Koľko budú stáť elektromobily po odrátaní dotácie?

Už od 1. novembra budú môcť motoristi požiadať o dotáciu na kúpu automobilu s ekologickým alternatívnym pohonom. Celková výška môže v istých prípadoch dosiahnuť až 35 percent z nákupnej ceny auta.
Vydané  Text: 
Opäť tu máme podporu ekologických automobilov. Tentoraz však motoristi môžu žiadať dotáciu aj na automobily s takzvanými alternatívnymi pohonmi na stlačený zemný plyn, skvapalnený zemný plyn a dokonca aj na verzie vybavené pohonom na LPG. Do dotačnej schémy sa dostali aj plug-in hybridné verzie a, samozrejme, nechýbajú ani elektromobily. **Novinkou je zaradenie áut s vodíkovým pohonom. Prekvapuje to najmä preto, že na Slovensku nemáme žiadnu oficiálnu čerpaciu stanicu na vodík.** Naopak, hybridné vozidlá, aké používa napríklad Toyota, spomínanú dotáciu nemôžu získať. Novela zákona nadobúda platnosť 1. novembra tohto roku, z čoho vyplýva, že o dotáciu mMôžete požiadať až po tomto dátume.

Kto môže žiadať?

Štát prispeje formou dodatočnej dotácie iba na nové vozidlá zakúpené na území Slovenska. O dotáciu môže požiadať fyzická (podnikatelia a nepodnikatelia) i právnická osoba, vrátane miest a obcí. V podstate to znamená, že aj obce môžu získať dotácie, napríklad na nákup autobusov poháňaných na zemný plyn. To sa však reálne týka len Bratislavy, Košíc, Banskej Bystrice, Zvolena a Dunajskej Stredy.

Od čoho závisí výška dotácie

V zásade je výška dotácie určená kategóriou vozidla a dokonca aj tým, či záujemca vyradí z evidencie auto s klasickým spaľovacím motorom, ktoré je staršie ako 15 rokov. Zákon konkrétne rozdeľuje dotácie na jednotlivé kategórie vozidiel podľa nasledujúcejovnej schémy.

Kategórie L, M a N do maximálnej výšky:

a) 10 000 €, ak ide o vozidlá kategórie M1 a N1 (osobné a malé nákladné vozidlá) b) 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla, okrem vozidiel kategórie M1 a N1 (vVozidlá M2,M3, N2, N3) c) 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla, ak žiadateľ súčasne vyradil z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia nebola žiadateľovi už poskytnutá na iné vozidlo. (kKaždé vozidlo, maximálna dotácia pre kategóriu M1 a N1 je 10 000 eur)

Dotácie získate na vozidlá s týmto pohonom:

1. Nna stlačený (CNG), alebo skvapalnený (LNG) zemný plyn, alebo na skvapalnený ropný plyn (LPG), pričom vozidlo môže mať nádrž aj na iný druh paliva. 2. Nnajmenej jednu pohonnú jednotku využívajúcu minimálne 15 % objemu biopalív. 3. Nnajmenej jednu pohonnú jednotku na elektrický pohon a možno ho dobíjať z externého zdroja elektrickej energie, čo sú plug-in hybridy (PHEV). 4. Nna výhradne elektrický pohon s batériou alebo vodíkovými článkami.

Aké sú ďalšie podmienky?

– Žiadateľ musí nové elektrické vozidlo s dotáciou prihlásiť v Slovenskej republike. – Žiadateľ musí vozidlo vlastniť najmenej 2 roky od kúpy. Nemôže ho v tom čase predať. – Fyzická osoba taktiež nesmie vozidlo predať po obdobiedobu dvoch rokov od evidencie. – Predložiť faktúru. – Osvedčenie o evidencii vozidla. – Čestné vyhlásenie o nečerpaní iných dotácií. – Doklad o vyradení starého vozidla z evidencie. Doklady treba predložiť až po schválení žiadosti o dotáciu. V praxi to znamená, že záujemca najskôr vyplní žiadosť a po schválení žiadosti môže kúpiť vybraný model. Na jeho financovanie tak musí mať pripravenú plnú sumu, zákon nespomína spôsob čerpania dotácie v prípade finančného lízeasiingu, čo znaemená, že spomínané autá sa budú nakupovať za hotovosť.

Výhoda pre firmy

Novela zákona o dani z príjmov obsahuje návrh na novú odpisovú skupinu „0“, ktorá umožní odpisovanie vozidla po obdobiedobu 2 rokov. Vzťahovať sa má pritom len na vozidlá s plne elektrickým a plug-in hybridným pohonom. A tomuto návrhu bola prispôsobená nutná dĺžka vlastnenia vozidla, na ktoré bola poskytnutá dotácia. Tzn. 2 roky.

Cenník vozidiel

Pre našich čitateľov sme pripravili cenník všetkých dostupných elektromobilov po odrátaní dotácie do maximálnej nákupnej výšky 50- tisíc eur, vzhľadom na to, že strop na dotácie nebol určený. Tej minimálnej aj maximálnej v prípade, že vyradí vozidlo staršie ako 15 rokov. Pripájame aj krátku charakteristiku každého modelu a naše odporúčanie.

Mini elektromobily

**Citroën C Zero/Peugeot iOn** Malý elektromobil patrí do prvej generácie, čo znamená, že neponúka veľký dojazd. Výkon elektromotora je 47 kW (63 k). Batérie s kapacitou 16 kWh stačia na dojazd zhruba 100 kilometrov, čo je na dnešné pomery málo. Navyše chýba aj možnosť rýchlonabíjania, takže jeho kúpu neodporúčame. Cena: 29 640 eur Cenae po odrátaní dotácie: 19 640 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 19 266 eur
**VW e Up!** Na trhu v súčasnosti máme už druhú generáciu tohto elektromobilu. To znamená, že pod kapotou má batérie s celkovou kapacitou 32,3 kWh, čo má zabezpečiť dojazd 260 kilometrov. Nechýba rýchlonabíjanie a cena je v prípade dotácie atraktívna. Odporúčame Cena: 22 170 eur Cenae po odrátaní dotácie: 12 170 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 12 170 eur

Malé elektromobily

**BMW i3** Extravagantný model od BMW i3 sa ž na našom trhu ponúka vo svojej druhej generácii. Kapacita batérií je 37,9 kWh a to, čím vás osloví,á je výkon motora – až 125 kW (170 k) máte k dispozícii. Maximálny dojazd predstavuječiní zhruba 300 kilometrov. Odporúčame Cena: 38 950 eur Cene po odrátaní dotácie: 28 950 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 25 317 eur
**Renault Zoe** Opäť druhá generácia v Európe najpredávanejšieho elektromobilu, ktorý prináša vylepšený dizajn interiéru. Ponúka dva výkonové varianty. Základný s maximálnym výkonom 68 kW (95 k) a silnejší s 81 kW (110 k). Kapacita batérií 40 kWh zabezpečí reálny dojazd vyše 300 kilometrov. Nechýba ani rýchlonabíjanie. Odporúčame Cena: 31 300 eur Cenae po odrátaní dotácie: 21 300 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 20 345 eur

Nižšia stredná kategória

**Hyundai Ioniq Electric** Obľúbený elektromobil pre všetkých, ktorých to neťahá do SUV kategórie. Druhá generácia prináša silnejšie batérie s kapacitou 38,3 kWh a s dojazdom 311 kilometrov. Nechýba rýchlonabíjanie, maximálny výkon motora je rovných 100 kW (136 k). Cena: 35 990 eur Cene po odrátaní dotácie: 25 990 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 23 393 eur
**VW eGolf** Je to v podstate Golf, namiesto nádrží má batérie s kapacitou 35,8 kWh, čo zabezpečí dojazd na vzdialenosť 231 kilometrov. Max. výkon motora je 100 kW (136 k), nechýba rýchlonabíjanie. Podmienečne odporúčame Cena: 32 980 eur Cene po odrátaní dotácie: 22 980 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 21 437 eur
**Kia eSoul** Extravagantný Crossover sa po novom predáva výlučne ako elektromobil. Opäť sme zvolili silnejšiu verziu s motorom so výkonome 150 kW (204 k) a kapacitou batérií 64 kWh. Tie zabezpečia dojazd na úrovni 452 kilometrov. Odporúčame Cena: 39 490 eur Cenae po odrátaní dotácie: 29 490 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 25 668 eur

SUV

**Hyundai Kona** Jeden z najlepších elektromobilov na trhu, čo sa týka dojazdu a ceny týka. Do porovnania sme zaradili výkonnejšiu verziu s motorom 150 kW (204 k) a kapacitou batérií 64 kWh a dojazdom až 445 kilometrov. Rýchlonabíjanie je samozrejmosť. Zvlášť odporúčame. Cena: 39 980 eur Cenae po odrátaní dotácie: 29 980 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 25 987eur **Kia eNiro** Predáva sa výlučne v najvyššej verzii, čo znamená kombináciu elektromotora s maximálnym výkonom 150 kW (204 k), batérií s kapacitou 64 kWh a dojazdom až 455 kilometrov. Rýchlonabíjanie je samozrejmosť. V tomto prípade však musíte rátať aj s mierne vyššou cenou, no maximálnou výbavou. Odporúčame. Cena: 42 580 eur Cenae po odrátaní dotácie: 32 580 eur Cena maximálnej dotácie (vyradenie OV): 27 677 eur




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia