McLaren Elva má namiesto čelného skla vzduchovú bublinu – a 815 koní k tomu

Nový McLaren Elva je roadster patriaci do špeciálneho radu automobilov Ultimate Series a pokračovateľ modelov P1TM, McLaren Senna a Speedtail.
Vydané  Text: 

BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Anketa, v ktorej o najlepších autách roka rozhodujete VY!

Prvý McLaren s otvoreným kokpitom, Elva, vyniká výrazným športovým vzhľadom nadväzujúcim na historický McLaren-Elva M1A z roku 1965, technickými parametrami a tiež zmienenou funkciou aerodynamickej ochrany „aero protection“. Športový automobil za 1 425 000 britských libier vrátane daní je vybavený štvorlitrovým benzínovým motorom V8 s maximálnym výkonom 600 kW (815 koní) a maximálnym krútiacim momentom 800 Nm. Tento dvojito preplňovaný agregát umožňuje roadsteru dosahovať akceleráciu z nuly na 100 km/h v priebehu menej ako troch sekúnd a z nuly na 200 km/h zrýchli za 6,7 sekundy, čím prekonáva aj McLaren Senna. Motor je konfigurovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Automobil stojí na pneumatikách Pirelli P Zero Corsa, priemer diskov výrobca v medzinárodnej tlačovej správe neuvádza.
Kuriózna aerodynamická ochrana je v podstate taký dizajn vedenia vzduchu okolo vozidla, aby vodič a spolujazdec boli chránení pred vonkajšími vplyvmi v akejsi vzduchovej bubline. McLaren Elva za túto funkciu vďačí vhodne navrhnutej prednej časti, teda prednej masky i kapoty. Vzduch vháňaný do spodnej časti prednej masky vychádza priamo z kapoty, pričom vytvára solídny prúd vzduchu. Vďaka fyzikálnym princípom tak vodič a spolujazdec nebudú zasahovaní čiastočkami a zahltení náporom vzduchu napriek tomu, že roadster nie je vybavený čelným sklom. Tento systém vedenia vzduchu McLaren nazval Active Air Management System (AAMS). Otázkou ostáva iba to, kedy (a či vôbec) tento prúd vzduchu nadobúda takú silu, aby bol schopný odkloniť napríklad lietajúce kamienky. Active Air Management System (AAMS) sa nezapína vždy, podľa výrobcu nie je aktívny počas jazdy „mestskými rýchlosťami“. Automaticky sa aktivuje pri dosiahnutí vyššej rýchlosti, kedy by vodič a spolujazdec mohli cítiť diskomfort kvôli mase vzduchu vháňanej do kokpitu pod vyšším tlakom. Aby sa snobi mohli realizovať ešte viac, McLaren v rámci personalizácie Elvy ponúka možnosť vybaviť ju zlatom a platinou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia