Zdieľanie áut zatiaľ nefunguje. Ľudia svoje autá požičiavať nechcú a prax prináša problémy
Carsharingové spoločnosti v skutočnosti iba moderným druhom autopožičovne, jednotlivci nechcú svoje autá požičiavať.
Vydané Text: Erik Stríž
Zdieľané vozidlá síce mali byť receptom na efektívnejšie osobnú dopravu, ale koncept naráža na problémy s praxou.
Upchaté cesty trápia mestá na celom svete, nielen na Slovensku. Pomôcť by mohlo zdieľanie automobilov, ktoré rad zahraničných miest podporuje napríklad bezplatným parkovaním. V Prahe je aktuálne niekoľko stoviek zdieľaných automobilov, väčšina z nich ale patrí firmám, ktoré ich za peniaze prenajímajú ľuďom. Bežní Česi si na myšlienku zdieľanie vlastného vozidla zatiaľ nezvykli.
Môže za to česká mentalita, tvrdia odborníci. A Slovensko na tom nebude odlišne, keďže sme si zvykmi veľmi podobní.
Vo väčšine áut v slovenských i českých mestách totiž okrem vodiča nesedí nikto ďalší. Dobrým príkladom je Praha, kde je podľa údajov Technické správy komunikací priemerná obsadenosť iba 1,3 človeka na auto. Zdieľaním teda malo dôjsť k zníženiu počtu vozidiel v mestách a zmiernenie premávky.
K zdieľaniu áut u nás zatiaľ dochádza len vo väčších mestách, aj to iba výnimočne. Majorita carsharingových spoločností pritom ponúka nové autá, ktoré si zákazník môže za poplatok požičať, z finančného hľadiska sa ale nemusí jednať o najlepší obchod. Krátkodobý prenájom auta skrátka nemôže konkurovať vlastníctvu auta napriek tomu, že prenájom môže v objektívnych údajoch výjsť ako lacnejšie. Ľudia si skrátka radi zaplatia viac za slobodu.
„Podľa teórie môže jedno zdieľané auto nahradiť 10 až 15 vozidiel. Carsharingové firmy v Česku (a tiež na Slovensku) ale podrobné dáta o využívaní nezverejňujú. A aj v zahraničí prakticky neexistujú výskumy, ktoré by potvrdili, že zdieľanie vozov pomohlo znížiť počet áut v mestách,“ potvrdil Stanislav Gálik, psychológ a výkonný riaditeľ inovačného laboratória AuresLab.
Podľa Gálika sú carsharingové spoločnosti v skutočnosti iba moderným druhom autopožičovne, ktorá je dostupnejšia a pohodlnejšia, ale inak sa podstatne nelíšia.
Nedávna štúdia skúmajúca vplyv zdieľaných a ride-sharingových služieb na dopravu v San Franciscu pritom ukázala, že po ich spustení premávka rapídne zhustla.
„Služby ako Uber alebo Lyft podľa autorov štúdie medzi rokmi 2010 a 2016 spôsobili predĺženie času na dopravu do daného miesta o 60 percent. Prirodzene, teda bez prevádzky týchto služieb v meste, by sa pritom podľa štúdie čas predĺžil o približne 22 percent, “ hovorí Michal Doležel zo servera Nazeleno.cz, ktorý sleduje úsporné a efektívne opatrenia dopravy. Podľa štúdie tiež viac ako 2/3 áut týchto služieb majitelia kúpili za účelom podnikania, nie teda ako vlastné vozidlo, ktoré zdieľajú.
Zaujímavý fenomén sa objavil tiež v Japonsku, kde rastie počet zákazníkov carsharingových služieb, ktorí si auto prenajmú, ale nejazdia s ním. Namiesto toho ich používajú napríklad ako miesto na prezliekanie, sledovanie televízie alebo precvičovanie angličtiny. Na naše pomery zvláštne, ale vzhľadom na japonské reálie to môže byť praktickejšie ako prenajímať si byty, garsónky a apartmány.
Aureslab, Bratislava, Carsharing, Cesko, Doprava, Eco, Ecomoto, Eko, Europa, Inovacie, Japonsko, Praha, Ridesharing, Slovensko, Správy, Str, Technologie, Trendy, Vývoj, Zdieľanie Áut, Zdieľanie Jázd
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia