Aký pohon áut chcú v NAOZAJ vyspelých krajinách? Pre Slovákov to bude možno prekvapivé
Zatiaľ čo my sa hádame o to, aký typ pohonu by mali využívať autá v blízkej budúcnosti, vo vyspelých ázijských krajinách v tom majú jasno. A idú si za tým nielen „na papieri“, no predovšetkým v praxi.
Vydané Text: Erik Stríž
### Ambiciózne ciele
Čína je jednoznačne najväčším automobilovým trhom sveta s ročným predajom okolo 28 miliónov vozidiel. Vláda plánuje, že do roku 2030 sa na čínskych cestách objaví viac ako milión vozidiel na palivové články. V súčasnosti ich je okolo 1500, väčšina z nich sú autobusy.
Japonci kupujú ročne viac ako 5 miliónov áut, no doteraz sa na japonské cesty dostalo 3 400 FCV. Japonská vláda však predpovedá, že do roku 2030 ich počet narastie na 800 000 vozidiel poháňaných vodíkom. Premiér Šinzó Abe a jeho vláda po vyhlásení dlhodobého plánu s názvom Strategický plán vodíkové a palivové články v tejto otázke úzko spolupracuje s domácimi aj zahraničnými spoločnosťami – predovšetkým s Toyotou, Nissanom a Hondou, ale aj s výrobcami palív a priemyselných plynov (Air Liquide Japan, JXTG Nippon Oil & Energy, Tokyo Gas Co.) a dodávateľmi elektrickej energie (Idemitsu Kosan).
Juhokórejský trh s automobilmi je asi tretinový v porovnaní s japonským. Napriek tomu sú plány krajiny v otázke vodíkových automobilov ešte ambicióznejšie – 850 000 FCV do roku 2030. V minulom roku juhokórejskí zákazníci kúpili takmer 900 vodíkom poháňaných vozidiel.
### Stovky kilometrov na jedno tankovanie
Zástancovia vodíka zdôrazňujú, že ide o čisté palivo, ktoré priamo vyrába elektrickú energiu v palivových článkoch v reakcii s kyslíkom a vedľajším produktom je čistá voda. Výhodou tohto plynu je aj to, že sa môže vyrábať niekoľkými spôsobmi s využitím obnoviteľnej energie, vrátane vody, metánu, alebo z odpadu. Japonsko, ktoré nemá zdroje nerastných surovín, považuje vodík za spôsob, ako zabezpečiť svoju energetickú bezpečnosť a nezávislosť od externých dodávateľov fosílnych palív.
Argumentom pre vozidlá na vodíkový pohon je aj možnosť prejsť niekoľko stoviek kilometrov na jedno tankovanie (podobne ako autom so spaľovacím motorom) bez ohľadu na teplotu vzduchu, zatiaľ čo dosah priemerného automobilu poháňaného batériou nie je uspokojivý a počas mrazu klesá. Ďalšou komplikáciou je nabíjanie batérie, ktorá v prípade BEV trvá najmenej desiatky minút, oproti niekoľkominútovému doplneniu paliva do vodíkovej nádrže alebo palivovej nádrže.
Japonci aj Číňania vnímajú BEV a FCV ako doplnkové riešenia, ktoré si nebudú konkurovať, ale obsadia iné segmenty trhu. Batériový pohon má šancu uspieť v mestských automobiloch a v car-sharingu (zdieľaných autách). Vodík má zasa mnoho výhod v prípade veľkých vozidiel, ako sú autobusy a nákladné autá, a v doprave na veľké vzdialenosti. Preto sa zameriavajú na mestské vodíkové autobusy ako je Toyota SORA. Pohon palivových článkov s nádržami z uhlíkových vlákien je omnoho ľahší ako sú batérie, ktoré by v prípade veľkých nákladných vozidiel či autobusov zaberali značnú časť kapacity vozidla.
### Hlavní hráči na trhu
Uviesť na trh osobné auto na vodík bolo až doteraz schopných iba málo výrobcov. V roku 2014 odštartovala spoločnosť Toyota predaj sedanu strednej veľkosti Mirai. Celkový predaj tohto modelu sa pomaly blíži k 10 000 exemplárom. Od marca uplynulého roku ponúka spoločnosť Hyundai crossover Nexo a doteraz predal takmer 2900 kusov nového modelu. Predchádzajúci FCV v ponuke kórejskej značky, čiže vodíková obmena modelu ix35/Tucson, dosiahla celkový predaj 900 exemplárov.
Model Honda Clarity Fuel Cell je dostupný výlučne na lízing a Mercedes-Benz GLC F-CELL ponúkli iba obmedzenému množstvu klientov z podnikového a verejného sektoru.
Väčší výber sa objavil na autobusovom trhu. Toyota a Hyundai ponúkajú svoje vlastné modely a dodávajú pohony aj výrobcom autobusov v iných krajinách, napríklad v Číne a v Španielsku. Niektorí čínski producenti, napríklad štátny SAIC Motor alebo Geely Auto Group vyvinuli svoje vlastné vozidlá tohto typu. Toyota už získala prvú objednávku veľkých nákladných vozidiel na vodíkový pohon pre prístav v Los Angeles a v Japonsku pracujú vo flotile obchodov Seven Eleven dodávky poháňané palivovými článkami vyvinuté touto značkou.
*Pôvodný materiál od 1st Class Agency prešiel redakčnou úpravou.
Fotografie pre článok poskytla Toyota*
1St Class Agency, Hybrid, Lexus, Palivá, Pohon, Správy, Str, Téma, Toyota, Vodík, Zahraničie, Zaujímavosti
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk