
### Samoa
Naposledy zmenila smer jazdenia Samoa v roku 2009 z pravej strany na ľavú. Podľa vlády Samoy autá s pravostranným riadením z Austrálie a Nového Zélandu budú pre Samoanov z dovozu oveľa lacnejšie. Vláda vyhlásila trojdňové prázdniny, takže nikto nejazdil a na tretí deň o šiestej ráno ľudia stáli popri uliciach, aby boli svedkami šialenej jazdy vľavo. Ku podivu, všetci boli v poriadku a k žiadnym kolíziam vraj nedošlo.
Zdá sa teda, že to, ako a kde jazdíme, nemá s autami takmer nič spoločné. Je to kombinácia mnohých vecí ako načasovanie, pohodlie alebo niekoho, kto chce mať vplyv.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia