Vyskúšali sme si legendárne Porsche 911! Je to výnimočné auto.
Opäť je tu čas, keď prichádza nové Porsche 911. Vozidlo, o ktorom snívajú milióny ľudí po celom svete. Keď každá nová generácia vyvoláva otázku, či je to najlepšia 911 všetkých čias. Zisťovali sme to na vlastnej koži.
Vydané Text: Erik Stríž
A kupé? Teda, okrem toho, že je priestranné a cítite, že zatvorená karoséria je predsa len o čosi tuhšia? Dostali sme ho s pohonom iba zadných kolies, čo znamená citeľné zníženie hmotnosti. Pri zachovanom výkone. Radosť pre priaznivcov, ktorí dokázali prežiť, že Porsche 911 S má prepĺňaný motor. **Obratnosť a ochota vrhať sa do zákrut narástla a motor sa k obmedzovaču za hranicou 7 000 ot./min. dostával neskutočne rýchlo.** Hravosť sa posunula o čosi ďalej. Aj keď natáčanie zadnej nápravy pridávalo zaujímavý moment. Je len na vás, či sa s týmto faktom vyrovnáte a dokážete ho využiť vo svoj prospech, alebo si to jednoducho do auta nedáte. Podľa slov konštruktérov zlepšuje obratnosť, stabilitu, zvyšuje rýchlosť v zákrutách a znižuje opotrebovanie pneumatík. **Tie na zadnej náprave majú veľkosť 21 palcov, vpredu 20 palcov. A to je už poriadne množstvo gumy.**
Prenos výkonu z motora na kolesá rieši úplne nová 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka PDK, ktorá má priestor na zabudovanie hybridnej technológie. Ale to tom zatiaľ nikto nehovorí. Podstatnejšie je, že najvyššiu rýchlosť dosahujete na 6. prevodovom stupni, 7. a 8. sú skôr na dlhšie cestovanie vysokou rýchlosťou.
Za mnoho slov stojí interiér. S príchodom širokouhlých displejov vznikol priestor na dizajnový návrat k predchodcom. Palubná doska dostala široký rovný tvar, stredová konzola s malým voličom automatu k nej šikmo stúpa. **Prístrojová doska si zachovala vzhľad s piatimi okrúhlymi ukazovateľmi a dominantným analógovým otáčkomerom.** Teda, ak chcete. Pravú a ľavú časť prístrojovej dosky tvoria displeje a je iba na vás, čo si na nich zobrazíte. Napríklad mapu alebo obraz z kamery nočného videnia. A rýchlosť spolu s navigačnými pokynmi si premietnete na head-up displej na čelnom skle. Na stredovej konzole už nie sú tlačidlá na ovládanie klapiek športového výfuku, vysunutie spojlera či na vypnutie systému štart-stop. Tie sa presunuli do menu nastavení, ktoré sa ovláda cez dotykovú obrazovku. **Zostali dve programovateľné tlačidlá, ktoré budú robiť to, čo im prikážete. Jedno na volante a jedno na palubnej doske.**
Najlepšie si Porsche 911 užijete, keď mu dovolíte, aby vám ukázalo svoj výkon v plnej kráse. Na to sa najlepšie hodí jazda na okruhu, kde neriskujete nečakaných nepozorných vodičov, policajné radary a keď to preženiete, do veľkej miery sa vám nič nestane. **A do tohto prostredia je Porsche 911 ako zrodené.** Poriadne mu stúpnite na plyn a prebudíte zviera vychované desaťročiami športových aktivít ovenčených stovkami víťazných vavrínov. Tá precíznosť, spontánnosť, ochota, no najmä výdrž, to len tak v automobilovom svete nestretnete.
Pri troche jazdeckých zručností veľmi rýchlo pochopíte, čo vám chce auto v zákrutách povedať a ak dokážete nájsť ideálnu stopu, odhalíte ďalšie rozmery nekonečnej zábavy za volantom. Volantom dokážete vozidlo nasmerovať priamo do zákruty a ono bude držať smer ako prikované. Čiastočne k tomu pomáha aj mierne natáčanie zadných kolies. **A brzdy? Z tých budete mať pocit, že nepoznajú únavu, vädnutie ani prehrievanie. Stlačíte málo, rýchlo pocítite nástup ich účinku. Stlačíte veľa a letíte do pásov.** Tie vás zachytia a máte pocit, akoby ste vyhodili kotvu. Toto cvičenie môžete opakovať a auto vás bude radostne nasledovať. Koľkokrát chcete. Nakláňanie v zákrutách? **Aktívne odpruženie sa postará o jeho maximálne potlačenie. Aby bolo Porsche 911 čo najlepšie ovládateľné.** Ešte aj prejazdy cez obrubníky na okruhu zvláda bez zaváhania či vyvedenia z rovnováhy. Jazda na okruhu je tak zážitkom, pri ktorom odhalíte nové limity vozidla, ale aj svojich schopností. A je to určite lepšie, bezpečnejšie, zábavnejšie a istejšie, ako tieto limity odhaľovať na bežných cestách.
A čím je ešte Porsche 911 výnimočné? To, že sa s ním dá jazdiť každý deň, tvrdí jeho výrobca stále. To, že má batožinový priestor aj vpredu a pokojne do neho dáte dva palubné kufre, je super. Ale výnimočné je niečo iné. **Porsche 911 myslí na všetkých vodičov, ktorí sa dostanú za jeho volant. Máte viac peňazí ako šoférskych skúseností? Čaká na vás celé vojsko asistenčných systémov, ktoré sa postarajú, aby sa vám neskrivil vlas na hlave, aj keď sa snažíte oklamať všetku fyziku.** Dokonca aj so špeciálnym režimom, ktorý prispôsobí jazdné prejavy zradnej mokrej vozovke. Ak však poznáte fyziku a z jazdenia máte doktorát, môžete si všetky asistenčné systémy vypnúť. Potom to bude iba medzi vami a autom. A možno to je to, čo na Porsche 911 tak láka. Že sa o vás postará, no na druhej strane vám dovolí, aby ste ukázali, čo viete. A to je dnes už výnimočné.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia