Čo stojí za úspechom Kie na Slovensku? Rozprávali sme sa s generálnym riaditeľom značky, Mariánom Hofferom.
Značka Kia patrí na Slovensku medzi najobľúbenejšie. S Mariánom Hofferom, generálnym riaditeľom jej slovenského zastúpenia, sme sa rozprávali o tom, čo ponúka nielen v oblasti nových modelov, ale aj služieb pre zákazníka.
Vydané Text: Peter Orosz
Vaša internetová stránka hovorí, že na Slovensku momentálne máte v ponuke 20 modelov. Ktorému z nich sa darí najlepšie?
Áno, máme bohaté produktové portfólio, ktorým sa snažíme uspokojiť široké potreby slovenských zákazníkov. Z našej aktuálnej produktovej palety sa jednoznačne najlepšie predáva model slovenskej produkcie Kia Ceed. Tri karosárske verzie (hatchback, sportswagon a ProCeed) tvoria takmer 50 % celkového predaja značky Kia za 8 mesiacov roku 2019. Vďaka novému prírastku Xceed váha rodiny Ceed ešte porastie.Nad naftovými motormi akoby visela kliatba všetkých ekológov. Ako sa táto situácia premietla na Slovensku? Majú potenciálni klienti ešte záujem o tento druh pohonu, alebo sa prikláňajú k iným alternatívam?
Hoci vnímame presun záujmu smerom k benzínovým motorom, záujem o naše dieselové motory je stále značný, najmä u firemnej klientely v segmente Ceed a Sportage. Značka Kia vyvinula motor Smartstream, ktorý je najčistejšou a najúspornejšou jednotkou, ktorú kedy Kia vyrobila. Tento 1,6-litrový motor sa dodáva s výkonom 85 kW (115 k) alebo 100 kW (136 k).Kia ponúka vo svojich vozidlách aj hybridné a plug-in hybridné pohony. Ktorý model s hybridným pohonom sa zatiaľ ukazuje ako najúspešnejší?
Elektrifikácia je nosnou témou blízkej budúcnosti a dovolím si tvrdiť, že Kia je na ňu veľmi dobre pripravená. Kia ponúka svojim zákazníkom niekoľko vozidiel s alternatívnym pohonom, či už vo verzii hybrid, plug-in hybrid, alebo čisto elektrický. Aktuálne najpredávanejší hybrid je Niro, ale Kia v tomto roku uviedla na trh elektrické verzie eNiro a eSoul s dojazdom viac ako 450 km, v meste dokonca 600 km, čím láme bariéry v oblasti vlastníctva elektromobilu a sme si istí, že tieto modely budú na Slovensku veľmi úspešné. V roku 2020 bude elektrifikácia kľúčovým prvkom našej stratégie a pribudne niekoľko ďalších modelov s technológiou HEV a PHEV – napríklad v modeloch Ceed SW a XCeed.V modeli Kia Sportage ste na trh priviedli mild hybridnú technológiu. Ako táto technológia funguje a nakoľko o ňu klienti prejavili záujem?
Technológia Mild Hybrid v modeli Sportage je k dispozícii s motormi 1.6 a 2.0 CRDI. Na jednej strane poskytuje väčšiu silu pri akcelerácii a na druhej strane umožňuje s vozidlom jazdiť výrazne úspornejšie v porovnaní s verziami bez tejto technológie.Modelový rad Kia Ceed možno považovať za slovenský, keďže sa vyrába v Žiline. Považujú ho za svoj aj slovenskí zákazníci?
Jednoznačne áno, slovenskí zákazníci vnímajú model Ceed ako slovenský a aj vďaka tomu sa nová generácia modelu Ceed ujala veľmi dobre. Za 8 mesiacov roku 2019 sme predali takmer 2 700 kusov a Ceed je najpredávanejším modelom v segmente C na Slovensku.Zostaňme ešte pri Kii Ceed. Tento modelový rad sa v ostatných dvoch rokoch rozšíril o zaujímavé a netradičné modely ProCeed a XCeed. ProCeed je už na trhu a vyznačuje sa dizajnom, za ktorým sa otáčajú aj ľudia, ktorí veľmi na autá nereagujú. Ako sa tomuto modelu darí v predajoch?
Sme jediná značka, ktorá má v segmente C 4 karosárske verzie. Začiatkom roka sme uviedli na trh Proceed, ktorý výrazne prekonal naše očakávania a predajné čísla za 8 mesiacov hovoria, že si našiel cestu k viac ako 400 zákazníkom. Aktuálne uvádzame na trh piatu karosársku verziu, model Xceed, ktorý na prvý pohľad upúta svojím krásnym dizajnom a som si istý, že bude ešte úspešnejší ako Proceed.Na trh práve prichádza Kia XCeed. Čím je výnimočná a čo od nej môžu zákazníci očakávať?
Model XCeed je výnimočný v mnohých smeroch, predstavuje alternatívu k tradičným SUV, je ideálny pre vodičov, ktorí majú radi priestrannosť SUV, vyšší posed, ale zároveň uprednostňujú športové riadenie a pohodlnú jazdu. Vo všeobecnosti je o novej generácii modelov rodiny Ceed známe, že majú výborne naladený podvozok, pri modeli XCeed si dali konštruktéri ešte viac záležať a zdokonalili zavesenie kolies, aby zaistili vyspelé jazdné vlastnosti. Jedinečným prvkom sú hydraulické dorazy. Gumový doraz pláva v hydraulickej kvapaline v tlmičoch a zaisťuje mimoriadne komfortnú jazdu na zlých povrchoch. Okrem skvelých jazdných vlastností XCeed ponúka mnoho pokročilých technológií bezpečnostných prvkov, konektivity, informácií a zábavy, vďaka ktorým patrí medzi najmodernejšie a najkomplexnejšie vozidlá vo svojej triede.Napriek zvýšenému podvozku nedostala pohon všetkých kolies. Nie je to hendikep, prípadne nevyužitá šanca?
Naši konštruktéri zatiaľ neuvažujú o rozšírení pohonu na všetky štyri kolesá. Nemyslím si, že je to nevyužitá šanca, pretože väčšina našich SUV, ktoré na Slovensku predáme, sú s pohonom len predných kolies. A pre zákazníkov, ktorí pohon 4 × 4 predsa len uprednostňujú, máme alternatívu v modeli Kia Sportage.Pokiaľ hovoríme o modeloch značky Kia vyrábaných na Slovensku, musíme spomenúť aj model Kia Sportage. Ako sa mu darí na našom domácom trhu?
Sportage je na slovenskom trhu bestseller. Zákazníci si ho cenia pre jeho vysokú úžitkovú hodnotu, mimoriadnu kvalitu a technologickú vyspelosť. Tento rok sa pre Sportage rozhodlo už viac ako 1 200 zákazníkov. Tento model má a bude mať veľmi silné postavenie v modelovom portfóliu značky Kia.Modely Sportage aj Ceed možno považovať na slovenskom trhu za úspešné. Majú slovenskí záujemcovia nejakú výhodu, keďže sa autá vyrábajú u nás? Napríklad v kratších dodacích lehotách, prípadne v lepších cenách? Aká je komunikácia medzi slovenským zastúpením Kia a jej žilinským závodom?
Napriek tomu, že si ľudia často myslia, že sme jedna firma, nie je to tak. My ako importér so sídlom v Bratislave a žilinský výrobný závod sme dve autonómne spoločnosti, ktoré konajú nezávisle od seba. Komunikujeme však veľmi intenzívne a vzájomná spolupráca je naozaj bezproblémová. Zákazníci potom profitujú z kratších dodacích lehôt slovenskej produkcie vzhľadom na umiestnenie výrobného závodu na Slovensku.Kia si vydobýjala svoje postavenie na trhu aj spoluprácou so športovcami. Ako v tomto kontexte hodnotíte spoluprácu napríklad so slovenskou futbalovou reprezentáciou, prípadne s chodcom Matejom Tóthom?
Kia sa snaží podporovať šport, lebo verí v jeho silu a pozitívnu emóciu, ktorú šíri. Predošlé partnerstvá či už so slovenskou futbalovou reprezentáciou, alebo olympijským víťazom Matejom Tóthom hodnotíme veľmi pozitívne, som rád, že sme vytvorili partnerstvá s takými výnimočnými a úspešnými športovcami. Naším najnovším ambasádorom je Marek Hamšík, fenomenálny futbalista. Marek a Kia majú spoločný príbeh, obaja začínali v skromných podmienkach a dotiahli to až na vrchol vo svojich odvetviach. Marek na slávnostnom odhalení na Bratislavskom hrade pokrstil model XCeed, tak verím, že aj toto nášmu najnovšiemu crossoveru prinesie šťastie a bude rovnako úspešný.V mnohých prípadoch, autá nevynímajúc, platí, že dizajn predáva. Kia pomaly každoročne zbiera významné svetové ocenenia za dizajn ako Red Dot či iF Design. Máte spätnú väzbu od zákazníkov, že dizajn ich pritiahol k vašim autám?
Stratégia predošlej dekády mala za cieľ vytvoriť ucelený, čistý a odvážny dizajn charakterizujúci značku Kia. Dizajnérskemu tímu, ktorému šéfuje viceprezident pre dizajn Peter Schreyer, sa to podarilo a naše vozidlá si zákazníci kupujú nielen pre svoju spoľahlivosť a kvalitu, ale aj pre jedinečný dizajn. Krásnym príkladom sú modely Proceed a Xceed.Vaša 7-ročná záruka bola na trhu prevratnou novinkou. Aké služby ponúkate zákazníkom v rámci starostlivosti o ich vozidlá?
Jedinečná 7-ročná záruka KIA je naozaj veľmi silný predajný argument. Je dôkazom mimoriadnej kvality vozidiel Kia a zároveň garanciou pre zákazníka, že ak sa nejaký problém predsa len vyskytne, nezaťaží to peňaženku zákazníka. Okrem 7-ročnej záruky k vozidlu poskytujeme zdarma aj asistenčnú službu na 3 roky. V prípade, že má zákazník vozidlo vybavené navigačným systémom, jeho aktualizáciu (mapové podklady a softvér) má v autorizovanom servise zdarma tak isto na 7 rokov, vždy raz ročne. Všetky autorizované servisy Kia poskytujú záručný aj pozáručný servis. Zákazníci sa môžu na nich obrátiť s akoukoľvek požiadavkou, od bežných ako napríklad vykonanie servisnej prehliadky až po špecifické, ktoré sa každý servis snaží riešiť individuálne podľa svojich možností. Pomocou aplikácie MyKia si zákazník vie, okrem iných užitočných funkcií, vyhľadať servis s kontaktmi, vie si pozrieť pracovné listy prehliadok, môže sa objednať do servisu, prezrieť si návod na obsluhu alebo význam výstražných kontroliek.Kia Stinger, jedno z najkrajších vozidiel vo svojom segmente, sa hrdí titulom Auto roka. Čo to pre vás znamená a ako sa to prejavilo na predajoch?
Prestížne ocenenie Auto roka pre také výnimočné vozidlo, akým je Stinger, nás veľmi potešilo, myslím si, že to jasne deklaruje jeho kvality a výnimočnosť. Priaznivci značky Kia ocenili, že máme v ponuke aj pravé gran turismo. Stinger je rozhodne auto, ktoré upriamuje pozornosť zákazníkov na značku Kia a pomáha jej budovať rešpekt a imidž úspešnej automobilky.Dnes sa intenzívne hovorí o nových druhoch predaja vozidiel. Ako je na tom Kia s produktmi ako operatívny lízing pre fyzické osoby či splátky na tretiny alebo štvrtiny? Pripravujete v tomto smere aj nejaké nové služby?
Zvýhodnené programy financovania cez lízing alebo úver stále patria medzi veľmi populárne a využívané formy financovania pri nákupe vozidiel značky Kia. V ponuke zvýhodneného financovania okrem úveru či lízingu bez navýšenia ponúkame aj obľúbený program štvrtinky na lízing alebo úver. Operatívny lízing začína byť čoraz populárnejšou formou obstarania vozidla aj pre fyzické osoby. Značka Kia pozorne sleduje aj tento trend, a preto spolupracuje so všetkými spoločnosťami poskytujúcimi operatívny lízing, ktoré vedia uzatvoriť zmluvy aj s fyzickými osobami. Tieto zmluvy sa väčšinou pripravujú na mieru a podľa preferencií klienta.Aké najväčšie výzvy stoja v najbližšom období pred vami a na čo sa zvlášť tešíte?
Rok 2020 bude pre všetky značky náročný v zmysle plnenia limitov predpísaných EÚ. Priemer emisií CO2 všetkých predaných automobilov každej značky nesmie presiahnuť stanovenú úroveň. Je to výzva, ale zároveň niečo, na čo sa teším. Bude si to vyžadovať definíciu nových predajných a komunikačných stratégií. Myslím si, že Kia je vďaka silnému zastúpeniu hybridných, plug-in hybridných a plne elektrických vozidiel vo svojom portfóliu dobre pripravená na splnenie tohto cieľa.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia