Poznáte Lexus GX? Toto je jeho najlepšia verzia, spája pravý off-road s mimoriadnym luxusom

Lexus zvyčajne vytvára koncepčné vozidlá, ktoré majú medzi priaznivcami vzbudiť eufóriu, ale nezriedka sú aj zdrojom inšpirácie. Ideálnym príkladom jei Lexus GXOR, čiže GX Off-Road.
Vydané  Text: 
Prémiové terénne vozidlo spriaznené s Toyotou Land Cruiser, to je Lexus CX. Majitelia týchto automobilov, nadšení ich luxusom a zároveň terénnymi možnosťami, často sami zvyšovali ich offroadovú zdatnosť a súčasne zachovávali eleganciu a komfort interiéru. Tentoraz im Lexus vyšiel v ústrety svojim koncepčným projektom GXOR. ### Poznáte model GX? Veľké luxusné SUV Lexusu si získalo najväčšie uznanie v USA. Vozidlo dlhé 488 cm vyrábajú s hydraulickým pružením, ktoré umožňuje bez problémov prekonať väčšinu prekážok na ceste. Bolo vytvorené tak, aby vodiča aj cestujúcich viezlo komfortne na vozovke, aj uprostred divokej prírody. S pohonom všetkých štyroch kolies Torsen, novou šesťstupňovou prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu zachraňuje vodiča v ťažkých situáciách. Pritom sedí v pohodlných, ventilovaných alebo vyhrievaných kožených sedadlách. Dobrý výkon v teréne často znamená lenivú jazdu na rýchlostných cestách. V tomto prípade to tak nie je. V minulom roku prešiel model faceliftom a dostal aj nový motor. Lexus GX, vybavený vidlicovým osemvalcom s objemom 4,6 l dokáže odviezť 8 ľudí a zrýchliť na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd. Pre svoju všestrannosť zabodoval na mnohých trhoch.
Spoločnosť Lexus nikdy nepropagovala GX ako typické terénne vozidlo. Avšak nadšenci a milovníci tuningu si rýchlo všimli terénny potenciál automobilu. Ukázalo sa, že aj malé modifikácie umožnia rozvinúť jeho možnosti. Fanúšikovia Lexusu GX sa o svoje dobrodružstvá na cestách delia na sociálnych sieťach s hashtagom [#GXOR](https://www.google.com/search?q=%23GXOR&oq=%23GXOR&aqs=chrome..69i57j0l5.329j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8). Obrovská popularita hashtagu inšpirovala japonského výrobcu. Rozhodol sa vytvoriť vlastnú víziu vozidla zaručujúceho komfort interiéru v kombinácii s výnimočnými terénnymi schopnosťami. Tak vznikol koncept, ktorého cieĽom je inšpirovať ešte väčší počet fanúšikov offroadu k vlastným modifikáciám modelu GX.
### Kvalitné vychytávky K spolupráci na modeli GXOR Concept prizvala spoločnosť Lexus najlepších dodávateľov tuningových dielov tejto značky. Vozidlo vďaka tomu získalo nielen úplne nový, kvalitný terénny podvozok, ale aj najkvalitnejšiu ochrannú fóliu na karosériu, aby blato, kamene či konáre nepoškodili lak. Štandardné hydraulické odpruženie zaručuje veľmi dobrý výkon na ceste aj v teréne, avšak pre výlučne terénne účely vybral Lexus špeciálny balíček zavesenia firmy ICON Stage 6. Aby nič nezavadilo o motor zospodu, je súčasťou výbavy auta aj špeciálny kovový kryt. Na jazdu mimo vozovky možno vozidlo vybaviť terénnymi pneumatikami. Lexus stavil na kolesá obvykle používané pri športových modeloch. Na osemnásťpalcových diskoch Lexus F-Sport nájdeme pneumatiky General Tire Grabber X3 275/70/18. ### Keď sa estetika stretne s praxou Počas výletu s priateľmi sa môže stať, že niektorý voz uviazne v bahne, alebo sa stane iná nehoda. Autori projektu mysleli aj na to. Riešnie je veľmi štýlové. Nárazník CBI Custom Stealth ukrýva naviják, ktorý sa hodí nielen pri vyťahovaní auta z blata, ale aj pri odstraňovaní najrôznejších prekážok, napríklad ležiaceho stromu. Nárazník si pritom zachoval charakteristický vzhľad masky Lexusu GX, dokonca má aj podobnú ozdobnú štruktúru.
Koncepčný model bol vybavený aj vychytávkami ako Safari Snorkel, umožňujúci väčšie ponorenie vozidla, solárny panel produkujúci energiu pre varič a chladničku, LED lištu s dĺžkou 50 cólov (1,27 m), vďaka ktorej je možné pohodlne cestovať aj po západe slnka, či špeciálne rádio so značným dosahom a systém integrovaných modulárnych skriniek v kufri. ### Pohodlný spánok Počas kempovania nie je vždy príjemné spať v stane. Kamenistý, nerovný podklad nezaručuje pokojný spánok. Preto dostal Lexus GXOR Concept príves Patriot Camper X1H, ktorý umožňuje spať v pohodlí vďaka gélovému matracu, dokonale odhlučnenému interiéru a praktickému oknu so sieťkou proti komárom. V najväčšej verzii poskytuje príves s elektronicky sklopnou strechou až tri samostatné miestnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia