Kúpu týchto áut neoľutujete! Aj po rokoch majú na Slovensku vysokú zostatkovú hodnotu:
Prečítajte si štúdiu laboratória AuresLab.
Vydané Text: Peter Orosz
Veľkej obľube a pozornosti sa na Slovensku tešia aj vozidlá nižšej strednej a strednej triedy. Najnižší percentuálny pokles ceny po piatich rokoch prevádzky majú v tejto kategórii vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak najhoršie si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic či Chevrolet Orlando. **S výrazným poklesom ceny po prvom roku prevádzky musia počítať aj majitelia rodinných vozidiel** Hyundai i40, Peugeot 508 alebo Opel Insignia.
Slovenských vodičov zaujímajú aj vozidlá kategórie SUV. Tento segment už niekoľko rokov po sebe rastie raketovým tempom a na trhu je čoraz viac jazdených kusov. Čo sa trhových cien týka, najväčšími „držiakmi“ medzi päťročnými autami sú (prekvapivo) Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak najväčší percentuálny rozdiel medzi cenou nového a ojazdeného auta majú po piatich rokoch prevádzky Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass. **Kto uvažuje o nákupe modelov Nissan X-Trail, Ford Kuga alebo Mitsubishi ASX, tomu sa oplatí poobzerať sa po ročných autách.** Pri nich totiž klesá cena v prvom roku najrýchlejšie. Našinci postupne menia aj požiadavky na tento druh vozidiel. Zatiaľ čo predtým bol pri týchto vozidlách pohon všetkých kolies pre kupcu neodmysliteľnou súčasťou a vozidlá 4×4 boli nedostatkovým tovarom, dnes už dopyt po štvorkolke v tejto oblasti klesá.
**Netreba však zabúdať ani na to, že konečnú predajnú cenu konkrétneho auta samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov,** pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história. Za nehavarovaný a pravidelne servisovaný automobil s nízkym nájazdom po prvom súkromnom majiteľovi môže predávajúci požadovať aj o niekoľko tisíc eur viac ako za rovnaký model, ktorý trápili zamestnanci nejakej stavebnej firmy.
MALÉ AUTÁ
• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Fiat 500, DS3, Mini • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Škoda Fabia, Dacia Sandero, Toyota Yaris • 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota YarisRODINNÉ VOZIDLÁ
• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia • 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Peugeot 308, Renault Scénic, Chevrolet Orlando • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota VersoSUV
• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda KodiaQ, Toyota C-HR • 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass • 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!