Tvrdá pravda o vodičoch: preceňujú sa, sú nebezpeční a zámerne ignorujú riziká. Čítajte podrobnosti

Každý štvrtý šofér si myslí, že dokáže jazdiť bezpečne, aj keď robí viac vecí naraz. Je to veľký omyl.
Vydané  Text: 
**V tomto článku sa dočítate**: * **v akých situáciách sa rozptyľuje pozornosť šoféra** * **aký je rozdiel medzi vnímaním a realitou rozptýleného šoférovania** * **aké sú príčiny rozptýleného šoférovania** * **akú úlohu v tom zohrávajú moderné technológie v autách** * **aké sú dôsledky rozptýleného šoférovania** Mnoho šoférov sa v určitých situáciách ako napríklad čakanie v zápche, na semafore alebo pri dlhej jazde po rovnej ceste cíti bezpečne a využíva tento “voľný čas” na vybavovanie správ, e-mailov, telefonátov a podobne. Štatistiky nehodovosti však ukazujú opak, a teda že takéto šoférovanie s rozptýlenou pozornosťou je nebezpečné. Prečo teda toľko šoférov ignoruje všetky riziká? ### Vnímanie a realita Žijeme v dobe, v ktorej sa rozptýlené šoférovanie stalo bežnou súčasťou života. Doba je rýchla, požiadavky na nás sú vysoké, je preto nevyhnutné robiť viac vecí naraz, byť efektívny a naplno využívať všetok svoj čas. Podľa výskumov spoločnosti Traffic Safety Culture Index si až 88% vodičov myslí, že rozptýlené šoférovanie je na vzostupe. Zároveň až 25% ľudí udáva, že počas šoférovania robí viac vecí naraz, pretože si myslia, že to vedia robiť bezpečne. Tieto údaje poukazujú na nesúlad medzi tým, čo šoféri považujú za bezpečné a realitou, ktorá sa deje na cestách. Rozptýlené šoférovanie je jednou z najčastejších príčin autonehôd, preto sa musí zmeniť vnímanie ľudí tak, aby tento novodobý fenomén brali naozaj vážne. Prečo ľudia rozptyľujú svoju pozornosť počas šoférovania Čo vedie ľudí k tomu, že majú potrebu pozrieť sa na mobil zakaždým, keď im príde správa alebo im niekto volá? Strach. Ľudia sa boja, že sa niečo stalo a chcú byť zastihnuteľní v každej situácií. Aj keď si až 85% ľudí uvedomuje, že používanie mobilu počas šoférovania je riskantné, nezmení to ich správanie. Výsledkom je, že 40% vodičov jazdí s rozptýlenou pozornosťou 15 minút z každej hodiny jazdy. ### Môžu nás zachrániť technológie? Cieľom moderných technológií v autách je predovšetkým zvýšenie bezpečnosti. Ale to by ich museli šoféri naozaj aktívne používať. Tempomat, udržiavanie v pruhu, handsfree či automatické odpovede na správy sú skvelými pomocníkmi, avšak aktuálne štatistiky ukazujú, že ich využíva iba 12% vodičov. Každý si chce iba sadnúť do auta a ísť a aj tých pár sekúnd, počas ktorých by si vopred nastavil niektoré funkcie v aute či na mobile sa mu zdá priveľa. Pravdepodobne je za tým aj vnímanie problému rozptýleného šoférovania ako problému tých ostatných. To vedie šoféra k naozaj riskantnému správaniu, ktoré si ani neuvedomuje. ### Riziká sú skutočné O tom, že riziká rozptýleného šoférovania sú skutočné, by vedeli rozprávať najmä obete takéhoto nezodpovedného šoférovania. Ich životy sa v priebehu pár sekúnd môžu navždy zmeniť, či už v dôsledku zranení, s ktorými musia celý život žiť alebo v tých najhorších prípadoch, keď prídu o milovanú osobu.

Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz

Akékoľvek rozptýlenie vodiča počas jazdy je nebezpečné, preto sa snažíme hľadať spôsoby, ako tieto riziká minimalizovať. Jedným z takýchto riešení je aj používanie hands-free počas jazdy, aby ruky vodiča zostali obe na volante.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia