Dovážajú sa na Slovensko menej kvalitné autá? Toto je pravda o dvojakej kvalite výroby v automobilovom priemysle.

**To, že prášok na pranie z Rakúska je voňavejší a lieskovo-orieškový krém chutnejší a zdravší nám nedávno potvrdila aj Európska únia, ktorá tento závažný problém dvojakej kvality potravín v súčasnosti rieši.** Mnohých však zaujíma otázka, či rozdielny meter pri výrobe používajú aj iné firmy vyrábajúce napríklad nábytok či automobily. Pamätníci vám určite povedia, že za socializmu boli produkty určené na… Prečítať celé
Vydané  Text: 
**To, že prášok na pranie z Rakúska je voňavejší a lieskovo-orieškový krém chutnejší a zdravší nám nedávno potvrdila aj Európska únia, ktorá tento závažný problém dvojakej kvality potravín v súčasnosti rieši.** Mnohých však zaujíma otázka, či rozdielny meter pri výrobe používajú aj iné firmy vyrábajúce napríklad nábytok či automobily. Pamätníci vám určite povedia, že za socializmu boli produkty určené na export do zahraničia oveľa kvalitnejšie než tie, ktoré zostávali v domácom Československu. Daný problém sa pritom týkal aj vtedajších áut, tie boli totiž pre socialistický štát významným zdrojom zahraničných príjmov. **A preto sa nemôžeme čudovať, že sa o dvojakej kvalite výroby v automobilovom priemysle hovorí aj dnes.** Mnohí sú stále presvedčení, že na Slovensko prichádzajú horšie výrobky predávané v rovnakom balení za podobnú cenu.

Na vlastné oči

Boli sme sa preto pozrieť do závodu na výrobu automobilov Hyundai v Nošoviciach, kde značka produkuje kľúčové modely Tucson, ix20 a i30 vo všetkých verziách. Ide pritom o prvý výrobný závod Hyundai v Európe a nepochybne patrí k tým najmodernejším nielen na starom kontinente, ale aj vo svete. **Aj vďaka tomu dokáže automobilka na tomto mieste vyrábať ročne až 340 000 áut pre 69 krajín sveta.** Najzaujímavejšie však je, že všetky modely sa vyrábajú spoločne na jednej linke. **Za sebou tak môžete vidieť rôzne modely, ktoré po dokončení poputujú do úplne iných častí sveta.** Pred i30-kou objednanou pre slovenského zákazníka už stál pripravovaný Tucson, ktorého po dokončení čakala cesta na Blízky východ. Každý jeden kus bol pritom montovaný úplne rovnakým spôsobom bez rozdielov v postupe či materiáloch. Všetky stroje sú nastavené tak, aby si poradili s viacerými karosárskymi verziami či farebnými kombináciami. **Ak ste si teda mysleli, že červenú striekajú len v utorok a striebornú zase v piatok, tak ste na omyle. Tieto stroje striedajú farbu každú chvíľku.**

Unifikácia znižuje náklady

Robiť rozdiely sa v automobilovom priemysle už dnes neoplatí. Oveľa výhodnejšie je produkovať minimum verzií na rovnakej linke. Akékoľvek kvalitatívne variácie by boli neefektívne a logisticky náročné, čo by produkciu automobilov skôr predražilo. Oveľa väčšiu pozornosť preto Hyundai venuje kvalite výroby a podpore domácej zamestnanosti. **Vo fabrike pracuje až 96 % Čechov, pričom väčšina sa na pracovnej pozícii udrží niekoľko rokov.** Nízka fluktuácia zamestnancov v konečnom dôsledku prispieva k zvýšeniu kvality výroby. Ak totiž niekto svoju prácu vykonáva dlhodobo, tak podáva efektívnejší a lepší výkon než nováčik.
Veľkú pozornosť tiež fabrika venuje poctivej výstupnej kontrole, pri ktorej je každé nové auto podrobené náročným testom kvality. Autá, ktoré opúšťajú továreň, musia spĺňať všetky požiadavky a okrem statickej kontroly absolvujú aj skúšobnú jazdu na testovacej trati. **Tá je zostavená z rôznych povrchov, na ktorých sa zisťuje, či interiérové časti nevŕzgajú a či podvozok s motorom pracujú tak, ako by mali.**

Súčasťou vývoja

Len málokto pritom vie, že fabrika v Nošoviciach sa aktívne podieľa aj na vývoji nových modelov značky Hyundai. Samotní zamestnanci navštevujú vývojové strediská, kde spoločne plánujú výrobný plán a jednotlivé procesy. **Slovo majú aj testovací jazdci, ktorí pôsobia priamo v nošovickej továrni. Ich úlohou je testovať prototypy na skutočných cestách a pomáhajú technikom dolaďovať jazdné vlastnosti budúcich modelov.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia