Toyota vytvorila funkčné samojazdiace auto pre vozičkárov, odvezie až 11 ľudí

Toyota poskytne až 20 špeciálne navrhnutých vozidiel e-Palette „Tokyo 2020 Version“ pre potreby mobility športovcov v rámci olympijských a paralympijských hier v Tokiu 2020, kde by vozidlá mali zabezpečiť automatizovanú prepravu športovcov a personálu na okružnej linke olympijské a paralympijské dediny. Batériové elektromobily s autonómnym riadením boli upravené špeciálne pre potreby hier, čiastočne aj na základe spätnej väzby od športovcov, ktorí informovali o svojich potrebách.
Vydané  Text: 
Model e-Palette, prvýkrát predstavený v roku 2018, je prvým vozidlom od Toyoty vyvinutým špeciálne pre aplikácie autonómnej mobility ako služby („Autono-MaaS“). Je odrazom prebiehajúcej premeny automobilky Toyota na firmu poskytujúcu služby mobility a vozidlo samo osebe spája elektrifikáciu, prepojené siete a vyspelé technológie riadenia na podporu nových aktivít zdieľanej mobility a obchodných modelov. Verzia „Tokyo 2020 Version“ bola upravená pre jedinečné potreby olympijských a paralympijských dedín – je vybavená veľkými dverami a elektrickými rampami pre jednoduché a rýchle nastupovanie a vystupovanie skupiniek športovcov, vrátane paralympijských športovcov. Vozidlo bude ovládať systém autonómneho riadenia s maximálnou rýchlosťou až 20 km/h (úroveň autonómie SAE level 4) pod dohľadom pracovníka obsluhy na palube vozidla pre zaistenie bezpečnosti. Nasadenie vozidiel e-Palette na podporu mobility športovcov a personálu je kľúčovou súčasťou programu Toyoty poskytovať vyspelé riešenia mobility v rámci hier Tokio 2020 v úlohe prvého celosvetového partnera pre mobilitu v čase konania olympijských a paralympijských hier. Toyota má ďalej v pláne využívať poznatky získané prevádzkovaním vozidiel e-Palette počas hier Tokio 2020 pri ďalšom vývoji vozidla na podporu budúcich aplikácií MaaS (Mobility-as-a-Service). Vozidlo e-Palette bude odhalené a potom vystavené v stánku Toyota medzinárodného autosalónu v Tokiu 2019, usporiadanom v Japonsku od 23. októbra do 4. novembra 2019. ### Kľúčové informácie o e-Palette „Tokyo 2020 Version“ **Navrhnuté pre pohodlnú mobilitu**
・ Vozidlo navrhnuté ako symetrické (identická prova i zadná časť) sa vyznačuje markantným hranatým tvarom a kolesami v samotných rohoch; ponúka tak veľký vnútorný priestor pre pohodlné cestovanie.
・ Model odrážajúci snahu Toyoty poskytovať „Mobilitu pre všetkých“ je vybavený držadlami a sedadlami pre jednoduché používanie bez ohľadu na výšku používateľa; vozidlo tiež používa výrazný farebný kontrast podlahy, obkladov, sedadiel a ďalších súčastí pre ľahšiu orientáciu farboslepých používateľov.

**Jednoduché a rýchle nastupovanie i vystupovanie cestujúcich**
・ Model e-Palette je vybavený veľkými posuvnými dverami, nízkou podlahou, elektrickými rampami a systémom Arrival Control na použitie pred cieľovou zastávkou pre jednoduché a rýchle nastupovanie aj vystupovanie všetkých cestujúcich (vrátane vozíčkarov) s najmenšou možnou medzerou medzi zastávkou a vozidlom.
・ Vďaka dlhému rázvoru a plochej podlahe uvezie vozidlo až štyroch cestujúcich na vozíku spoločne s ďalšími stojacimi pasažiermi.

**Autonómne riadenie nízkou rýchlosťou s dôrazom na bezpečnosť**
・ Toyota e-Palette je vybavená špeciálne navrhnutým systémom autonómneho riadenia, ktorý zahŕňa riadiaci hardvér, softvér a vyspelé senzory, ako napr. kamery a LiDAR. Ten v kombinácii s vysoko presným 3D mapovaním a dozorným prevádzkovým systémom prepožičiava Toyote e-Palette schopnosť autonómneho riadenia nízkou rýchlosťou na úrovni SAE Level 4.
・ V záujme bezpečnej prevádzky je vozidlo e-Palette vybavené externým rozhraním HMI, navrhnutým na podporu komunikácie s osobami okolo vozidla (vrátane chodcov) počas autonómneho riadenia. Svetlomety na prednej a zadnej časti vozidla imitujú očný kontakt a informujú tak chodcov o zamýšľanom manévri vozidla.
・ Systém autonómneho riadenia nepretržite monitoruje prekážky v okruhu 360° okolo vozidla a zabezpečuje pohyb zodpovedajúcou rýchlosťou v súlade s okolitým prostredím. Z dôvodu prevencie je na palube ako záloha pracovník obsluhy, ktorý takisto sleduje pohyby vozidla a je pripravený podľa potreby prevziať nad riadením kontrolu.

„*Športovci zúčastňujúci sa olympijských a paralympijských hier neúnavne pracujú na tom, aby dosiahli nemožné, a preto sme im pre Tokio 2020 chceli poskytnúť vozidlo špeciálne navrhnuté a prispôsobené pre ich potreby*,“ uviedol **Takahiro Muta, šéf vývoja jedinečnej verzie vozidla e-Palette**. „*Počas celého vývoja sme spolupracovali so športovcami, najmä paralympijskými športovcami, ktorí nám pomáhali lepšie pochopiť, ako upraviť a vylepšiť vozidláe-Palette pre potreby jednoduchej, praktickej a pohodlnej mobility. Sme hrdí na to, že s nimi spolupracujeme na vývoji vozidla, ktoré bude športovcov nielen fyzicky prevážať v rámci olympijských a paralympijských dedín, ale taktiež im ponúkne nové príležitosti, ako komunikovať s ostatnými a zdieľať nové skúsenosti*.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk