Zákaz súkromného vlastníctva áut sa blíži! V Európe sa o tom už rozpráva.

Komisia naznačuje, že automobil by nemal vlastniť hocikto.
Vydané  Text: 
Britská parlamentná komisia pre vedu a technológie nedávno vyhlásila, že **krajiny nikdy nebudú uhlíkovo neutrálne, pokiaľ jednotlivé vlády nezakážu súkromné vlastníctvo automobilov.** Vo svojej správe narážali najmä na konkrétny cieľ Veľkej Británie stať sa uhlíkovo neutrálnou krajinou už do roku 2050. Komisia síce uznáva pozitívny účinok nízkoemisných a bezemisných vozidiel na uhlíkovú stopu, no zároveň kritizuje ich energeticky náročnú produkciu a spôsob získavania surovín pri výrobe. **„V dlhodobom výhľade sa nezdá pravdepodobné, že by masové rozšírenie osobného vlastníctva automobilov bolo v súlade s výraznou cieľovou dekarbonizáciou.** Vláda by jednoducho nemala napĺňať emisné ciele len podporovaním obmeny súčasných áut za ich nízkoemisné varianty.“
**Okrem toho skupinka poslancov v komisii vyzýva vládu, aby zakázala predaj áut s konvenčným pohonom (benzínové, dieselové a hybridné vozidlá) už do roku 2035.** „Počas nášho skúmania nás znepokojilo zistenie, že napriek ambíciám vlády eliminovať uhlíkovú stopu sú kroky nedostatočné. Potrebujeme, aby vláda namiesto slov začala s činmi,“ konštatoval Norman Lamb, predseda Komisie pre Vedu a Technológie. Čo zákaz súkromného vlastníctva znamená v praxi? Bežný človek si nebude môcť ľubovoľne zaobstarať auto. Občania sa podrobia nejakému kvótnemu systému a s najväčšou pravdepodobnosťou by ste ako fyzická osoba museli požiadať o povolenie na kúpu automobilu, ktoré by vám musel odobriť štát. **Vďaka regulovateľnému počtu áut na cestách by sa tak teoreticky mohli znížiť emisie a vyriešiť dopravné zápchy v mestách.** Niečo podobné už pritom existuje v Singapure, ktorý razantne obmedzuje počet áut na cestách. **Podľa nás však ide o zasahovanie do základných princípov demokracie** a pevne veríme, že podobné návrhy zostanú zamknuté v šuplíku čo najdlhšie. –Koniec článku–




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!