Mercedes ukončí výrobu revolučného modelu, kupuje ho primálo ľudí
Podľa niektorých to bola iba otázka času, ale po skúsenostiach s Mercedesom triedy X musíme priznať, že je novinka pre nás malým prekvapením.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď značka Mercedes-Benz začala avizovať príchod novej Triedy X, boli sme vo veľkom očakávaní. Z projektu X sa napokon vykľula prestavba Nissanu Navara (resp. Renaultu Alaskan) s logami Mercedesu, čo nepochybne medzi skalnými fanúšikmi značky rezonovalo. Trieda X sa však napriek tomu ukázala ako skvelé pracovné vozidlo s luxusným charakterom, pick-up s jednoznačným „mercedesáckym“ dizajnom vonku i vnútri sa nepochybne stal snom mnohých. Ale asi iba snom.
Viac ako reči na Nemcov plata reálne čísla. V minulom roku sa pre vozidlá Triedy X rozhodlo 16 700 zákazníkov, čo je očividne primálo na to, aby vedel projekt generovať dostatočné zisky. Tieto predaje pritom boli v Európe, Austrálii a v Južnej Afrike, zo severoamerického trhu novinku vytlačila početná konkurencia. Ani u nás v Európe však model úplne neobstál. Kameňom úrazu sa ukázala jeho štartovacia cena v Nemecku 37 294 eur, ktorá príliš vysoká, okrem toho čeliť konkurencii tvorenej Volkswagenom Amarok a Fordom Ranger sa ukázalo ako mimoriadne náročná úloha.
Na verejnej mienke o Triede X údajne nepridali ani zvolávacie akcie kvôli svetlám a brzdovým pedálom, tvrdí magazín [Autonews Europe](https://europe.autonews.com/automakers/daimler-plans-drop-mercedes-x-class-pickup-amid-profit-slump).
Svojím spôsobom sa proti Triede X postavilo aj samotné AMG. Tobias Moers, hlavný výkonný riaditeľ spoločnosti Mercedes-AMG, pri predstavení 4-dverového Mercedes-AMG GT odmietol tvrdenia, že by sa mala niekedy do AMG zapracovať aj Trieda X. Dokonca prízvukoval slovo „nikdy“. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku [Pre tento dôvod nikdy nepríde Mercedes-AMG Triedy X](https://www.autoviny.sk/novinky/118656/pre-tento-dovod-nikdy-nepride-mercedes-amg-triedy-x-prezradil-ho-sam-sef-amg).
„Kultúru AMG by bolo náročné spojiť s kultúrou Nissanu a Renaultu,“ uviedol Moers pre Motor1.Pre AMG je pôvod vozidiel priam svätý a cení si históriu značky Mercedes-Benz, preto nechce svoj brand prepožičať modelu, ktorý vznikol na japonsko-francúzskych základoch. Nemožno pochybovať o kvalitách novej Triedy X, podľa Moersa už ale nespĺňa uvedený základný prepodklad.
Riešenie pre fanúšikov športových úprav ale našiel BRABUS, ten predstavil [Triedu X v špeciálnej úprave](https://www.autoviny.sk/novinky/118186/brabus-vylepsil-mercedes-triedy-x-ustrednym-motivom-je-agresivita) už pred nejaký ten piatok dozadu. Ústredným motívom vytuningovaného X-ka je agresivita a okázalosť. Vylepšovalo sa veľa, avšak výkon ostal takmer nezmenený.
V dôsledku všetkého vyššie uvedeného sa Daimler rozhodol pre zrušenie projektu Triedy X. Istým spôsobom to spravil už bývalý CEO spoločnosti Dieter Zetsche, keď zamietol pôvodné plány vyrábať Triedu X pre juhoamerický trh vo výrobnom závode Renault-Nissanu v Argentíne.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk