Jazdené auto bez klímy dnes už takmer nekúpite

Za posledných päť rokov sa počet jazdených áut určených na predaj bez klimatizácie drasticky prepadol.
Vydané  Text: 
Kým v roku 2014 disponovalo klimatizáciou len 65 % predávaných jazdených vozidiel, v roku 2019 sa toto číslo zvýšilo na skoro 82%. To predstavuje takmer 49 000 inzerovaných vozidiel vybavených klimatizáciou. Pričom 33 000 z nich disponuje automatickou klimatizáciou a zvyšných 16 000 manuálnou klimatizáciou. Väčšina áut v ponuke, ktoré nie sú vybavené klimatizáciou, je starších ako 12 rokov, alebo ide o najlacnejšie modely na trhu. Najpredávanejšie vozidlo bez klimatizácie je Škoda Fabia vyrábaná v rokoch 2003 – 2006, v cene do 2 000 €.
Škoda Fabia, modelový rok 2003
„Pred pár rokmi bola klimatizácia považovaná za pánske huncúctvo. Väčšina motoristov jazdila v lete s otvorenými oknami, aby sa aspoň trochu schladila. V dnešnej ponuke jazdených áut ostalo už len minimum vozidiel bez tejto výbavy. Zákazníci považujú klimatizáciu za štandard, ktorý očakávajú pri kúpe nového, ako aj jazdeného auta. Podľa vývoja ponuky môžeme predpokladať, že za pár rokov autá bez klimatizácie už prestanú existovať. Výnimkou budú možno už len zberateľské autá alebo superšporty, ktoré ju nebudú mať kvôli šetreniu hmotnosti,“ vysvetľuje Martin Kovanič, analytik portálu Autobazar.eu. Klimatizácie v autách dnes prechádzajú aj mnohými inováciami. Pri automatických klimatizáciách sme si už zvykli na automatické udržiavanie nastavenej teploty v aute. Moderné vozidlá ponúkajú aj možnosť, nastaviť si individuálne teploty v dvoch, troch alebo štyroch zónach samostatne. Medzi najnovšie inovácie, ktoré v súčasnosti prinášajú skôr prémiové značky a vyššie triedy modelov, patria ventilované sedačky. Tie dokážu zabrániť poteniu pasažierov, najmä počas najteplejších dní v roku. Aktuálne sú veľkým trendom vône, ktoré automobilky inštalujú do najluxusnejších modelov. Vďaka nim si môžu majitelia navoňať interiér svojho auta presne podľa svojho vkusu. Možno aj z týchto doplnkových prvkov výbavy sa časom stane štandard, bez ktorého si zákazník už auto nekúpi.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia