VIDEO: Pozrite si BMW X7 M50d a jeho kuriózny príplatok za 8 000 eur.
Je jednoduché pozerať sa na veľké drahé SUV cez prsty. Keď však chcete previezť naraz 7 ľudí v maximálnom komforte a ešte pri tom aj vyzerať dobre, nemáte veľmi na výber.
Vydané Text: Peter Orosz

Háčik
Ten spočíva v tom, že si musíte priplatiť vyše 8 000 € za to, aby ste obetovali jedno miesto na sedenie a tým získali síce iba šesť, ale o to komfortnejších miest. Tak z BMW X7 spravíte limuzínu pre 6 ľudí, čo ocenia aj tie lepšie taxi spoločnosti a osobní šoféri. **Vodič a spolujazdec sedia v tradične skvelých sedadlách, ktoré sú polohovateľné aj v smeroch, ktoré ste nevedeli, že existujú.** Mojím obľúbeným nastavením je zalomenie chrbtovej opierky. Sú krásne mäkké a aj s pomocou nastaviteľného zovretia bočníc si ich viete vytvarovať presne na vaše telo. Vyhrievanie, odvetrávanie a masážna funkcia nesmú chýbať. Sedadlá v druhom rade sú individuálne nastaviteľné a posuvné.
Praktická stránka
Oceňujem, že BMW pri modeli X7 myslelo aj na jednoduchú využiteľnosť a ovládateľnosť jeho praktických vymožeností. Napríklad posledné dva rady sedadiel sa dajú ovládať elektricky pomocou tlačidiel v batožinovom priestore. Sú tu aj ďalšie dve tlačidlá, ktoré slúžia ako skratky – jedno na nastavenie maximálneho komfortu sedenia pre všetkých pasažierov a jedno pre maximálny objem batožinového priestoru. Sedadlá sa pritom hýbu inteligentne a ak by napríklad sklopeniu sedadla bránilo sedadlo pred ním, to sa predtým automaticky posunie vpred. Veľmi šikovné, aj keď to chvíľu trvá. Najviac to cítiť pri nastupovaní dozadu. **Odklopenie sedadiel na umožnenie prístupu na tretí rad je taktiež elektronické. Sedadlo sa posunie úplne dopredu a ešte sa aj nadvihne. Cez dlhočizné zadné dvere sa potom relatívne dobre nastupuje dozadu.**
Jachta na kolesách
Musím povedať, že nepatrím medzi obdivovateľov tých obrovských obličiek. Zároveň sa musím priznať, že mi na obrovskej X7 prestali prekážať oveľa skôr, než by som si bol pomyslel. Ja by som ich aj tak spravil elegantnejšie najmä preto, lebo zvyšok auta je v skutočnosti veľmi elegantný. Zvoľte správnu farbu (tá béžová jej sekne) a X7 je pod osvetlením veľkomesta majestátny objekt. Môžu za to úzke svetlomety s typickým svetelným podpisom BMW, ktoré sú pri pohľade zblízka prepracované do posledného detailu.
Štyri tlačia
Pri pokojnej jazde je totiž BMW X7 veľmi príjemné. Treba síce povedať, že vďaka veľmi vysokému posedu to s posádkou trochu hádže na cestách s poprepadávanou krajnicou. Je to, žiaľ, vrodená nevýhoda vysokých áut a X7 je jedno z najvyšších. Určite by to bolo ešte horšie, nebyť aktívnych stabilizátorov. Inak je X7 veľmi pokojné a vynikajúco odhlučnené auto. **Veď má špeciálne akustické sklá. Prekvapilo ma, ako dobre si vie poradiť s nerovnosťami napriek obrovským 22-palcovým diskom.** Do vašej chrbtice sa prenesú iba tie najhoršie rázy. Zvyšok X7 pekne odfiltruje bez trasenia či iných nežiadaných sprievodných efektov. Zvezenie v nej pripomína jazdu dobrým autobusom alebo loďou. Toto auto prekliato dobre maskuje rýchlosť. Až tak, že som v ňom dostal pokutu, aj keď som sa nikam neponáhľal.
Nepochopiteľne schopná
Dostávame sa ku kontroverznej stránke tohto auta. Nie, neboli to ľadviny. Sú to jazdné vlastnosti, keď sa ponáhľate. BMW X7 M50d totiž nie je len o motore, ale aj o podvozku. **Ten je v tomto modeli vyladený športovejšie, aj keď si potom neviem predstaviť, ako veľmi pohodlná je obyčajná X7 bez odznakov ///M na každom paneli karosérie.** Verzia M50d má obrovské brzdy, adaptívne tlmiče a dokonca aj samosvorný diferenciál! V režime Sport Plus posiela väčšinu z tej obrovskej porcie newtonmetrov na zadnú nápravu, čo podporuje jej pretáčavé chúťky. Ešte raz a pomaly: X7 M50d môže mať pretáčavé chúťky. Viete si predstaviť 5,15 m dlhé SUV, ako chytá mušky na bočné okná? Ja veľmi nie a radšej som to ani neskúšal. Prečo by som to robil? Prečo by to ktokoľvek robil? Neberte to ako kritiku BMW.


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!