Štát opäť dotuje nákup luxusných drahých áut. Je šrotovné 2019 veľký podvod na bežných ľuďoch?
Podmienky, ktoré štát určil pre šrotovné v roku 2019, sa v zásadných veciach nelíšia od dotácií na nákup elektromobilov a plug-in hybridov.
Vydané Text: Erik Stríž
KOMENTÁR V priebehu posledných dvoch týždňov naši čitatelia prejavili enormný záujem o tému „Šrotovné 2019“. Článok od nášho kolegu Petra Orosza prepísal naše interné štatistiky a jeho sledovanosť svedčí o tom, že ľudia majú o dotácie na nákup nového auta skutočný záujem. Čo ich však zrejme nepotešilo, sú opäť veľmi špekulatívne podmienky, po ktorých splnení vám štát uvedenú dotáciu poskytne.
Pripomeňme si v stručnosti, o čo v šrotovnom 2019 a 2020 vlastne ide: * štát poskytne jednotlivcom i firmám dotáciu vo výške maximálne 10 000 eur alebo 25 percent z ceny auta * musí sa pritom jednať o nákup úplne nového auta a s alternatívnym pohonom, teda autá na CNG, LPG, plug-in hybridy, vodíkové autá a elektromobily * ak žiadateľ o dotáciu poskytne svoje aspoň 15-ročné auto na odhlásenie z evidencie, môže byť dotovaná čiastka až do výšky 35 percent z ceny nového vozidla Štát si pritom určil aj **podmienku**, že nové auto bude musieť dotyčný jednotlivec alebo firma vlastniť po dobu najmenej štyroch rokov. Predpokladáme, že dotácia mu bude vyplatená práve v priebehu uvedených štyroch rokov, aby tak predišlo špekuláciám s poskytovaním dotácií. Na jednej strane je uvedené dotovanie nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom ústretovým krokom k spotrebiteľom a tiež k európskej stratégii znižovania emisií osobnej dopravy. Na druhej strane vzniká opodstatnená obava, že tieto dotácie budú využité na **podporu luxusných a drahých áut**, ako tomu bolo pri nedávnych dotáciách na hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. ### Kompetentní si spravili šrotovné na mieru pre seba Štát sa teda opäť vybral kontroverznou cestou – finančne podporí jednotlivcov, ktorí si chcú kúpiť nové prémiové auto, ako napríklad **BMW i8, Jaguar I-Pace**, **Audi e-tron** či **Mercedes-Benz GLE plug-in hybrid**. Prakticky to znamená, že sa **my všetci poskladáme na to, aby si mohli bohatí kúpiť nové drahé autá**, zatiaľ čo podstata štátu uniká: bežní ľudia si nemôžu zadovážiť moderné plug-in hybridné či elektrické auto, pretože jeho ceny zásadne prevyšujú ich finančné možnosti. A pritom práve títo bežní ľudia majú byť tí, ktorí majú údajne robiť veľké zmeny v produkcii CO2 z osobnej dopravy. Mohli by sme si povedať, že tí bohatí predsa nepotrebujú nejakých desaťtisíc eur od štátu, aby si kúpili nové auto. A je to pravda. Ale keď budú mať takúto možnosť, boli by hlúpi, ak by ju nevyužili. A konečnom dôsledku sa tak na ich nové luxusné autá poskladajú daňoví poplatníci. Je ale potrebné uviesť, že autá na CNG a LPG dnes už nie sú tak finančne nákladné a dotácia sa vzťahuje aj na ne. Lenže pri spaľovaní zemného a ropného plynu sa v konečnom dôsledku tiež produkuje oxid uhličitý, i keď v menšom množstve. Okrem toho sa jedná o zdroje, ktorých zásoby sú na Zemi obmedzené. ### Ako by to mal štát spraviť správne? Je toto správny prístup? Naozaj musí mať každá výhoda od štátu *skryté ale*, ktoré je tak významné, že prakticky znemožní jej využitie bežnými ľuďmi, ktorých je na Slovensku väčšina? Prečo štát finančne neznevýhodňuje ľudí, ktorí sa rozhodnú **vymeniť svoje staré auto za nové**, úspornejšie a „čistejšie“? Veď európske emisné normy sú dnes tak absurdne náročné, že všetky nové autá, vrátane tých naftových, sú v porovnaní s 5- či 10-ročnými autami vysoko ekologickými strojmi. **Skutočným riešením problémov so starými autami** je bolo šrotovné, aké tu bolo v rokoch 2008 a 2009. Teda také, ktoré by bolo výhodné pre bežných ľudí. Tí by svoje staršie „neekologické“ automobily nechali vyradiť z evidencie a namiesto nich by si vďaka dotácii od štátu mohli dovoliť nové, bezpečné, ekologické a moderné auto, ktoré spĺňa všetky záväzné európske požiadavky.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia