Počas dažďov majú vodiči povinnosť, ktorú úplne ignorujú. Hrozia za to nielen mastné pokuty

V krúžku na titulnej fotografii je auto s aktívnym denným svietením: zadné svetlá sú vypnuté a zadné hmlovky vodiča ani len nenapadlo zapnúť. Na diaľnici v rýchlosti 130 km/h môže byť takýto vodičov nedostatok fatálny.
Vydané  Text: 
Prakticky neviditeľné auto počas dňa za zníženej viditeľnosti v dôsledku dažďa (foto: Erik Stríž)
Územie Slovenska v posledných dňoch sužujú predovšetkým vysoké teploty, tie však napríklad dnes vyústili do silných búrok. Vodiči by nemali zabúdať, že počas silnejšieho dažďa nesmú byť na aute zapnuté iba LED pásy denného svietenia, ale plnohodnotné stretávacie svetlomety. V prípade silného dažďa musí vodič zapnúť aj hmlové svetlá, zadné či predné podľa potreby. Silný dážď sa považuje za podstatu takzvanej zníženej viditeľnosti, rovnako ako napríklad hmla. Zákon tiež hovorí, že počas zníženej viditeľnosti nemôže vodič odstaviť auto na cestách I. triedy mimo na to vyznačených miest. ### Čo hovorí zákon o cestnej premávke: **§ 2 Vymedzenie základných pojmov** **aa)** zníženou viditeľnosťou (*sa rozumie, pozn.*) viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, **dažďa** a v tuneli, **§ 32 Osvetlenie vozidla** **(1)** Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. **(2)** Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere. **(3)** **Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly** vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. **(4)** Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené. **§ 25 (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť** (2) Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia. **§ 52 Osobitné ustanovenia o chodcoch** **(3)** Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. **Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia