Ako nainštalovať dotykové rádio do starého auta? Zvládnete to aj vy!
Najmodernejšia konektivita v starom aute? Ide to, keď sa človek odváži. Z Číny sa dajú objednať systémy infotainmentu aj pre autá staré 20 rokov. Vyskúšali sme to na BMW radu 5.
Vydané Text: Peter Orosz
Zmysluplné inovácie
Kto má youngtimera, možno pozná ten problém. Majiteľ je v zásade so svojím obstarožným autom spokojný, lebo jazdí oveľa pohodovejšie ako uniformné nové auto. Lebo je to vozidlo s charakterom. Také, čo už niečo zažilo. Ale predsa sú tu dve inovácie nových čias, ktoré nie sú celkom nepraktické. **Napríklad integrovaná navigácia namiesto smartfónu prilepeného gumovou prísavkou na čelné sklo, odkiaľ odpadne po každej druhej väčšej nerovnosti na ceste.** A ani zvuk kazetového prehrávača s ohľadom na „pomer signálu a šumu“ nie je to pravé orechové, nehovoriac o dynamike reprodukcie. Ak nemá z prístrojového panela vytŕčať divo blikajúce moderné rádio vo formáte 1 DIN, ktorého vzhľad je v príkrom rozpore s pokojným interiérom, potom sa výmena oplatí. Inak by sme si mohli rovno na zadné sklo nalepiť veľkoplošnú nálepku výrobcu autorádia, ako to bolo módne pred desaťročiami.Iba za 250 eur sa dá do auta dostať všetko, čo musia poskytovať aktuálne systémy infotainmentu. Osvedčí sa lacný prístroj z Číny?
Montáž systému
**Predstava je veľmi lákavá, ale cesta k výsledku je hrboľatejšia, ako sme si spočiatku predstavovali – a vinu má na tom BMW.** Lebo kto má limuzínu rad 5 z roku 2001, v ktorého kokpite sa hrdo rozpína displej 16 : 9 originálneho navigačného systému, rýchlo prekľaje zašlú slávu. Monitor v kokpite je totiž iba obrazovka, kým jednotlivé elektronické moduly pre rádio, obrazový signál a navigáciu sedia vľavo v batožinovom priestore. Kto chce namontovať moderný systém, musí v tomto prípade natiahnuť krížom cez auto osobitne dodávaný káblový zväzok.Ideme na to! Najprv sa musí odpojiť batéria vpravo vzadu v batožinovom priestore. Ide to dokonca bez zašpinenia prstov
Potom idú preč staré moduly systému BMW. Okrem jednotky navigácie, ktorá zostane na mieste, lebo inak by v čalúnení zívala diera
Kábel potom vedie vnútri pozdĺž prahu dverí dopredu. Na to je potrebné demontovať nasadené obloženie
Biedny modul Bluetooth
Zvuk z originálnych reproduktorov BMW je špičkový, navigačný systém nájde polohu o pár sekúnd. Odteraz sa dá smartfón nabíjať počas jazdy a súčasne streamovať hudba. **No nie je to nevyhnutné, lebo z Google Playstore sa dá Spotify inštalovať priamo ako aplikácia a umiestniť na štartovaciu obrazovku.** Je to tak aj lepšie, lebo kým rádio, CD a dáta MP3 hrajú dobre, kvalita reprodukcie pri Bluetooth streamingu je biedna – plechový zvuk s preexponovanými výškami a chýbajúcimi basmi. Tu sa prejavuje hendikep výhodnej ceny – čínska navigácia nemá kvalitný modul Bluetooth.Aby bolo možné demontovať obloženie stredného stĺpika, treba vybrať sedadlo vodiča. Na to je potrebný kľúč Torx 50
Kým vyústí do šachty, musí sa kábel previesť pod krytom pedálov. Pozor pri demontáži, tu visí reproduktor parkovacích senzorov PDC na tenkých káblikoch
ZÁVER
Najprv veľké poďakovanie: prostredníctvom diaľkovej diagnózy sa Lisa Dombrowski (technická podpora HiFi-Garage) a André Schulze (Xtrons I-BUS App) zaslúžili o to, že každý konektor našiel správne miesto na pripojenie. Preto môžeme vysloviť záver k fungujúcemu infotainmentu made in China, a ten je pozitívny. Prístroj funguje dobre a v ničom nezaostáva za modernými systémami automobilových výrobcov. **Ovládanie nie je z ergonomického hľadiska optimálne, ale tu sa iste časom dostaví efekt návyku.** Faktom je, že šesť hodín práce sa v každom prípade oplatí, rovnako ako výhodná cena 250 eur.Tento a viac podobných článkov nájdete v aktuálnom čísle Auto motor a šport 10/2019, ktorý je momentálne v predaji
Aliexpress, Android, Apple, Číne, Čínske Rádio, Dotykove, Dotykové Rádio, Gearbest, Montáž, Návod, Rádio
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia