Počas posledných mesiacov sme vás postupne informovali o navrhovaných zmenách v zákone o cestnej premávke. Tie boli v júni schválené a 19. septembra ich parlament posunul do druhého čítania. Platnosť by tak mali nadobudnúť už v najbližších týždňoch.
### Evidencia vozidiel
Hlavným cieľom je zjednodušiť vybavovanie elektronických podaní pri evidovaní vozidiel. Prihlasovanie a odhlasovanie vozidiel by tak po novom malo byť možné prostredníctvom elektronickej služby bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu. Doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom by mal doručiť kuriér priamo na adresu žiadateľa.
K zjednodušeniu by malo dôjsť aj v poskytovaní služieb ako napríklad vypustenie fyzického porovnávania údajov z dokladov s údajmi na vozidle, umožnenie vykonávania niektorých ďalších evidenčných úkonov na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte či predĺženie platnosti zvláštnych evidenčných čísel.
### Používanie telefónu a iných telefónnych prístrojov počas jazdy
Telefonovanie počas jazdy bude povolené iba prostredníctvom handsfree zariadenia. Zakázané bude nielen držanie mobilu v ruke, ale aj používanie či držanie iných telekomunikačných, audiovizuálnych alebo podobných zariadení.
Prenosné navigácie sú ešte aj dnes užitočné, ale držať ich takto v ruke bude po novom trestané pokutou. Platí to aj pre držanie mobilu bez ohľadu na to, na čo ho práve používate.
Meniť sa tak bude znenie zákona z formulky „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ na „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“, keďže predchádzajúci výklad bol nejednoznačný a vodiči sa často vyhovárali na to, že mobil iba držali v ruke a nepoužívali ho.
V praxi to znamená, že **nesmiete držať ani obsluhovať zariadenia**, **ktoré nesúvisia s vedením vozidla**, ak ide o komplikovanejšie a zdĺhavejšie procesy ako napríklad **ladenie staníc autorádia** alebo **zadávanie cieľa cesty do navigácie**. Ovládanie hlasitosti rádia alebo klimatizácie jedným stlačením, či ovládanie pomocou multifunkčného volantu sa k nim neráta. Za porušenie týchto pravidiel sa zároveň zdvojnásobujú pokuty.
Aj zdĺhavé ladenie rádia môže byť nebezpečné. Parlament preto práve schvaľuje novelu zákona, ktorá bude myslieť aj na toto.
### Parkovanie na chodníku
Pri parkovaní na chodníku nebude možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať iba na chodníku priľahlom k ceste.
Vodičské oprávnenia pre mladých vodičov
Schválené by malo byť tiež rozšírenie vodičského oprávnenia pre mladých vodičov tak, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (dnes 21 rokov) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (dnes 24 rokov). Tento návrh bol vydaný na základe smernice EÚ.
### Vodiči s krátkou praxou
Pre neskúsených vodičov s nízkou praxou sa zavádza obdobie skúšobnej doby na 2 roky od udelenia vodičského oprávnenia skupiny B. Ak sa vodič v priebehu týchto dvoch rokov dopustí dvoch závažných priestupkov alebo prekročení rýchlosti, bude musieť absolvovať doškoľovací kurz v autoškole, rehabilitačný program u dopravného psychológa a preskúšanie pravidiel na polícii.
### Zlepšenie vymožiteľnosti sankcií
Zlepšiť vymožiteľnosť sankcií chce ministerstvo vnútra tak, že ak nedôjde k úhrade pokuty v stanovenej lehote, bude možné zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.
Novinkou je tiež zavedenie blokového konania o správnom delikte držiteľa vozidla. To znamená, že ak vodič v minulosti porušil pravidlá cestnej premávky s daným vozidlom, radar ho zaznamenal, ale nepodarilo sa zistiť držiteľa vozidla a jeho adresu, pri jeho zastavení policajtom mu policajt uloží pokutu priamo na mieste.
### Cyklisti a alkohol
Cyklisti môžu jazdiť s maximálne 0,5 promile alkoholu v krvi iba na cestičke pre cyklistov a v obci, teda území vymedzenom dopravnými značkami Obec a Koniec obce.
### Vytvorenie záchranárskej uličky
Vodiči budú mať povinnosť vytvoriť záchranárskú uličku v kolóne na diaľnici a striedavo sa radiť (zipsovať) aj pri zbiehaní do jazdných pruhov.
### Kolobežky s motorčekom
Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, v súčasnosti sa totiž zaraďuje medzi chodcov. Pre kolobežkárov s motorčekom zároveň platí to isté ako pre cyklistov ohľadom povoleného alkoholu v krvi a vymedzených území, kde môžu jazdiť.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk