Za nastavovanie navigácie a ladenie rádia bude pokuta. Parlament schvaľuje novelu zákona, ktorá motoristov nepoteší

Ministerstvo vnútra pripravilo pre motoristov nové zákony a novelu cestného zákona, prinášame ich súhrn.
Vydané  Text: 
Počas posledných mesiacov sme vás postupne informovali o navrhovaných zmenách v zákone o cestnej premávke. Tie boli v júni schválené a 19. septembra ich parlament posunul do druhého čítania. Platnosť by tak mali nadobudnúť už v najbližších týždňoch. ### Evidencia vozidiel Hlavným cieľom je zjednodušiť vybavovanie elektronických podaní pri evidovaní vozidiel. Prihlasovanie a odhlasovanie vozidiel by tak po novom malo byť možné prostredníctvom elektronickej služby bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu. Doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom by mal doručiť kuriér priamo na adresu žiadateľa. K zjednodušeniu by malo dôjsť aj v poskytovaní služieb ako napríklad vypustenie fyzického porovnávania údajov z dokladov s údajmi na vozidle, umožnenie vykonávania niektorých ďalších evidenčných úkonov na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte či predĺženie platnosti zvláštnych evidenčných čísel. ### Používanie telefónu a iných telefónnych prístrojov počas jazdy Telefonovanie počas jazdy bude povolené iba prostredníctvom handsfree zariadenia. Zakázané bude nielen držanie mobilu v ruke, ale aj používanie či držanie iných telekomunikačných, audiovizuálnych alebo podobných zariadení.
Prenosné navigácie sú ešte aj dnes užitočné, ale držať ich takto v ruke bude po novom trestané pokutou. Platí to aj pre držanie mobilu bez ohľadu na to, na čo ho práve používate.
Meniť sa tak bude znenie zákona z formulky „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ na „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“, keďže predchádzajúci výklad bol nejednoznačný a vodiči sa často vyhovárali na to, že mobil iba držali v ruke a nepoužívali ho. V praxi to znamená, že **nesmiete držať ani obsluhovať zariadenia**, **ktoré nesúvisia s vedením vozidla**, ak ide o komplikovanejšie a zdĺhavejšie procesy ako napríklad **ladenie staníc autorádia** alebo **zadávanie cieľa cesty do navigácie**. Ovládanie hlasitosti rádia alebo klimatizácie jedným stlačením, či ovládanie pomocou multifunkčného volantu sa k nim neráta. Za porušenie týchto pravidiel sa zároveň zdvojnásobujú pokuty.
Aj zdĺhavé ladenie rádia môže byť nebezpečné. Parlament preto práve schvaľuje novelu zákona, ktorá bude myslieť aj na toto.
### Parkovanie na chodníku Pri parkovaní na chodníku nebude možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať iba na chodníku priľahlom k ceste. Vodičské oprávnenia pre mladých vodičov Schválené by malo byť tiež rozšírenie vodičského oprávnenia pre mladých vodičov tak, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (dnes 21 rokov) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (dnes 24 rokov). Tento návrh bol vydaný na základe smernice EÚ. ### Vodiči s krátkou praxou Pre neskúsených vodičov s nízkou praxou sa zavádza obdobie skúšobnej doby na 2 roky od udelenia vodičského oprávnenia skupiny B. Ak sa vodič v priebehu týchto dvoch rokov dopustí dvoch závažných priestupkov alebo prekročení rýchlosti, bude musieť absolvovať doškoľovací kurz v autoškole, rehabilitačný program u dopravného psychológa a preskúšanie pravidiel na polícii. ### Zlepšenie vymožiteľnosti sankcií Zlepšiť vymožiteľnosť sankcií chce ministerstvo vnútra tak, že ak nedôjde k úhrade pokuty v stanovenej lehote, bude možné zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom. Novinkou je tiež zavedenie blokového konania o správnom delikte držiteľa vozidla. To znamená, že ak vodič v minulosti porušil pravidlá cestnej premávky s daným vozidlom, radar ho zaznamenal, ale nepodarilo sa zistiť držiteľa vozidla a jeho adresu, pri jeho zastavení policajtom mu policajt uloží pokutu priamo na mieste. ### Cyklisti a alkohol Cyklisti môžu jazdiť s maximálne 0,5 promile alkoholu v krvi iba na cestičke pre cyklistov a v obci, teda území vymedzenom dopravnými značkami Obec a Koniec obce. ### Vytvorenie záchranárskej uličky Vodiči budú mať povinnosť vytvoriť záchranárskú uličku v kolóne na diaľnici a striedavo sa radiť (zipsovať) aj pri zbiehaní do jazdných pruhov. ### Kolobežky s motorčekom Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, v súčasnosti sa totiž zaraďuje medzi chodcov. Pre kolobežkárov s motorčekom zároveň platí to isté ako pre cyklistov ohľadom povoleného alkoholu v krvi a vymedzených území, kde môžu jazdiť.

Čo ak na Forde Focus Active počas jazdy zaradím spiatočku?

Test Fordu Focus Kombi Active 1.5 EcoBoost v konfigurácii s automatickou prevodovkou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia