Benzín Natural 95 u nás končí, nahradí ho E10: koľko stojí a ako vplýva na staršie motory?

„V žiadnom prípade nebude mať nepriaznivý vplyv na cenu benzínu,“ tvrdí Národná rada Slovenskej republiky. Benzín s vyšším podielom biozložiek je však predmetom kontroverzie aj pre údajnú nedostatočnú kompatibilitu so staršími automobilmi.
Vydané  Text: 

BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Anketa, v ktorej o najlepších autách roka rozhodujete VY!

Viaceré slovenské internetové denníky čitateľom priniesli správu, že benzín Natural 95 (E5) na Slovensku končí a nahradí ho benzín E10. Jedná sa o prakticky rovnaký benzín, ale s vyšším podielom biozložiek, a síce namiesto súčasných päť percent až deväť. Na stránke Národnej rady Slovenskej republiky v časti [Posledné schválené zákony](https://www.nrsr.sk/web/default.aspx?SectionId=184) však zatiaľ takáto informácie nefiguruje, ale viac sa o téme dozvedáme zo [Spoločnej správy NRSR z 15. októbra](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Download.aspx?DocID=472787). Národná rada podľa dostupných informácií schválila zákon, ktorý nariaďuje distribuovať na slovenských čerpacích staniciach **od 1. januára 2020** benzín s obsahom minimálne deväť percent bioetanolu. Tento krok je súčasťou opatrení smernice Rady EÚ o ochrane životného prostredia, ktorá zaväzuje jednotlivé krajiny únie znížiť podiel kysličníka uhličitého v palivách pre dopravu až o 6 percent v porovnaní s rokom 2010. Slovensko zatiaľ dosiahlo iba štyri percentá. **–Nevynechajte náš videokanál–** ### Obavy o motory a ceny Otázky motoristov sa týkajú predovšetkým homologizácie motorov ich vozidiel pre toto nové palivo. Existujú tvrdia, že automobily s benzínovými motormi vyrobené do roku 2005 (do emisnej normy EURO 4) majú pri používaní benzínu s vyšším obsahom biozložiek problémy. Okrem toho denník [Pravda](https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/531811-pozor-od-januara-konci-benzin-natural-95-ekologicky-e10-bude-drahsi-a-skodlivy-pre-starsie-auta/) uvádza, že používanie benzínu E10 so sebou prináša zvýšenie spotreby paliva o približne päť percent a stratu výkonu motora. Do akej miery sú tieto tvrdenia pravdivé, zodpovedať nevieme. Nafty sa zatiaľ uvedená problematika netýka. Motoristi, ktorí budú mať z prechodu na E10 obavy, budú mať naďalej možnosť tankovať prémiový 100-oktánový benzín. Ten má však spravidla vyššiu cenu. Napriek tomu, že na slovenskom internete kolujú správy o zvyšovaní cien benzínu z dôvodu vyšších finančných nákladov na výrobu E10, Národná rada Slovenskej republiky ešte 15. októbra vydala správu, v ktorej takéto zvyšovanie cien vylučuje: ### Výber zo spoločnej správy 1593a Národná rada Slovenskej republiky k danej problematike vydala 15. októbra 2019 Spoločnú správu, v ktorej je k problematike biozložiek uvádzané aj nasledovné: „Zavedenie povinného podielu etanolu v benzíne na úrovni 9% objemu nemá žiadny vplyv na príjmovú ani výdavkovú časť štátneho rozpočtu pretože biopalivo zmiešané s benzínom je zdanené rovnakou sadzbou spotrebnej dane. Zavedenie rovnakej možnosti odložiť plnenie cieľov pokročilých biopalív v r. 2020 ako tomu je v aktuálnom roku 2019 z titulu nedostupnosti na trhu, ako aj zavedenie dvojitého započítavania energetického obsahu všetkých pokročilých biopalív nemajú žiadny vplyv na príjmovú ani výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Z hľadiska dopadu predmetnej novely na ceny pohonných látok je možné takmer s určitosťou konštatovať, že **plošné zavedenie paliva E10 na trh v SR nebude mať vplyv na zvýšenie cien benzínu**. Vplýva to z priaznivého vývoja cenovej hladiny dodávaného biopaliva, čo pôsobí motivujúco pre maximálne dodržiavanie požadovaných objemových parametrov za účelom stabilizovania cenovej hladiny pohonných hmôt. Potvrdzuje to už aj súčasná situácia, kde pri existujúcom palive s parametrami 5 % ekvivalentu bioetanolovej zložky výrobcovia palív plnia hodnoty v maximálnej možnej výške, kvôli priaznivým ekonomickým ukazovateľom Takže zvýšenie hodnoty povinného primiešavania na úroveň 9%, **v žiadnom prípade nebude mať nepriaznivý vplyv na cenu benzínu**.“ ([zdroj](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Download.aspx?DocID=472787))

Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko

Benzín a nafta to ešte nemajú zrátané, nahradiť by ich mohli umelé palivá a palivá získané z obnoviteľných zdrojov. Napríklad tento R33 BlueDiesel z Nemecka.

**Zdroje informácií**: [Národná rada SR – Spoločná správa](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Download.aspx?DocID=472787), [Pravda](https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/531811-pozor-od-januara-konci-benzin-natural-95-ekologicky-e10-bude-drahsi-a-skodlivy-pre-starsie-auta/), [Techbyte](https://www.techbyte.sk/2019/11/aktualne-slovensku-2020-konci-benzin-super-95/), [Startitup](https://fontech.startitup.sk/benzin-super-95-prejde-obrovskou-zmenou-od-noveho-roka-e10-je-strasiak-pre-niektore-stare-auta/)

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia