Ako nainštalovať dotykové rádio do starého auta? Zvládnete to aj vy!

Najmodernejšia konektivita v starom aute? Ide to, keď sa človek odváži. Z Číny sa dajú objednať systémy infotainmentu aj pre autá staré 20 rokov. Vyskúšali sme to na BMW radu 5.
Vydané  Text: 
Veľké internetové obchody z Ďalekého východu ponúkajú všetko predstaviteľné (aj ťažšie predstaviteľné) automobilové príslušenstvo v celej škále kvality a ceny. **Nechýbajú ani systémy infotainmentu pre európske autá v dizajne prispôsobenom pôvodným „rádiám“.** Pozreli sme sa na jeden produkt a jeho montáž podrobnejšie – krok za krokom.

Zmysluplné inovácie

Kto má youngtimera, možno pozná ten problém. Majiteľ je v zásade so svojím obstarožným autom spokojný, lebo jazdí oveľa pohodovejšie ako uniformné nové auto. Lebo je to vozidlo s charakterom. Také, čo už niečo zažilo. Ale predsa sú tu dve inovácie nových čias, ktoré nie sú celkom nepraktické. **Napríklad integrovaná navigácia namiesto smartfónu prilepeného gumovou prísavkou na čelné sklo, odkiaľ odpadne po každej druhej väčšej nerovnosti na ceste.** A ani zvuk kazetového prehrávača s ohľadom na „pomer signálu a šumu“ nie je to pravé orechové, nehovoriac o dynamike reprodukcie. Ak nemá z prístrojového panela vytŕčať divo blikajúce moderné rádio vo formáte 1 DIN, ktorého vzhľad je v príkrom rozpore s pokojným interiérom, potom sa výmena oplatí. Inak by sme si mohli rovno na zadné sklo nalepiť veľkoplošnú nálepku výrobcu autorádia, ako to bolo módne pred desaťročiami.
Iba za 250 eur sa dá do auta dostať všetko, čo musia poskytovať aktuálne systémy infotainmentu. Osvedčí sa lacný prístroj z Číny?
Na vyriešenie dilemy sa oplatí výlet do Ríše stredu – teda virtuálny. **Internetové zásielkové platformy ako AliExpress alebo Gearbest ponúkajú systémy infotainmentu s operačným systémom Android, ktorých dizajn verne napodobňuje originálne prístroje automobilových výrobcov.** Za 250 eur sme tam objednali systém, ktorý je ako uliaty do kopitu E39, ale poskytuje všetky aktuálne funkcie digitálnej konektivity.

Montáž systému

**Predstava je veľmi lákavá, ale cesta k výsledku je hrboľatejšia, ako sme si spočiatku predstavovali – a vinu má na tom BMW.** Lebo kto má limuzínu rad 5 z roku 2001, v ktorého kokpite sa hrdo rozpína displej 16 : 9 originálneho navigačného systému, rýchlo prekľaje zašlú slávu. Monitor v kokpite je totiž iba obrazovka, kým jednotlivé elektronické moduly pre rádio, obrazový signál a navigáciu sedia vľavo v batožinovom priestore. Kto chce namontovať moderný systém, musí v tomto prípade natiahnuť krížom cez auto osobitne dodávaný káblový zväzok.
Ideme na to! Najprv sa musí odpojiť batéria vpravo vzadu v batožinovom priestore. Ide to dokonca bez zašpinenia prstov
Najprv treba vyhodiť všetky staré elektronické haraburdy z batožinového priestoru. **Táto operácia je ešte jednoduchá.** Spočíva v odpojení batérie, odmontovaní niekoľkých skrutiek a vo vytiahnutí všetkých konektorov. Modul s CD-mechanikou navigácie však musí zostať na mieste (bez zapojenia), inak by v bočnom čalúnení zízala nechutná diera. Potom si môžeme začať raziť cestu dopredu do šachty rádia v stredovej konzole. **Na to je potrebné najprv vybrať niektoré dielce.** Zadné sedadlo? Von! Obloženie prahov dverí? Von! Sedadlo vodiča? Von! Vnútorné obloženie ľavého stredného stĺpika? Von! V princípe využijeme rovnakú trasu, po ktorej výrobca už raz natiahol cez auto pôvodný káblový zväzok. Skrutkovať pri tom veľa netreba, lebo väčšina prvkov je nasadených v plastových príchytkách, preto je dobré najprv si obstarať súpravu vyťahovačov, aby sa plastové nity nepoškodili. A prečo treba vymontovať aj sedadlo vodiča? Lebo inak sa nedá odstrániť obloženie stredného stĺpika. **Uvoľnením štyroch matíc Torx 50 sa našťastie demontáž sedadla podarí celkom ľahko.**
Potom idú preč staré moduly systému BMW. Okrem jednotky navigácie, ktorá zostane na mieste, lebo inak by v čalúnení zívala diera
Aj v priestore nôh vodiča musíme demontovať niekoľko kusov obloženia, kým sa otvorí cesta smerom do šachty rádia. A tam teraz správa pre staré rádio znie: odlet! Samozrejme, nie do smetí, ale starostlivo odložiť pre eventuálne použitie v budúcnosti do škatule. Do smetí ide iba rám, v ktorom bola umiestnená obrazovka. **Nový systém infotainmentu má dve kovové koľajničky, ktoré sa následne priskrutkujú do pôvodných otvorov.** Kto by si myslel, že na strane spolujazdca netreba nič robiť, by sa mýlil, lebo tam sa musí do stropu prestrčiť anténa GPS. **Jej kábel sa vinie pod bočným airbagom v prednom stĺpiku smerom nadol, pozdĺžne pod odkladacou schránkou pred spolujazdcom a potom z priestoru na nohy do stredovej konzoly.** Veľkým okamihom je následne spustenie nového prístroja do pôvodnej šachty – a hľa: nič sa nedeje. Prečo? Lebo konektory rádia sú príliš veľké a celý prístroj nedosadne na ľavej strane. No aj na tento problém existuje riešenie. Volá sa uhlový konektor FAKRA. Po šiestich hodinách majstrovania je BMW opäť v pôvodnom stave a čínsky systém infotainmentu sedí konečne tam, kde má. V princípe je to tablet s operačným systémom Android v podobe systému infotainmentu.
Kábel potom vedie vnútri pozdĺž prahu dverí dopredu. Na to je potrebné demontovať nasadené obloženie

Biedny modul Bluetooth

Zvuk z originálnych reproduktorov BMW je špičkový, navigačný systém nájde polohu o pár sekúnd. Odteraz sa dá smartfón nabíjať počas jazdy a súčasne streamovať hudba. **No nie je to nevyhnutné, lebo z Google Playstore sa dá Spotify inštalovať priamo ako aplikácia a umiestniť na štartovaciu obrazovku.** Je to tak aj lepšie, lebo kým rádio, CD a dáta MP3 hrajú dobre, kvalita reprodukcie pri Bluetooth streamingu je biedna – plechový zvuk s preexponovanými výškami a chýbajúcimi basmi. Tu sa prejavuje hendikep výhodnej ceny – čínska navigácia nemá kvalitný modul Bluetooth.
Aby bolo možné demontovať obloženie stredného stĺpika, treba vybrať sedadlo vodiča. Na to je potrebný kľúč Torx 50
A vyskakuje ešte jeden problém. Aj keď v princípe ide o tablet s operačným systémom Android, inštalované aplikácie sa aj tak ovládajú. **Teda nijaké zredukované zobrazenie so zväčšenými ovládacími prvkami ako pri Android Auto alebo Apple Car.** Preto je ovládanie počas jazdy príliš filigránske a treba si ho radšej odpustiť. Vďaka dodanému adaptéru pre dátovú zbernicu CAN-Bus fungujú základné povely ako „hlasnejšie/tichšie“ a „ďalšia/predchádzajúca skladba“ priamo pomocou originálnych tlačidiel na volante.
Kým vyústí do šachty, musí sa kábel previesť pod krytom pedálov. Pozor pri demontáži, tu visí reproduktor parkovacích senzorov PDC na tenkých káblikoch

ZÁVER

Najprv veľké poďakovanie: prostredníctvom diaľkovej diagnózy sa Lisa Dombrowski (technická podpora HiFi-Garage) a André Schulze (Xtrons I-BUS App) zaslúžili o to, že každý konektor našiel správne miesto na pripojenie. Preto môžeme vysloviť záver k fungujúcemu infotainmentu made in China, a ten je pozitívny. Prístroj funguje dobre a v ničom nezaostáva za modernými systémami automobilových výrobcov. **Ovládanie nie je z ergonomického hľadiska optimálne, ale tu sa iste časom dostaví efekt návyku.** Faktom je, že šesť hodín práce sa v každom prípade oplatí, rovnako ako výhodná cena 250 eur.

Tento a viac podobných článkov nájdete v aktuálnom čísle Auto motor a šport 10/2019, ktorý je momentálne v predaji




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia