Štát opäť dotuje nákup luxusných drahých áut. Je šrotovné 2019 veľký podvod na bežných ľuďoch?

Podmienky, ktoré štát určil pre šrotovné v roku 2019, sa v zásadných veciach nelíšia od dotácií na nákup elektromobilov a plug-in hybridov.
Vydané  Text: 

KOMENTÁR V priebehu posledných dvoch týždňov naši čitatelia prejavili enormný záujem o tému „Šrotovné 2019“. Článok od nášho kolegu Petra Orosza prepísal naše interné štatistiky a jeho sledovanosť svedčí o tom, že ľudia majú o dotácie na nákup nového auta skutočný záujem. Čo ich však zrejme nepotešilo, sú opäť veľmi špekulatívne podmienky, po ktorých splnení vám štát uvedenú dotáciu poskytne.

Šrotovné dostalo zelenú! Štát vám dá 10 000 eur na nákup nového vozidla s alternatívnym pohonom

*Tento príspevok je už neaktuálny; pre aktuálne informácie kliknite na odkaz nižšie:* Čakanie sa skončilo! Vláda aj parlament konečne schválili dotácie na podporu predaja áut s alternatívnym pohonom. **Norma začne platiť od 1. novembra tohto roka a bude sa týkať vozidiel na stlačený/skvapalnený zemný plyn aj skvapalnený ropný plyn,** ktoré môžu disponovať aj prídavnou nádržou na iné palivo. Dotáciu budú... Prečítať celé

Pripomeňme si v stručnosti, o čo v šrotovnom 2019 a 2020 vlastne ide: * štát poskytne jednotlivcom i firmám dotáciu vo výške maximálne 10 000 eur alebo 25 percent z ceny auta * musí sa pritom jednať o nákup úplne nového auta a s alternatívnym pohonom, teda autá na CNG, LPG, plug-in hybridy, vodíkové autá a elektromobily * ak žiadateľ o dotáciu poskytne svoje aspoň 15-ročné auto na odhlásenie z evidencie, môže byť dotovaná čiastka až do výšky 35 percent z ceny nového vozidla Štát si pritom určil aj **podmienku**, že nové auto bude musieť dotyčný jednotlivec alebo firma vlastniť po dobu najmenej štyroch rokov. Predpokladáme, že dotácia mu bude vyplatená práve v priebehu uvedených štyroch rokov, aby tak predišlo špekuláciám s poskytovaním dotácií. Na jednej strane je uvedené dotovanie nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom ústretovým krokom k spotrebiteľom a tiež k európskej stratégii znižovania emisií osobnej dopravy. Na druhej strane vzniká opodstatnená obava, že tieto dotácie budú využité na **podporu luxusných a drahých áut**, ako tomu bolo pri nedávnych dotáciách na hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. ### Kompetentní si spravili šrotovné na mieru pre seba Štát sa teda opäť vybral kontroverznou cestou – finančne podporí jednotlivcov, ktorí si chcú kúpiť nové prémiové auto, ako napríklad **BMW i8, Jaguar I-Pace**, **Audi e-tron** či **Mercedes-Benz GLE plug-in hybrid**. Prakticky to znamená, že sa **my všetci poskladáme na to, aby si mohli bohatí kúpiť nové drahé autá**, zatiaľ čo podstata štátu uniká: bežní ľudia si nemôžu zadovážiť moderné plug-in hybridné či elektrické auto, pretože jeho ceny zásadne prevyšujú ich finančné možnosti. A pritom práve títo bežní ľudia majú byť tí, ktorí majú údajne robiť veľké zmeny v produkcii CO2 z osobnej dopravy. Mohli by sme si povedať, že tí bohatí predsa nepotrebujú nejakých desaťtisíc eur od štátu, aby si kúpili nové auto. A je to pravda. Ale keď budú mať takúto možnosť, boli by hlúpi, ak by ju nevyužili. A konečnom dôsledku sa tak na ich nové luxusné autá poskladajú daňoví poplatníci. Je ale potrebné uviesť, že autá na CNG a LPG dnes už nie sú tak finančne nákladné a dotácia sa vzťahuje aj na ne. Lenže pri spaľovaní zemného a ropného plynu sa v konečnom dôsledku tiež produkuje oxid uhličitý, i keď v menšom množstve. Okrem toho sa jedná o zdroje, ktorých zásoby sú na Zemi obmedzené.

Dovážajú sa na Slovensko menej kvalitné autá? Toto je pravda o dvojakej kvalite výroby v automobilovom priemysle.

**To, že prášok na pranie z Rakúska je voňavejší a lieskovo-orieškový krém chutnejší a zdravší nám nedávno potvrdila aj Európska únia, ktorá tento závažný problém dvojakej kvality potravín v súčasnosti rieši.** Mnohých však zaujíma otázka, či rozdielny meter pri výrobe používajú aj iné firmy vyrábajúce napríklad nábytok či automobily. Pamätníci vám určite povedia, že za socializmu boli produkty určené na... Prečítať celé

Inzercia

Inzercia

### Ako by to mal štát spraviť správne? Je toto správny prístup? Naozaj musí mať každá výhoda od štátu *skryté ale*, ktoré je tak významné, že prakticky znemožní jej využitie bežnými ľuďmi, ktorých je na Slovensku väčšina? Prečo štát finančne neznevýhodňuje ľudí, ktorí sa rozhodnú **vymeniť svoje staré auto za nové**, úspornejšie a „čistejšie“? Veď európske emisné normy sú dnes tak absurdne náročné, že všetky nové autá, vrátane tých naftových, sú v porovnaní s 5- či 10-ročnými autami vysoko ekologickými strojmi. **Skutočným riešením problémov so starými autami** je bolo šrotovné, aké tu bolo v rokoch 2008 a 2009. Teda také, ktoré by bolo výhodné pre bežných ľudí. Tí by svoje staršie „neekologické“ automobily nechali vyradiť z evidencie a namiesto nich by si vďaka dotácii od štátu mohli dovoliť nové, bezpečné, ekologické a moderné auto, ktoré spĺňa všetky záväzné európske požiadavky.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia