Máte radi teplotný komfort v aute? Nechcete čakať, kým nabehne v zime kúrenie a najradšej by ste sadali do vopred vykúreného auta? Až 95 percent zákazníkov, ktorí vyskúšali komfort nezávislého kúrenia, si ho dokúpia aj v prípade výmeny auta.
Nebudeme si klamať. Motoristi najviac neznášajú oškrabávanie námrazy z okien. Je to jednoduchý úkon, ktorý si nevyžaduje žiadne špeciálne zručnosti, no aj tak dokáže pokaziť celý deň. Dámy sa boja o svoju manikúru, páni si nechcú zašpiniť ruky alebo oblek. Výsledkom je často veľmi neporiadne očistené okno, niektorí si očistia iba takzvaný tankový priezor a vyrazia na cestu. O tom, že riskujú haváriu či kolíziu s chodcom, azda netreba ani písať. No realita je taká, že väčšina vodičov takto koná pravidelne a spoliehajú sa na rýchly nástup kúrenia. Ten je spravidla oveľa dlhší, než by ste čakali. Tento scenár je veľmi častý najmä v zime a na lyžovačkách v horách, keď množstvo motoristov nezmyselne riskuje, pričom je riešenie veľmi jednoduché – nezávislé kúrenie.
Nasadnúť do vyhriateho auta s predhriatym motorom prináša viacero výhod a teplotný komfort je iba jeden z nich. Osobne považujem bezpečnosť za najväčšiu výhodu, lebo mať výhľad na všetky strany je základnou podmienkou bezpečnej jazdy. Prehliadnuť blížiaci sa nákladiak pri výjazde na hlavnú cestu môže mať fatálne následky. Myslíte si, že preháňam? Nuž, stačí pohľad do policajných štatistík, kde zistíte, že obyčajné nedanie prednosti patrí medzi najčastejšie chyby vodičov.
Ako to funguje
1. Nezávislé kúrenie je aktivované.
2. Kúrenie začína svoj štartovací proces, kúrenie je napájané palivom z nádrže vozidla.
3. Zmes vzduchu a paliva sa zapáli, studená chladiaca kvapalina sa v kúrení zahrieva.
4. Zahriata voda – hnaná obehovým čerpadlom – prúdi do výmenníka tepla vlastného kúrenia vozidla.
5. Teplo sa dodáva priamo do interiéru pomocou dúchadla vozidla.
6. Zahriata voda prúdi do motora. Neskôr sa tiež zahreje.
7. Keď sa dosiahne špecifická teplota (približ. 80 °C), kúrenie sa vypne, obehové čerpadlo pokračuje v prevádzke, aby sa udržiavalo zahrievanie interiéru.
### Komfort
Samozrejme, bezpečnostné rozmer tohto zariadenia nie je pre mnohých taký dôležitý, väčšina ľudí hľadí na komfort. Vopred vyhriate auto znamená, že za volant môže motorista sadnúť bez kabáta, čo mu uľahčuje manévrovanie volantom. Navyše vodič nemá problém ani s odstraňovaním námrazy z okien, čo šetrí čas pri odjazde. Takže kúrenie Webasto vám zabezpečí nielen teplotný, ale aj časový komfort. Stačí si nastaviť správny čas odjazdu a nastúpite do vyhriateho auta. A časový komfort znamená aj psychickú pohodu, takže peniaze vynaložené na montáž nezávislého kúrenia sa vám vracajú na viacerých frontoch.
Aktivácia zariadenia je jednoduchá prostredníctvom diaľkového ovládania, prípadne programovateľného diaľkového ovládača, najvyššie rady máte možnosť ovládať aj cez mobilnú aplikáciu ThermoCall. Ním môžete aktivovať nezávislé kúrenie teoreticky aj z opačného konca sveta. Prakticky však môžete nastaviť nezávislé kúrenie tak, aby ste si na letisku po prílete sadli do vyhriateho auta s prehriatou chladiacou vodou. Niektoré diaľkové ovládacie moduly sú príplatkové, no zvyšujú komfort používania nezávislého kúrenia. A to ocení každý majiteľ.
### Úspora paliva
Nezávislé kúrenie má pozitívny vplyv nielen na teplotný komfort kabíny, ale aj na úsporu paliva. Znie to nelogicky, veď na vyhriatie interiéru míňa nezávislé kúrenie palivo auta. Spotreba na jedno vyhriatie je však iba 0,3 l paliva na pol hodiny, ktorá sa však vo forme nižšej spotreby niekoľkonásobne vráti. Práve fáza zahrievania motora znamená najvyššiu spotrebu na ceste a preto vám môže nezávislé kúrenie ušetriť pár decilitrov paliva v úvodných kilometroch.
### Ochrana motora
Predhriatie chladiacej kvapaliny motora a tým aj motora pozitívne ovplyvňuje aj opotrebenie motora. Najväčšie opotrebenie má studený motor, nezávislé kúrenie vám tak dokáže šetriť peniaze v dlhodobom horizonte, keďže oddiali opotrebenie motora a oleja, ktorý sa taktiež pri studených štartoch opotrebúva rýchlejšie. Je to situácia win-win pre majiteľa auta, vyhráva po všetkých stránkach.
### Údržba
Vyžaduje sa až po niekoľkých rokoch používania a väčšinou ide o prečistenie vstrekovacích dýz, ktoré sa zanášajú biozložkami v palive, ktoré dnes už má každé palivo. Preto sa odporúča občas prebehnúť nezávislé kúrenie aj mimo „vykurovacej“ sezóny. Inak vás žiadna väčšia údržba nečaká. Využívanie nezávislého kúrenia vás tak nebude vôbec obmedzovať, ak nerátame fakt, že v niektorých podzemných garážach je jeho využitie zakázané a že možno občas zacítite „výfuk“, ktorý je vyvedený v spodnej časti auta.
### Koľko to všetko stojí?
**THERMO TOP EVO 4, 5, 5+**
Je to model, ktorý sa montuje do osobných automobilov. Číslo za zariadením naznačuje jeho výkon, takže v závislosti od veľkosti vášho interiéru si zvolíte najvhodnejší model tak, aby ste s výkonom aj rýchlosťou vyhriatia interiéru boli spokojní. Najlepšie vám poradia autorizovaní partneri Webasto. Pre viac informácii navštívte stránku webasto.sk.
Model
Typ kúrenia
Cena
Škoda Superb 2.0 TS
EVO5+
2 021 €
SEAT Alhambra 2.0 TDI
rozšírenie funkčnosti sériového nez. kúrenia
1 083 €
BMW 530d xDrive (2015)
EVO5+
2 126 €
Volvo XC90 2.0D (2016)
EVO5+
2 183 €
Ceny sú orientačné a vrátane montáže. Výsledná suma závisí od parametrov vozidla.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk