Ford Mustang tento rok oslavuje 55. narodeniny a ako lepšie pochopiť celú filozofiu Mustangov ako vyskúšať jeden z prvých? Áno, na Slovensku máme jeden takýto unikát.
### Charakter
Nový **Mustang dostal väčšie svaly a poriadne hlasivky.** Zabudnite na klišé o amerických autách.
Toto auto si vás omotá okolo prsta nielen výkonom, ale aj charizmou.
Najstarší s najmladším Mustangom
Tmu, chlad a ticho podzemnej garáže postupne narúša tlmené klopkanie krokov. Na niekoľkokrát sa
odráža od holých stien a jasne sa zosilňuje. Chladné žiarivkové svetlá sa postupne nesmelo preberajú zo spánku ospalým prebliknutím. Vtom kroky ustanú. Priestor ožiari jasný oranžový záblesk a hneď
po ňom počuť prácu kľučky a otvorenie automobilových dverí. Trochu zavŕzga koža, **dvere sa zatvoria a kým doznie ich ozvena, počuť tiché kliknutie bezpečnostného pásu.** Pár sekúnd je ticho **a potom….
V8!**
Cvakne štartér a po kratučkom zakvílení zubov sa ozve mohutné zahromženie osemvalca, ktorého
hlboký bublavý zvuk okamžite zaplní každý kubický centimeter celého poschodia aj za dva rohy. Cítiť
ho aj v hrudníku. **Jemná rezonancia, z ktorej sa vám zježia chlpy na rukách.** Je to krásny, plný, hlboký
zvuk, ktorý však nepôsobí letargicky, ale rytmicky presne. **Krátke pošteklenie plynového pedála**
rezultuje v nástojčivé vyskočenie otáčok motora, ktorý hegne celým autom doprava. Vznikne pritom
**akustická vlna spúšťajúca alarmy susediacich zaparkovaných áut, na ktorej sa dá surfovať ešte
niekoľko sekúnd, než doznie.** A toto vás môže čakať každé ráno. Teda ak si neaktivujete režim „dobrý
sused“, v rámci ktorého si môžete naprogramovať, odkedy dokedy má byť klapka v novom výfuku
nového Mustangu zatvorená, **aby ste nerušili susedov. Áno, nový Mustang je rovnako seriózny, ako
má zmysel pre humor.** A práve preto ho budete milovať!
### Pokus č.2
Trochu kontextu: posledná generácia legendárneho Fordu Mustang je prvá, ktorá sa oficiálne začala
predávať aj v Európe. A keďže Európania sa neuspokoja len tak s hocičím, aj ##Ford musel na Mustangu
riadne popracovať.## Už nestačilo hodiť veľký osemvalec na generický podvozok s polotuhou zadnou
nápravou a pozabudnúť na brzdy. **Mustang dostal kompletne nové šasi s nezávislým odpružením
vpredu aj vzadu, riadne brzdy a treba uznať, že výsledok bol pozoruhodný, aj keď nie veľmi špeciálny.**
Autu chýbal výraznejší zvuk a precíznejší podvozok. Mustang bol teda veľmi fajn, ale mal priestor na
zlepšenie. A ten pri faceliftovanom modeli inžinieri veru využili. Úradníkov zaujíma, že nový Mustang
je teraz bezpečnejší, lebo **má nové asistenčné systémy. Nás zaujíma, že má upravený výfuk s klapkami, výkonnejší motor a v opcii adaptívne magnetoreologické tlmiče a novú desaťstupňovú
automatickú prevodovku.** Tak aký teda je?
### Všetci sme len deti
Načo vám je ohromný päťlitrový osemvalec, keď ho nenecháte spievať svoju barytónovú operu? S novým Mustangom tento problém riešiť nebudete. Jeho upravený výfuk má niekoľko režimov.
**V tom najotvorenejšom má nádherný mocný zvuk, avšak bez nepríjemných tónov alebo dunenia.** Je
to **pravý americký soundtrack,nie však nedisciplinovaná lenivá bublačka.** Z tohto motora cítiť, že je
pripravený na akciu.Vyrážam. Motor zahrmí svojím osemvalcovým brblotom a Mustang plynulo
zrýchľuje. Ten zvuk je fantastický. Vďaka nemu je maximálny zážitok šoférovať Mustang pri
akejkoľvek rýchlosti. **Prevodovka je zvláštna. Má desať (!) stupňov, pritom vzhľadom na krútiaci
moment 529 Nm** by potrebovala asi tri. Vďaka novej konštrukcii **má schopnosť zaradiť ktorýkoľvek
stupeň priamo a aj to využíva. Pri bežnej jazde preskakuje dvojku aj štvorku a vám sa zdá, ako keby
ste jazdili na historickom automate.** Vôbec mi to neprekáža, dokonca to dodáva zvuku auta isté retro
čaro. Dieťa vo mne je spokojné, teraz je čas pozrieť sa na nový Mustang z dospeláckej stránky.
### Plnokrvník
Pri **normálnej jazde je Mustang prekvapivo pohodlný.** Medzi mestami **žerie 8,5 l/100 km a odhlučnenie podvozka mu môže závidieť aj také BMW M3.** Lenže potom sa môžete začať hrať s nastaveniami, a je ich teda dosť. **Jazdných režimov je šesť. Ovplyvňujú reakcie na plyn, tuhosť
riadenia, stabilizáciu, prevodovku, výfuk, grafiku digitálnych prístrojov a aj nastavenie adaptívnych
tlmičov,** ktoré sú tu novinka. Režimov je na môj vkus priveľa a dá sa medzi nimi prechádzať len
jedným smerom, čo je občas frustrujúce. Chýbalo mi aj oddelené nastavenie tuhosti tlmičov. To sa
viaže na režim motora a prevodovky. **Je tu síce individuálny režim „My Mode“, ale ten tiež
neposkytuje absolútnu voľnosť.** Na dobrej trati je však voľba jasná: režim Race, vypnúť stabilizáciu a poriadne pridať plyn. Tu sa ukáže iná tvár päťlitra. Jeho zvuk sa zmení z bublania na ostrejšie a nástojčivejšie vrčanie, ktoré sa **za hranicou 5 000 otáčok zmení na rev.** S otáčkami energicky rastie
jeho chuť po ďalších a k výfuku sa pridá aj ostrý zvuk sania. Ten motor má neskutočné zásoby energie a aj keď má mohutný záťah naspodku, výkon 336 kW (451 k) nájdete až pri 7 000 otáčkach, pričom
maximum je 7 200! Prevodovka má pri ostrej jazde až priveľký výber stupňov a občas je zmätená.
Takže ste odkázaní radiť manuálne. Je to O. K., ale **konkurencia to vie rýchlejšie.** V športovom režime
tlmiče brilantne držia pohyby karosérie pod kontrolou, pritom sa z Mustangu nestane kostitras.
Veľmi ma prekvapila jeho schopnosť zatáčať, ktorá nekorešponduje s hmotnosťou okolo 1 750 kg.
**Vie byť relatívne precízny, ale aj chuligán. Reaguje pritom na všetky šoférske techniky.**
Prenos hmotnosti, brzdenie do zákruty. **Niekedy stačí povoliť plyn a Mustang priateľsky nechá zadok
vykročiť vbok,** kde keď ho podchytíte plynom, môžete ťahať dlhé zadymené drifty. Je to až
**nepochopiteľne jednoduché aj vďaka perfektným reakciám na plyn.** Pri ostrej jazde ma veľmi
prekvapila priľnavosť prednej nápravy a brzdy. Šesťpiestikové strmene Brembo sa dokážu
neskutočne zahryznúť do obrovských kotúčov a vy máte čo robiť, aby ste sa obesení cez
bezpečnostný pás nadýchli. Ich výdrž je tiež špičková a cit v pedáli dokonalý. Nepreháňam. Mustang
však nie je mašina, ktorá by sa s vami bila. **Nie je to konkurent BMW M3. Je trochu ťažkopádnejší a mäkší, ale paradoxne to je na ňom veľmi príjemné.** Jazda s ním nie je ako tanec na ostrí noža. Okno
medzi priľnavosťou a šmykom je relatívne veľké a auto vám ho výborne odkomunikuje jemnými
náklonmi karosérie. A keď ste skôr rovinkár? **Mustang vás poteší špeciálnym režimom na šprinty,
systémom linelock na uľahčenie burnoutov a dokáže vám aj odmerať preteky na 400 metrov. Pekne so semaformi a zmeraním vášho reakčného času.** Je to auto, ktoré svojím dizajnom, zvukom a schopnosťami pobaví masy. Nie preto, lebo je najrýchlejšie, ale preto, lebo má charakter na
rozdávanie. A pritom jeho cena je v podstate smiešna. **Tým vlastne kráča v šľapajach, v ktorých kráčal aj prvý Mustang pred 55 rokmi. Akurát teraz to nie je len pozér, ale seriózne dobré auto po každej
stránke.**
AUTOVINY.SK » Aktuality » VIDEO: Stret generácií Fordu Mustang! Nenechajte si újsť porovnanie najstaršieho s najmladším
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.