Elon nie je zakladateľ Tesly. Poznáte príbeh Tesly pred príchodom Muska?
Keď sa povie Tesla, každý si hneď predstaví Elona Muska, ktorý k nej neodmysliteľne patrí. Pravda je však taká, že Musk nie je zakladateľom tejto značky. Kto teda stál pri jej vzniku?
Vydané Text: Erik Stríž
By Nicki Dugan – https://www.flickr.com/photos/thenickster/254881879/, CC BY-SA 2.0, Link
V roku 2000 sa ako čerstvý štyridsiatnik Eberhard rozviedol a pravdepodobne túžba po niečom novom, po zážitkoch a naplnení si detských snov ho priviedla k myšlienke kúpiť si športové auto. Nechcel však len tak hocijaké športové auto, ktoré žerie množstvo paliva. Obrátil sa teda opäť na svojho kamaráta Marca s odvážnym nápadom vytvoriť športový elektromobil. So slušným kapitálom sa rozhodli vstúpiť na trh so športovými elektromobilmi a už v roku 2003 začali spoločne pracovať na vozidle, z ktorého nakoniec vznikol Roadster, prvé auto ich novej spoločnosti Tesla. Namiesto tradičného paliva prišli s nápadom využiť lítium-iontové batérie, ktoré používali aj v čítačkách elektronických kníh.
Marc Tarpenning a Martin Eberhard (foto: evannex.com/blogs)
Na uskutočnenie revolučnej myšlienky však nevyhnutne potrebovali pomoc, tak sa spojili s AC Propulsion, výrobcom motorov z Kalifornie a s britským výrobcom áut Lotus.
Prvým dôležitým krokom bolo vyrobenie malého elektromobilu tZERO, za ktorým stál AC Propulsion. Išlo o plne elektrické auto, ktoré dokázalo zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4 sekundy, čím prekonalo všetkých svojich konkurentov.
Keďže technológiu výroby elektrických motorov už mali zabezpečenú, nezostávalo im nič iné, iba nájsť niekoho, kto im autá bude vyrábať. A tu do hry vstupuje Lotus. Ako najlepší model pre použitie elektromotora sa javilo malé rýchle športové auto Lotus Elise.
### Prichádza miliardár Musk
Vďaka úspešným spoluprácam mohli začať pracovať na vývoji elektromobilu, až kým v roku 2004 nenarazili na prvý problém – nedostatok peňazí. Na dokončenie prvého elektromobilu potrebovali nemalé finančné prostriedky od niekoho, kto má rovnaký pohľad na budúcnosť automobilizmu, zdieľa ich nadšenie pre inovatívne myšlienky a hlavne – je bohatý.
Tu vstupuje na scénu dnes už legendárny Elon Musk. Musk bol práve v situácii, kedy predal PayPal spoločnosti eBay a disponoval slušným kapitálom. Po stretnutí s Eberhardom a Tarpenningom sa rozhodol do Tesly investovať 7,5 milióna dolárov. Jeho celková investícia do Tesly narástla do konca roku 2008 až na 70 miliónov dolárov.
V novembri 2004 sa vďaka Muskovej finančnej injekcii podarilo postaviť prvý prototyp modelu Lotus Elise s technológiou AC Propulsion. Výkon tohto “kríženca” uchvátil aj mnohých inžinierov a tak Tesla pokračovala ďalej, až o 2 roky neskôr, v roku 2006, oficiálne predstavila svoj prvý športový elektromobil Roadster.
Cena veľkolepého Roadstera bola závratných 100 000 dolárov, avšak elektromobil si získal svojich nadšencov, ktorí si ho neváhali kúpiť. Za 2 týždne od uvedenia na trh sa predalo 127 áut, aj keď výroba Roadsterov začala až v roku 2008.
V tom čase to však začalo vrieť vo vnútri spoločnosti. Napätie bolo nepopierateľné najmä medzi Martinom a Elonom. V roku 2007 Martin zistil, že **bez jeho vedomia** zasadalo predstavenstvo firmy a rozhodlo sa **zosadiť ho z pozície výkonného riaditeľa Tesla Motors**. Aj keď mal stále titul prezidenta pre technológiu, v skutočnosti ho zosadili z čela vlastnej firmy. Cítil sa bezmocný, pretože nedostal šancu sa nijak obhájiť. Nakoniec toto rozhodnutie predstavenstva viedlo aj k rezignácii jeho kamaráta a spoluzakladateľa firmy Marca Tarpenninga.
Eberhard to však nenechal tak a **v roku 2009 zažaloval Teslu** za to, že Musk sa snaží pripísať si zásluhy za to, čo dosiahli Martin a Marc a prepísať tým históriu. V obvinení bolo tiež uvedené, že **spoločnosť úmyselne chybne označuje Elona Muska za jej zakladateľa**, čo sa jej aj podarilo, pretože si to dodnes myslí väčšina ľudí.
Po padaní protižaloby Elonom Muskom sa Eberhard rozhodol svoju žalobu stiahnuť. Aj keď už dnes nikto nezistí, ako to celé v skutočnosti bolo, pravdepodobne sa Elon s pôvodnými zakladateľmi Martinom a Marcom mimosúdne vyrovnal a celá aféra sa zamietla pod koberec. Dodnes však spolu nehovoria a Martin Eberhard upadol do zabudnutia.
Pravdou však zostáva, že bez Martina Eberharda a Marca Tarpenninga by Tesla a jej revolučné myšlienky dnes neexistovali a pravdepodobne ani Elon Musk by nemal auto, ktoré by mohol vyslať na Mars.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk