Hyundai Sonata Hybrid sa odomyká mobilom a má solárne panely pre dobíjanie!
Nová Sonata má priam okulahodiaci dizajn, ale viac ako vzhľad nás zaujali solárne panely na streche a nová prevodovka s technológiou Active Shift Control.
Vydané Text: Erik Stríž
Čo na Sonate na prvý pohľad zaujme najviac, je vyhotovenie zadných partií, predovšetkým svetiel spojených do vizuálne uzatvoreného celku a vzhľad prednej časti, v ktorej sa LED pásy denného svietenia použili v doteraz nevidenej podobe – okrem svetlometov kopírujú aj kontúry prednej kapoty. Je to nápadný a charakteristický dizajnový prvok, s ktorým sa možno budeme stretávať čoraz častejšie. Okrem estetického prínosu spočíva význam tohto riešenia aj v lepšej viditeľnosti automobilu.
Nech ale dizajn akokoľvek pútavý, našu pozornosť zaujali najmä tri veci: hybridný pohon, solárne panely na streche a prevodovka s technológiou ASC. Všetky tri sú pre Sonatu dôležité.
„Sonata disponuje motorom **Smartstream G2.0 GDi HEV a 6-stupňovou hybridnou prevodovkou**. Výkon motora je 111,79 kW (152 k), elektromotor vozidla poskytuje výkon 38 kW (51 k). Kombinovaný výkon systému je 143,42kW (195 k) a vozidlo sa môže pochváliť aj kombinovanou spotrebou paliva nižšou ako 5 l/100 km,“ uvádza Hyundai vo svojej oficiálnej správe k novinke.
„Hyundai tiež použil ako prvý na svete technológiu ASC na zlepšenie dynamického zážitku z jazdy a úspory paliva vozidla. ASC aplikuje nový riadiaci logický softvér na hybridnú riadiacu jednotku (HCU), ktorá potom riadi elektromotor tak, aby sa vyrovnali otáčky motora a prevodovky. Tým sa čas radenia prevodovky znižuje o 30%. Vďaka synchronizácii ASC nielen zlepšuje výkonnosť zrýchlenia hybridného vozidla a úsporu paliva, ale aj životnosť prevodovky minimalizovaním trenia pri radení.“
**Solárny strešný systém** zažíva v modeli Sonata Hybrid svoj celosvetový debut. Systém nabíja batériu, aby sa zvýšila vzdialenosť dojazdu a zároveň sa zabránilo zbytočnému vybitiu batérie.
Očakáva sa, že solárny strešný systém so 6 hodinami denného nabíjania zvýši dojazdovú vzdialenosť vozidla až o 1 300 km ročne, čo je 108,3 kilometrov mesačne, respektíve 3,6 kilometra denne. Možno to nie sú až tak pútavé čísla, ale keď si uvedomíte, že je to vlastne „elektrina zadarmo“, nie je to vôbec zlé.
Uvedené trio technológií ale nezavršuje inovácie v Sonate. Výrobca do nej inštaloval aj digitálny kľúč. V skratke to znamená, že auto je vybavené čítačkou NFC. Aby ste otvorili auto, stačí vám smartfón s NFC, ktorému ste predtým udelili oprávnenie na prístup do vozidla. V praxi by ste mali telefón priložiť k dverám a auto sa odomkne, následná komunikácia medzi mobilom a autom prebieha prostredníctvom Bluetooth Low Energy (BLE). Táto funkcia má pomerne široké spektrum použitia, nachádza uplatnenie napríklad pri prenájme vozidla. Hyundai uvádza nasledovný príklad:
„Úroveň prístupu k rôznym funkciám vozidla môže byť prispôsobená každému užívateľovi na určitú dobu. Majiteľ vozidla môže pri prenájme vozidla prednastaviť dobu používania vozidla alebo obmedziť používanie len na určité funkcie.“
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Zmysluplné odlíšenie
Dá sa naň spoľahnúť? Záverečná časť dlhodobého testu Jeep Avenger
Elektromobilita na Slovensku
TOP5 najpredávanejších elektromobilov na Slovensku v prvom polroku 2024
NEPREHLIADNITE