Kia vysvetľuje svoje nové aktívne ovládanie radenia prevodovky
Funkcia aktívneho ovládania radenia prevodovky ASC skracuje čas radenia o 30 %, čím zvyšuje zábavu z jazdy a znižuje spotrebu paliva.
Vydané Text: Erik Stríž
Budúce hybridné vozidlá od spoločnosti Kia Motors ponúknu svetovú novinku, ktorou je prevodovka s technológiou aktívneho ovládania radenia ASC (Active Shift Control). Táto inovačná funkcia, ktorú vyvinula materská spoločnosť automobilky Kia, skupina Hyundai Motor Group, zabezpečuje optimálnu účinnosť prevodovky. Až 500-krát za sekundu sleduje zmeny prevodových stupňov a precízne upravuje rýchlosť otáčania prevodovky, aby dochádzalo k rýchlejšiemu radeniu.
Nová technológia zažije premiéru v pripravovanom modeli Hyundai a časom z nej budú profitovať aj nové hybridné a plug-in hybridné modely značky Kia.
Funkcia ASC využíva v rámci hybridnej riadiacej jednotky (HCU) softvér s novou riadiacou logikou, ktorá ovláda elektromotor a zosúlaďuje rýchlosť otáčania spaľovacieho motora a prevodovky, vďaka čomu sa podarilo skrátiť čas radenia o 30 %. Technológia však zaručuje nielen rýchlejšie, ale zároveň aj hladšie radenie.
„Vývoj prvej technológie ASC na svete predstavuje mimoriadnu inováciu, ktorá zahŕňa precízne riadenie motorov v spojení s automatickými prevodovkami,“ povedal Kyoung-Joon Chang, viceprezident a vedúci oddelenia riadiacich systémov motorov v skupine Hyundai Motor Group. „Našim zákazníkom prinesie úsporu paliva, ale tiež viac potešenia z jazdy.“
### Inovácie: použitie nezávisle vyvinutej riadiacej logiky v elektromotore
Bežné hybridné vozidlá nepoužívajú meniče krútiaceho momentu, aby ešte viac znížili spotrebu paliva – meniče krútiaceho momentu totiž zvyčajne pri prenose výkonu strácajú energiu. Hoci sú prevodové systémy v hybridných vozidlách úsporné, často vyžadujú dlhšie časy radenia, ak majú byť zmeny prevodových stupňov hladšie.
Vďaka technológii ASC môže elektromotor hybridného vozidla regulovať aj radenie prevodových stupňov. To umožňuje softvér s novou logikou použitý v hybridnej riadiacej jednotke (HCU), ktorý zmierňuje problémy súvisiace s pomalším radením. Jednotka HCU 500-krát za sekundu sleduje rýchlosť otáčania prevodovky pomocou senzora namontovaného vnútri elektromotora a bleskovo synchronizuje rýchlosť otáčania prevodovky s rýchlosťou otáčania spaľovacieho motora.
Prostredníctvom takejto synchronizácie sa čas radenia skrátil o 30 % z 500 na 350 ms. To prispelo k lepšej akcelerácii a nižšej spotrebe hybridného vozidla. Minimálne trenie počas radenia navyše prispieva k dlhšej životnosti prevodovky.
### Rastúci dopyt po elektrifikovaných modeloch značky Kia
V posledných rokoch výrazne stúpol dopyt po elektrifikovaných modeloch spoločnosti Kia, kedže jej ponuka hybridných a elektrických modelov patrí v súčasnosti medzi najrozmanitejšie.
Počas prvého polroka 2019 sa predaj elektrifikovaných modelov značky Kia zvýšil z 27 671 vozidiel v roku 2018 na 38 173 vozidiel (nárast o 38 %). To zahŕňa model Kia Niro, ktorý je dostupný v hybridnej, plug-in hybridnej aj čisto elektrickej verzii, ako aj model Optima Plug-in Hybrid, ktorý sa v Európe predáva vo verziách sedan a sportswagon.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia