Počuli ste o nultom servise vozidla? Týmto procesom si musí prejsť každé nové auto pred odovzdaním zákazníkovi.
Prečo si nekúpite nové auto cez internet? Pretože niekto vám ho musí pred kúpou nachystať
Vydané Text: Peter Orosz
„Auto je vo fabrike prichystané tak, aby sa s ním počas transportu ľahko manipulovalo – preto má napríklad nakódované centrálne zamykanie tak, že funguje len v núdzovom režime. **Na aute je viacero ochranných fólií a chráničov, aby sa pri prevoze nepoškodilo.** Keďže vo fabrike a počas výroby sa autá parkujú nahusto na veľkých parkoviskách, treba zabrániť napríklad tomu, aby dvere auta obúchali lak na susednom aute,“ vysvetľuje Matúš Galbavý.
Prvým krokom predpredajného servisu je kontrola, či auto prišlo k predajcovi nepoškodené. Predajca si následne objednáva na servise mechanika, ktorý vykoná PDI, a umývača vozidiel. Servis trvá obyčajne 1-2 hodiny, rovnako dlho treba počítať na umývanie. „K autu pripravím pre mechanika zákazkový list so zoznamom úkonov, ktoré na aute treba spraviť,“ hovorí Matúš Galbavý.
**Zoznam úkonov PDI predpisuje výrobca a každý autorizovaný predajca ho musí do bodky splniť.** Ide napríklad o kontrolu mechanických častí vozidla, naprogramovanie palubných systémov a nastavenie servisného intervalu v palubnom počítači, nahustenie pneumatík (alebo vyfúknutie, keďže mnohé autá prichádzajú z fabriky s prehustenými pneumatikami), montáž antény a krytov kolies, nalepenie výstražných nálepiek v slovenčine či vloženie povinnej výbavy do kufra auta.
Zaujímavosťou je, že autá prichádzajú k predajcom s nízkou hladinou benzínu či vody do ostrekovača, dolievajú sa až pri PDI. Skontrolovať treba aj hladinu oleja či chladiacej kvapaliny. **Dôvodom je, aby auto počas prepravy nemalo v sebe príliš veľa horľavých kvapalín.**
Súčasťou PDI je aj montáž držiakov na tabuľky s EČV a inštalácia doplnkov a príslušenstva, ktoré si zákazník objednal a ktoré sa nemontujú pri výrobe. Môže ísť napríklad o ťažné zariadenie či strešný nosič. Odlepenie ochranných fólií a čistenie auta je až posledným krokom PDI. **Po absolvovaní PDI a umytí sa auto zaparkuje do takzvanej odovzdávacej miestnosti, kde čaká na zákazníka.** „Pred tým, ako auto odovzdávam, ešte skontrolujem, či je v navigácii zvolená slovenčina a či je klimatizácia nastavená na 22 stupňov tak, ako predpisuje výrobca,“ vysvetľuje Matúš Galbavý. Predajca pri odovzdávaní ešte zákazníkovi vysvetlí ovládanie, pomôže mu s pripojením telefónu, ukáže fungovanie napríklad parkovacej kamery či asistenčných systémov.
**PDI je jeden z dôvodov, prečo si predajcovia zatiaľ nevedia predstaviť, že by sa autá dali predávať mimo showroomov, napríklad cez internet.** „Predajňa áut nie je pre nás len výstavisko modelov. Významnou súčasťou predajcu je aj servis, v ktorom zabezpečujeme, aby zákazník dostal čisté a perfektne pripravené auto,“ uzatvára Galbavý.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia