Chystáte sa do niektorého z európskych miest autom? Pozor na nízkoemisné zóny
Pred cestou autom do zahraničia by ste už okrem diaľničnej známky a mýta mali poznať aj aktuálne pravidlá týkajúce sa nízkoemisných zón vo väčších mestách. Ponúkame vám prehľad niektorých z nich.
Vydané Text: Erik Stríž
Paríž, Francúzsko (foto: Pexels.com)
### Francúzsko Od roku 2017 majú francúzske mestá možnosť zaviesť nízkoemisné zóny. Okrem známych miest nájdete nízkoemisné zóny aj v obľúbených regiónoch Pyrénées-Atlantiques, Savojsko a Vendée. Pre vjazd do označených zón budete potrebovať celoštátne platnú nálepku Crit ‚ Air, ktorá sa dá kúpiť online. Nálepky sú rozdelené do šiestich kategórii a obsahujú jedinečný QR kód. Jednotlivé mestá sú rozdielne čo sa týka prísnosti používania nálepiek. Napríklad ak jazdíte v Paríži iba po okruhu okolo mesta, plaketa nie je potrebná. Rozdiely sú tiež v časovej platnosti. V Paríži a Lille platí celoročná povinnosť mať nálepku, inde to závisí od aktuálne nameraných škodlivých látok vo vzduchu. **Nutnosť plakety pre vjazd do zóny**: áno
**Povolenie k vjazdu** (napr. do hotela): nie
**Elektronický systém kontroly**: áno
**Kontrola prostredníctvom**: QR kód/skener
**Výdajné miesta emisných nálepiek alebo registrácia online**: www.certificat-air.gouv.fr
**Pokuta za vjazd bez plakety** (registrácie): 35 až 375 eur
**Najznámejšie ciele ležiace v zóne**: Paríž, Lyon, Grenoble, Lille, Štrasburg
**Ďalšie rozšírenie zón je v pláne**: áno
Antverpy, Belgicko (foto: Pexels.com)
**Povolenie k vjazdu** (napr. do hotela): áno, s lístkom
**Elektronický systém kontroly**: áno
**Kontrola prostredníctvom**: snímok RZ/kamera
**Výdajné miesta emisných nálepiek alebo registrácia online**: www.lez.be
**Pokuta za vjazd bez plakety** (registrácie): 120 až 350 eur
**Najznámejšie ciele ležiace v zóne**: Brusel, Antverpy
**Ďalšie rozšírenie zón je v pláne**: pravdepodobne
Florencia, Taliansko (foto: Pexels.com)
**Povolenie k vjazdu** (napr. do hotela): áno, po dohovore s hotelom
**Elektronický systém kontroly**: áno
**Kontrola prostredníctvom**: snímok RZ/kamera, v malýh mestách fyzicky
**Výdajné miesta emisných nálepiek alebo registrácia online**: decentralizovaný systém v jednotlivých komúnach cieľovej destinácie
**Pokuta za vjazd bez plakety** (registrácie): 80 eur (pri prvom previnení)
**Najznámejšie ciele ležiace v zóne**: Miláno, Boloňa, Florencia, Rím, Turín, Pisa
**Ďalšie rozšírenie zón je v pláne**: áno
Berlín, Nemecko (foto: Pexels.com)
**Povolenie k vjazdu** (napr. do hotela): nie
**Elektronický systém kontroly**: nie
**Kontrola prostredníctvom**: fyzicky
**Výdajné miesta emisných nálepiek alebo registrácia online**: decentralizovaný systém, výdaj na dopravných inšpektorátoch a STK, napr. Dekra, TUV
**Pokuta za vjazd bez plakety** (registrácie): 80 eur
**Najznámejšie ciele ležiace v zóne**: Berlín, Mníchov, Kolín, Stuttgart, Lipsko, Frankfurt, Hamburg
**Ďalšie rozšírenie zón je v pláne**: pravdepodobne
### Rakúsko V Rakúsku sa nízkoemisné zóny týkajú predovšetkým úžitkových vozidiel v kategórií N. Ak spĺňajú normu Euro 2 a nižšiu, majú zakázaný vjazd do Viedne a niektorých miest v Dolnom Rakúsku. Úžitkové autá spĺňajúce normu Euro 3 a viac si musia zakúpiť nálepku pre vjazd do nízkoemisných zón.
Rotterdam, Holandsko (foto: Pexels.com)
### Španielsko V španielskom hlavnom meste Madride a v obľúbenej turistickej destinácií Barcelone nízkoemisné zóny platia iba v prípade prekročenia limitov znečistenia. Podľa aktuálnej miery znečistenia je potom vydaný zákaz vjazdu vozidlám podľa noriem Euro. Zatiaľ nie sú k dispozícií žiadne plakety pre zahraničné autá, mali by ste mať preto pri sebe doklad o emisnej výbave auta.
Lisabon, Portugalsko (foto: Pexels.com)
### Maďarsko V Budapešti môže v prípade zlej smogovej situácie platiť zákaz vjazdu autám s normou Euro 4 a nižšou a predpokladá sa, že budú nasledovať zákazy aj v ďalších mestách. Pokuty za nedodržanie sú od 100 do 120 eur. Zákaz vjazdu je oznamovaný minimálne deň vopred a príslušná zóna je označená. Okrem zákazu vjazdu môže byť tiež znížená rýchlosť na 20 alebo 30 km/h.
Emission Low Zone, Europa, Mary, Nízkoemisné Zóny, Nízkoemisné Zóny V Európe, Poradňa, Str, Téma, Zákony
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia