TOYOTA GAZOO Racing sa práve usiluje o ďalší triumf v Turecku

Po víťazstvách vo Fínsku a v Nemecku zamieril tím TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) v dňoch od 12. do 15. septembra 2019 na Rely Turecko, ktorá jazdcom pripraví úplne odlišnú skúšku v podobe kamenistých šotolinových ciest.
Vydané  Text: 
Po zaradení uvedeného podujatia do kalendára WRC v roku 2018 sa ukázalo, že na novú výzvu je najlepšie pripravená Toyota Yaris WRC, ktorá si došla po prvé dve miesta. Tento úspech dokázali prekonať iba Ott Tänak (vedúci jazdec majstrovstiev sveta), Kris Meeke a Jari-Matti Latvala, ktorí na Rely Nemecko získali prvé, druhé, resp. tretie miesto. **Rely Turecko prebieha okolo letoviska Marmaris na pobreží Stredozemného mora v juhozápadnej časti krajiny**. Náročnosť rýchlostných skúšok vozidlám ešte sťažuje drsný a kamenistý povrch v kombinácii s vysokými teplotami, pretože kvôli pomerne nízkym rýchlostiam je obmedzené prúdenie vzduchu na chladenie motora, prevodovky a bŕzd. To znamená, že na dosiahnutie dobrého výsledku môže byť skôr než vysoké tempo dôležité vyhnúť sa problémom. Rely začalo vo štvrtok večer ako superšpeciálka v Marmaris, po ktorej nasleduje dnešný najdlhší deň podujatia s dvoma prejazdmi troch meraných úsekov (začína sa neďaleko servisného parku a pokračuje severným smerom) s celkovou dotáciou 159,04 súťažných kilometrov. V sobotu potom rely mieri západne od letoviska Marmaris na ďalšie tri eresky, vždy prechádzané dvakrát. V nedeľu čakajú jazdcov celkom štyri merané úseky zakončené špeciálne bodovanou ereskou Power Stage v letovisku Marmaris, ktorej cieľ sa nachádza na kraji servisného parku.
### Ako to prebiehalo minulý rok? Ott Tänak a Jari-Matti Latvala vybojovali pre Toyotu na úplne novej Rely Turecko prvé a druhé miesto. Uvedená dvojica na konci piatkového dňa obsadila piatu, resp. štvrtú priečku a následne v sobotu sa po problémoch súperov vyšplhala až na vrchol rebríčka. V prípade Tänaka išlo o tretie víťazstvo v rade po Fínsku a Nemecku, a tak by si rád túto postupnosť zopakoval aj v rámci tohtoročného podujatia. Esapekka Lappi bol po výjazde z trate v sobotu ráno nútený odstúpiť. Tím TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team sa riadi mottom Všetko pre víťazstvo a v tomto duchu bude bojovať po celú sezónu 2019. Cieľom pre rok 2019 je zabojovať o všetky tri korunky.
### Citácie **Tommi Mäkinen (šéf tímu)** „Po našom neuveriteľnom výsledku v Nemecku si celý tím momentálne veľmi verí, avšak vieme, že Rely Turecko bude úplne odlišným typom pretekov. Na podobných rely musíte ísť chytro. Vlani sme azda chytrí boli, a tak sme dokázali zájsť skvelý výsledok. Samozrejme sa to pokúsime zopakovať, ale nebude to ľahké. Veľmi dôležité je mať vozidlo, ktoré je schopné pobiť sa s podmienkami a tiež by sme uvítali trochu vyšší výkon, takže práve na toto sme sa intenzívne zamerali v našich prípravách.“ **Ott Tänak (jazdec, vozidlo č. 8)** „Naším cieľom je pokúsiť sa v Turecku opäť zvíťaziť, ale minulý rok sme videli, že toto podujatie je veľmi náročné. Dokázali sme vybojovať víťazstvo a dôjsť na prvom a druhom mieste ako jeden tím, ale bolo to skôr našou chytrosťou, pretože sme nemali až také dobré tempo. Eresky môžu byť veľmi drsné, takže hlavná vec je vyhnúť sa problémom. Tiež by sme tam tento rok chceli mať o niečo vyšší výkon, a tak sme sa tomuto ako tím intenzívne venovali. Motivácia v rámci tímu je zaiste vysoká a vzhľadom na naše výsledky vo Fínsku a v Nemecku nesie naša tvrdá práca výsledky.“ **Jari-Matti Latvala (jazdec, vozidlo č. 10)** „Rely Turecko je najdrsnejším podujatím roka. V mnohých ohľadoch ide o prežitie. Vlani stretol veľa našich súperov nejaký problém, takže aj keď sme neboli najrýchlejší, išli sme rozumne, čo tímu vynieslo prvé a druhé miesto. Očakávam, že tento rok budú cesty v lepšom stave, ale stále bude kľúčové dávať pozor a nepoškodiť vozidlo. Pred Nemeckou rely sme boli v Grécku, aby sme otestovali drsné podmienky, ktorým budeme čeliť v Turecku, a tiež sa pokúsili vylepšiť vozidlo na tomto type povrchu.“ **Kris Meeke (jazdec, vozidlo č. 5)** „Rely Turecko bude pre mňa novou skúsenosťou. Z toho, čo som mal doteraz možnosť vidieť a čo uvádzali ostatní jazdci, boli eresky neuveriteľne drsné. Musím teda počkať a uvidím, ako to bude vyzerať pri prieskume trate, aby som si urobil vlastné závery. Možno to pre mňa bude bez minuloročných skúseností o niečo ťažšie, ale tak to proste je. Nepôjdem so žiadnym konkrétnym cieľom ohľadom výsledku, ale možno by mi tento prístup mohol počas pretekárskeho víkendu hrať do kariet.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk