Motory Ford 1.5 EcoBoost: Trojvalec, ktorý sa osvedčil

Benzínový motor 1.5 EcoBoost je fenomén, pretože aj v náročnom internetovom prostredí plnom kritiky sa mu darí udržiavať povesť spoľahlivého agregátu, ktorému neškodí ani fakt, že pracuje s iba tromi valcami.
Vydané  Text: 
Stačí si prečítať novinárske testy modelov s týmto motorom a tiež používateľské skúsenosti jednotlivých majiteľov. Každý je z motora priam nadšený. Čo stojí za úspechom tejto pohonnej jednotky? ### Trojvalce nie sú vec trendu Nedajte na všeobecný názor, že trojvalcové motory sú výstrelkom doby a čoskoro sa po nich zľahne zem. Veď história trojvalcových spaľovacích motorov siaha až do 30. rokov 20. storočia! Vtedy boli ešte dvojdobé a za nasledujúcich vyše 70 rokov prešli významnou evolúciou. Dvojdobé cykly boli prekonané, neskôr prišli na rad preplňovania a rôzne funkcie, ktoré sa podieľajú na zvyšovaní efektivity, znižovaní spotreby a emisií. Jedným z tých najpôsobivejších je 1.5 EcoBoost od Fordu, ktorý nachádza svoje miesto pod kapotami pomerne širokého spektra modelov áut – od hatchbackov po esúvečka. Ako je to možné? Univerzálnosť motora spočíva v jeho odolnosti a konfigurovateľnosti. Podstatnou informáciou pre každého potencionálneho zákazníka Fordu je, že 1.5 EcoBoost síce vychádza z toho litrového, ale prináša tiež významné inovácie.
### Univerzálny benzínový motor Širokospektrálne využitie preplňovaného benzínového EcoBoostu z neho robí obľúbenú pohonnú jednotku aj na Slovensku. Možno sa pýtate, prečo by ste mali kupovať motor so zdvihovým objemom valcov pol druha litra, keď v ponuke je častokrát aj lacnejší litrový EcoBoost. Odpoveď ale nie je o tom, že pol litra navyše nachádza význam v lepšej výkonovej charakteristike motora a vyššej kultivovanosti. Ford nenafúkal tri valce o dovedna pol litra, ale vytvoril úplne nový motor, v ktorom použil hliník namiesto konvenčných kovov. Z pohľadu bežného vodiča je v uvedenom porovnaní 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBoost významným rozdielom práve vyššie zmienená kultivovanosť. Moderné litrové trojvalce sú dobré motory pripravené na každodenné použitie, ale chvíľami trpia výraznejšími vibráciami a s tým spojenými neželanými zvukovými prejavmi. Najmä v rozsahu otáčok pod 2 000 ot/.min. sa mnohé trápia s rozbehom vozidla. To ale nie je prípad agregátu 1.5 EcoBoost, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 240 Nm už pri 1 600 ot./min. a okrem toho ponúka pomerne slušný nástup sily aj v spektre veľmi nízkych otáčok.
Motor 1.5 EcoBoost nachádzame napríklad aj po kapotou nedávno nami otestovaného Fordu Focus Active
### Alternatíva k naftovému štvorvalcu? 1.5 EcoBoost je v súčasnosti dostupný v modeloch Fiesta ST a Focus, od roku 2020 príde do novej Kugy. Pre zaujímavosť, nový Ford Focus si môžete zadovážiť s motormi EcoBoost aj TDCi EcoBlue, ale hoci má vznetový TDCi EcoBlue zdvihový objem až dva litre a štyri valce, jeden a pol litrový benzínový EcoBoost s tromi valcami ho v maximálnom výkone poráža až o 23,5 kW (133,8 kW). A tých 32 koní nie je zanedbateľný rozdiel. Tieto údaje platia pre výbavy ST Line a Active, ale rovnaký EcoBoost, lenže s odlišným vyladením, môžete získať aj s maximálnym výkonom 110,6 kW. Tých 23,2 kW rozdielu je flexibilita v nastavení motora, ktorá je prijateľná z komerčného hľadiska a spoľahlivosti. V praxi však môže byť 1.5 EcoBoost vyladený tak, aby dosahoval ešte vyššie výkony, o čom nás [presviedčajú profesionálni čiptuneri](https://mychiptuningfiles.com/en/chiptuning-files/ford/ford-focus/ford-focus-1-5-ecoboost—150hp), ktorí sú schopní správnym konfigurovaním zvýšiť maximálny výkon až o 27 percent a maximálny krútiaci moment o 25 percent. ### Veda v zákulisí Zvyšovanie efektivity motora, s tým spojené znižovanie spotreby a redukcia emisií, sa dosahuje pomerne rozsiahlou zbierkou technologických opatrení. Základom je dvojité vstrekovanie paliva a preplňovanie. Svoj podiel na zvyšovaní efektivity nesie aj technológia vypínania valca, teda trojvalec môže byť v prevádzke aj s iba dvomi valcami. Samozrejme, táto funkcia je k dispozícii iba v prípade, že motor pracuje pri minimálnej záťaži. To sa deje počas plynulej jazdy stabilnou rýchlosťou. To však neznamená, že sa vtedy jeden neaktívny valec nepohybuje a opotrebováva inak ako ostatné dva. Aby bolo zachované vyváženie motora, piest sa vždy pohybuje, ale do valca sa nedistribuuje zápalná zmes a neprebieha zážih. Dizajn kladky vačkových hriadeľov pritom zabezpečuje redukciu hluku a trenia. V agregátoch 1.5 EcoBoost je stred kľukového hriadeľa posunutý vzhľadom k osi pohybu piestov o 10 mm, motory majú celohlínikové vyhotovenie, výfukové zvody sú integrované do hliníkového bloku. Aby sme zistili viac o technológiách, ktoré stoja za zvyšovaním odolnosti motora, nižšími emisiami a redukovaním apetítu po benzíne, zamierime priamo do Fordu spýtať sa špecialistu. Na naše otázky odpovedal **Ing. Peter Vegh, technický školiteľ FORD**. **Aké sú najpodstatnejšie technologické prvky motora 1.5 EcoBoost?** Deaktivácia jedného valca pri nízkom požadovanom výkone motora, vývojári vyvažovali hriadeľ v spodnej časti bloku motora, ďalej kombinácia vysokotlakého priameho a viacbodového vstrekovacieho systému paliva a úprava výfukových plynov katalyzátorom a GPF na dosiahnutie nových emisných požiadaviek. **Aký význam má celohliníkové vyhotovenie v porovnaní s konvenčnými materiálmi používanými v motoroch, napríklad v 1.0 EcoBooste?** Celohliníkové vyhotovenie motora hlavne znižuje hmotnosť, ktorou je zaťažená predná náprava, navyše lepšie odvádza teplo zo spaľovacích priestorov, **Do akej miery môže technológia deaktivácie valca priaznivo vplývať na spotrebu a emisie?** V prípade motora 1.0 EcoBoost v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motora 1,0 EcoBoost klesla približne o desať percent a teda aj emisie CO2 budú na tom veľmi podobne. Takže motor s deaktiváciou valca podstatne znižuje emisie CO2 a spotrebu paliva. **Môže mať deaktivácia valca vplyv na dlhodobú výdrž motora?** Z pohľadu dlhodobej životnosti nemá deaktivácia valca žiaden vplyv na motor. **Aká je budúcnosť agregátu 1.5 EcoBoost? Nájdeme ho aj v hybridoch?** V roku 2020 bude 1.5 EcoBoost v Európe uvedený v novej Kuge tretej generácie. O jeho možnej implementácii do hybridných systémov sa uvažuje, no táto informácie ešte nie je oficiálne potvrdená.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia